۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
تعدیل قیمت با طرح واردات خودرو| معادلات مدیران فعلی تغییر می کند!
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خبر داد

تعدیل قیمت با طرح واردات خودرو| معادلات مدیران فعلی تغییر می کند!

حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح واردات خودرو، گفت: این طرح در انتظار تصویب شورای نگهبان بوده و امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی و بهبود کیفیت را ایجاد خواهد کرد.

بازار؛ گروه خودرو: دیروز طرح واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی با ۱۷۲ رای موافق و مشروط بر تامین نظر شورای نگهبان تصویب شد، این طرح در روز گذشته دستخوش اصلاحاتی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گرفت. این طرح به گفته مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌تواند سبب کاهش بها خودروهای وارداتی در بازار و بهبود التهاب قیمتی شود. واردات خودرو در دوره سکان داری محمد شریعمتداری وزیر صمت دولت دوازدهم ممنوع شد، هرچند که شریعمتداری وارث تصمیمات نعمت زاده بود. با ممنوعیت واردات خودرو نه تنها قیمت خودروهای وارداتی بلکه محصولات داخلی نیز به طور چشمگیری افزایش یافت. حال پس از سه سال از ممنوعیت واردات، طرح مدونی برای واردات در مجلس تصویب شده که نه تنها منجربه افزایش کیفیت و تولید محصولات داخلی خواهد شد، بلکه بازار یکنواخت را متنوع خواهد کرد. البته باید دید که وزیر صمت در صورت تصویب این طرح از سوی شورای نگهبان چه اقدامات موثری را در برنامه خود خواهد داشت. در این رابطه با سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگار بازار توضیحاتی را ارائه کرد.

طرح واردات خودرو ظرفیتی را ایجاد می‌کند که تمامی خودروها در بازار با کاهش قیمت مواجه شوند، این مهم مشروط بر تصویب این طرح در شورای نگهبان است

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در خصوص راه یافت خودروهای اقتصادی به کشور، به خبرنگار بازار، گفت: این طرح ظرفیتی را ایجاد می‌کند که تمامی خودروها در بازار با کاهش قیمت مواجه شوند، این مهم مشروط بر تصویب این طرح در شورای نگهبان است. لازم به ذکر است که این طرح واردات محدود جهت افزایش رقابت پذیری و متعادل سازی عرضه و تقاضا در بازار ایجاد خواهد کرد.

سید جواد حسینی کیا در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه احتمال واردات خودروهای لوکس برای قشری خاص در این طرح وجود دارد، افزود: آنچه که در این طرح دیده شده است، واردات خودرو در کلاس بی و محصولات سه سال کارکرده دیده شده است. همچنین نگاه اصلی برای واردات خودرو به محصولات هیبریدی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص ایجاد توازن بازار برای محصولات وارداتی و تولید داخل و شکستن سد انحصار به بازار توضیح داد: در صورت واردات این طرح توازن بین خودروهای تولید داخل و وارداتی ایجاد خواهد کرد. از سویی منجربه کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد شد. زیرا عرضه و تقاضا در محصولات وارداتی اصلاح خواهد شد.

واردات الزامی برای خودروسازان ایجاد می‌کند که با تسریع محصولات جدید به بازار عرضه کنند. اگر خودروسازان بخواهند با مدیریت روند فعلی که عرضه و تقاضا محدود و خودرو گران است، برنامه خود را ادامه دهند قطعا واردات این معادلات را تغییر خواهد داد

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در خصوص نگرانی برخی از فعالان صنعت خودرو که واردات ممکن هست منجربه شکست طرح‌های خودروسازان شود، اظهارداشت: واردات الزامی برای خودروسازان ایجاد می‌کند که با تسریع محصولات جدید به بازار عرضه کنند. اگر خودروسازان بخواهند با مدیریت روند فعلی که عرضه و تقاضا محدود و خودرو گران است، برنامه خود را ادامه دهند قطعا واردات این معادلات را تغییر خواهد داد.

حسینی کیا با اشاره به بحث تعرفه گذاری واردات خودرو، بیان کرد: شورای رقابت میزان تعرفه و میزان واردات را تعیین خواهد کرد. خودروهای وارداتی استاندارد و کیفیت را افزایش و سهم خودروهای چینی را کاهش دهد.

تعدیل قیمت با طرح واردات خودرو| معادلات مدیران فعلی تغییر می کند!

وی در ادامه با اظهار داشتن این موضوع که طرح واردات خودرو در انتظار تصویب شورای نگهبان است، افزود: شورای نگهبان با ارائه نظر تخصصی به بررسی طرح واردات خودرو خواهد پرداخت.

ارزان‌ترین خودروهای که در نسخه صفرکیلومتر بتواند استانداردهای داخل کشور را پاس کند، حدود ۹ هزار دلار قیمت دارد. بنابراین میانگین قیمت خودروهای وارداتی به کشور احتمالا باید در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار باشد

چه خودروهای وارد شود؟
چندی پیش مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با بازار، خبر از واردات خودرو برای هر شخص حقیقی و حقوقی داد. در طرح واردات خودرو قرار است خودروهای کلاس بی، خودروها هیبریدی و خودروهای سه سال کارکرد وارد شود. ارزان‌ترین خودروهای که در نسخه صفرکیلومتر بتواند استانداردهای داخل کشور را پاس کند، حدود ۹ هزار دلار قیمت دارد. بنابراین میانگین قیمت خودروهای وارداتی به کشور احتمالا باید در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار باشد.

از سوی تعرفه واردات از ۵۵ تا ۹۵ درصد است، باتوجه به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که میزان واردات خودرو و تعرفه آن را باید شورای رقابت مشخص کند. ظاهرا نباید امیدی به کاهش بها خودروها در بازار داخل داشت. زیرا شورای رقابت بیشتر به بحث حفاظت از سهم خودروسازان در کشور می‌پردازد، این مساله منجربه عدم شکست سد انحصار خواهد شد. از سوی شاهد هستیم که شورای سیاستگذاری صنعت خودرو که باید متشکل از فعالان بخش صنعت و بازار خودرو باشد، در کشور تشکیل نشده و وظیفه مهم سیاستگذاری به شورای رقابت محول شد. شورای که نام و عملکرد آن با یک دیگر وجه تسمیه ندارد، عاملی برای عدم کاهش بها محصولات در بازار خواهد بود. واردات خودرو می‌تواند جولان محصولات چینی، کیفیت پایین محصولات داخلی و حباب بازار را به لطف ورود خودروهای روز اصلاح کند.

کد خبر: ۱۰۷٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha