۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
روند نوسانی بورس با چاشنی ترس و بی اعتمادی| احتمال ریزش سهام خودرویی با قانون جدید مجلس
تحلیل هفتگی بورس؛

روند نوسانی بورس با چاشنی ترس و بی اعتمادی| احتمال ریزش سهام خودرویی با قانون جدید مجلس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران به بازار بی‌اعتماد شده‌اند و همچنان این بی‌اعتمادی ادامه دارد.

بازار؛ گروه بورس: این هفته شاخص کل روند جالبی را طی نکرد، بیشتر روزهای این هفته شاخص منفی بود. اما این ریزش علت های فاندامنتال زیادی داشت که می توان مهمترین آن ها را؛ ریزش دلار بعد از چراغ سبز به آژانس اتمی، شایعات مطرح شده درباره انتشار اوراق برای کسری بودجه با سود ۲۳ درصد و از همه مهمتر برجام ارزیابی کرد.

خبری که می‌تواند کمی در بازار هفته آینده تغییر ایجاد کند، خبر آزاد شدن واردات خودرو است که احتمال ریزش دوباره سهام خودرویی را بیشتر کرده است

البته عرضه اولیه های متعدد در ۱۰ روز گذشته بورس هم مزید بر علت شده تا فعالان بازار سرمایه خاطرات مرداد و شهریور ۹۹ را پشت سر هم گذاشته و به بازار بی اعتماد شوند. 

اما در روز چهارشنبه و در آخرین معاملات بازار سرمایه، بورس باز هم افت کرد و اکثر نمادها در فاز اصلاحات رفتند و نقشه بازار به رنگ قرمز درآمد؛ به طوری که شاخص کل افت ۰.۵۸ درصدی داشت و با ریزش ۸ هزار و ۶۶۶ واحدی، به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۷ واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با هزار و ۴۴۹ واحد کاهش ۴۵۰ هزار و ۴۵۹ واحد را نشان داد.

ابهام‌های بازار در رابطه با قیمت‌های دستوری و همچنین شایعات درباره کنترل بازارفولاد توسط وزارت صمت بازار سرمایه را نزولی کرده است

چهارشنبه در حالی معاملات دنبال شد که هیچ تغییری در وضعیت سیاست‌ها و قوانین کشور ایجاد نشده است.  در این میان، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد هم کم‌تأثیر نبود و باعث شد که برخی از سهامداران اکثر سهام خود را بفروشند. البته، عرضه اولیه «فسبزوار» هم باعث افزایش عرضه شد زیرا برخی از سهامداران برای خریداری این سهم نیاز به نقدینگی داشتند و سهام قدیمی خود را فروختند.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند بورس اظهار کرد: در بازار چهارشنبه بیشتر نمادها افت قیمت را تجربه کردند این مساله فقط برای گروه‌های بزرگ بازار نبود و گروه‌های کوچک هم با روندی منفی به کار خودشان پایان دادند.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: اکثر سهامداران بازار سرمایه این روزها نسبت به این بازار بی‌اعتماد شده‌اند. ابهام‌های بازار در رابطه با قیمت‌های دستوری و همچنین، کنترل بازار توسط وزارت صمت به منظور کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان نهایی زیاد شده است و سهامداران به همین دلیل عرضه‌های خود را افزایش داده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بر خلاف روزهای گذشته خبری از حمایت از نمادهای مهم و نگه داشتن شاخص در مسیر رشد نبود، گفت: چهارشنبه از طرف دیگر، شاهد ادامه خروج نقدینگی از بازار نیز بودیم. این نشانه‌ها همگی می‌تواند به دو عرضه اولیه «فسبزوار» و «توسن» ارتباط داشته باشد. با این حال، احتمال آنکه بازار در روز شنبه (۲۷ شهریور) با روند رو به رشد آغاز به کار کند را پایین آورده است.

رضوانفر افزود: انتظار می‌رود که در شروع هفته بازار با روند ریزشی آغاز به کار کند. البته ممکن است در ادامه با تغییر روند وضعیت به سمت رشد بازگردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این روزها بازارهای جهانی از جمله بازار فولاد به دلیل کاهش تولید فولاد در چین، ایستا شده‌اند، اما خبری که می‌تواند کمی در بازار تغییر ایجاد کند، خبر آزاد شدن واردات خودرو است. با این خبر، ممکن است درآمد کارخانه‌های خودروسازی داخلی و به تبع آن، ارزش سهام این شرکت‌ها کاهشی باشد چراکه سهامداران با کاهش درآمد شرکت‌ها، به فروش سهام آن روی خواهند آورد.

کد خبر: ۱۰۷٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha