۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
رمز ارزها چه هستند؟ هر آنچه باید راجع به آنها بدانید

رمز ارزها چه هستند؟ هر آنچه باید راجع به آنها بدانید

رمز ارزها به دلایل مختلف مورد توجه قرار گرفته‌اند. حامیان ارزهای دیجیتال، رمزارزهایی چون بیت‌کوین را ارز آینده می‌دانند و در حال خرید آنها هستند.

به گزارش بازار، رمزارز (یا کریپتو) ارزی دیجیتال است که می‌تواند برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار گیرد و از دفترکل آنلاین با فرآیند رمزنگاری قوی برای تأمین امنیت تراکنش‌های خود بهره می‌برد.

بیت‌کوین، محبوب‌ترین رمز ارز بازار، در سال جاری با نوسانات قیمتی زیادی روبرو بوده و در حالی که در ماه آوریل به محدوده ۶۵ هزار دلار رسید، در ماه مه تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست داد. بهای بیت‌کوین در هفته های اخیر در محدوده ۵۰ هزار دلار در نوسان بود.

در اینجا هفت نکته راجع به رمز ارزها که می‌بایست مورد توجه قرار گیرند را ارائه داده‌ایم:

رمز ارز چیست؟

رمز ارز نوعی پرداخت است که می‌توان آن را بصورت آنلاین در ازای کالا و خدمات مبادله کرد. بسیاری از شرکت‌ها ارزهای خود که اغلب به آنها توکن گفته می‌شود منتشر کرده‌اند. از این توکن‌ها می‌توان به طور خاص در ازای خدمات آنها استفاده کرد. کارکرد آنها مانند توکن‌های بازی است. برای دسترسی به کالا یا خدمات، باید ارز واقعی را با رمز ارز مبادله کنید.

رمز ارزها با استفاده از فناوری بلاکچین کار می‌کنند. بلاکچین یک فناوری غیرمتمرکز است که در بسیاری از رایانه‌ها توسعه یافته و تراکنش‌ها را مدیریت و ثبت می‌کند. بخشی از جذابیت این فناوری امنیت آن است.

چه تعداد رمزدار وجود دارد؟ ارزش آنها چقدر است؟

بر اساس گزارش وبسایت CoinMarketCap.com، بیش از ۱۰ هزار رمزارز مختلف به صورت عمومی خرید و فروش می‌شود و تعداد آنها همچنان رو به افزایش است. بر اساس گزارش این وبسایت، ارزش کل بازار رمز ارزها در ۱۸ اوت ۲۰۲۱ بیش از ۱.۹ تریلیون دلار بود. همچنین ارزش بازار بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال که توانسته خود را از ریزش‌های اخیر تا حدودی بازیابی کند، در حدود ۸۴۹ میلیارد دلار است. با این وجود، ارزش بازار بیت‌کوین نسبت به سقف ۱.۲ تریلیون دلاری ماه آوریل، کاهش یافته است.

چرا رمز ارزها اینقدر محبوب هستند؟

رمز ارزها به دلایل مختلف مورد توجه قرار گرفته‌اند. حامیان ارزهای دیجیتال، رمزارزهایی چون بیت‌کوین را ارز آینده می‌دانند و در حال خرید آنها هستند.

همچنین برخی طرفدار این واقعیت هستندکه سرانجام ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی را از سیستم مدیریت عرضه پول حذف می‌کند، زیرا این بانک‌ها با گذشت زمان و افزایش تورم موجب کاهش ارزش پول می‌شوند.

عده‌ای دیگر فناوری در پس رمزارزها یعنی بلاک چین را دوست دارند، زیرا این یک سیستم پردازش و ثبت غیرمتمرکز است که می‌تواند از سیستم‌های پرداخت سنتی امن‌تر باشد.

برخی از معامله‌گران، رمز ارزها را به این دلیل دوست دارند که ارزش آنها با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

رمز ارزها چه هستند؟ هر آنچه باید راجع به آنها بدانید

آیا رمز ارزها سرمایه‌گذاری خوبی هستند؟

ممکن است ارزهای دیجیتال از ارزش بالایی برخوردار شوند، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران آنها را نوعی سفته‌بازی می‌دانند نه یک سرمایه‌گذاری واقعی. دلیل؟ درست مانند ارزهای واقعی، رمز ارزها نقدینگی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین برای سودآوری شما، شخصی دیگری باید پول بیشتری نسبت به شما بپردازد.

این همان چیزی است که طبق نظریه سرمایه‌گذاری «احمق بزرگتر» نامیده می‌شود. حال این را با یک کسب و کار با مدیریت خوب که با افزایش سودآوری و جریان نقدی، ارزش آن در طول زمان افزایش می‌یابد. ، مقایسه کنید.

«افرادی که رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین را ارز آینده می‌دانند، باید توجه داشته باشند که یک ارز نیاز به ثبات دارد»

وارن بافت (Warren Buffett)، سرمایه‌گذار افسانه‌ای، بیت‌کوین را با چک‌های کاغذی مقایسه کرد: «این یک روش بسیار موثر در انتقال پول است و شما می‌توانید این کار را به صورت ناشناس انجام دهید. چک نیز راهی برای انتقال پول است. آیا چک‌ها ارزش مالی زیادی دارند؟ فقط به این دلیل که آنها می‌توانند پول منتقل کنند؟»

بیت‌کوین و سایر رمز ارزها در بیشتر طول عمر خود ثبات نداشته‌اند. به عنوان مثال در حالی که بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۰ هزار دلار معامله می‌شد، ارزش آن یک سال بعد به محدوده ۳۲۰۰ دلار کاهش یافت.  

این نوسان قیمتی یک معما را ایجاد می‌کند. اگر ارزش بیت‌کوین در آینده بسیار بیشتر شود، مردم کمتر آنها را خرج و به گردش در می‌آورند و این امر باعث می‌شود که آنها بعنوان یک ارز، مقرون به‌صرفه نباشند. چرا باید بیت‌کوینی را قرار است ارزش آن سال آینده سه برابر شود، خرج کنیم؟

چگونه ارز دیجیتال بخریم؟

در حالی که خرید برخی از رمز ارزها از جمله بیت‌کوین با دلار آمریکا امکان‌پذیر است، برخی دیگر در ازای پرداخت بیت‌کوین یا سایر رمز ارزها قابل خریداری‌اند.

برای خرید و فروش ارز دیجیتال، به یک کیف‌پول نیاز دارید، یک اپلیکیشن آنلاین که می‌تواند ارز شما را در خود نگهداری کند. به طور کلی، شما یک حساب در صرافی ایجاد می‌کنید و می‌توانید پول واقعی را برای خرید ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین یا اتریوم به آنجا منتقل کنید.

آیا رمز ارزها قانونی هستند؟

هرچند چین استفاده از رمز ارزها را ممنوع کرده، اما استفاده از آنها در ایالات متحده قانونی است. بنابراین اینکه آیا آنها قانونی هستند یا خیر، بستگی به هر کشور دارد. همچنین شما می‌بایست از خود در برابر کلاهبردارانی که رمزارزها را فرصتی برای سوء استفاده می‌دانند، محافظت کنید.

چگونه از خود محافظت کنیم؟

اگر به دنبال خرید رمز ارزها در ICO هستید، این اطلاعات را در وایت‌پیپر آن جستجو کنید:

چه کسی صاحب شرکت است؟ یک مالک قابل شناسایی و شناخته شده یک نشانه مثبت است.

آیا سرمایه‌گذاران عمده دیگری هستند که روی آن سرمایه‌گذاری کنند؟ اگر سایر سرمایه گذاران معروف مقداری از آن ارز را بخواهند، این نشانه خوبی است.

آیا شما صاحب سهام در شرکت هستید یا فقط رمزارز یا توکن دارید؟ داشتن سهام به این معناست که می توانید در درآمد شرکت سهیم شوید، در حالی که خرید توکن به این معناست که شما حق استفاده از آنها را دارید.

آیا این رمزارز قبلاً توسعه یافته یا این شرکت به دنبال تخصیص سرمایه برای توسعه آن است؟

بررسی یک وایت‌پیپر ممکن است کار زمان‌بری باشد. هرچه جزئیات بیشتری ارایه شده باشد، شانس شما برای قبول آن بیشتر است. اما صرفا مشروعیت آن به این معنا نیست که آن رمزارز موفق خواهد شد. این یک سوال کاملاً جداگانه است و نیاز به آگاهی زیادی در بازار دارد.

اما فراتر از این نگرانی‌ها، داشتن رمزارز شما را در معرض خطر سرقت قرار می‌دهد، زیرا هکرها سعی می‌کنند به شبکه‌های کامپیوتری که دارایی شما را حفظ می‌کنند نفوذ کنند. یکی از صرافی‌های معروف در سال ۲۰۱۴ پس از سرقت صدها میلیون دلار بیت‌کوین اعلام ورشکستگی کرد. این خطرات برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام وجود ندارد.

آیا باید ارز رمز ارزها را خرید؟

رمز ارزها یک خرید سفته‌بازی و بی‌ثبات محسوب می‌شوند. به طور کلی معامله سهام شرکت‌ها، ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین را دارد.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha