۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
توسعه نهادها و ابزارهای مالی در دست اقدام است
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادر:

توسعه نهادها و ابزارهای مالی در دست اقدام است

افزایش تعداد نهادهای مالی، تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم و همچنین افزایش دسترسی مردم در اقصی نقاط کشور به صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادر با بیان مطلب فوق به خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: رشد سرمایه‌گذاری از طریق توسعه اپلیکیشن‌ها از جمله اقداماتی است که در حال حاضر نتایج آن در بازارسرمایه قابل مشاهده است. ‌

میثم فدایی در بررسی مشکلات بازار سرمایه در سال گذشته گفت: سال ۹۹ در شرایطی شاهد ورود تعداد زیادی از مردم به بازار سرمایه بودیم که زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش های فنی و اجرایی آمادگی لازم را برای موقعیت جدید نداشتند.

میثم فدایی افزود: طی این مدت در بخش فنی به خصوص هسته معاملات، شاهد نقص و نوسانات زیادی بودیم، از طرفی دیگر زیرساخت‌های اجرایی نیز دچار مشکلاتی بودند؛ به طور مثال کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان، توسعه فیزیکی خوبی پیدا نکرده و متقاضیان، دسترسی مناسبی به بسیاری از این ابزارها نداشتند.

به زودی دو مجوز سبدگردانی جدید ارائه می‌شود
وی تصریح کرد: اکنون به رشد مناسبی در این بخش‌ها رسیده ایم، به طوری که دی ماه گذشته، ۳۵ سبدگردان در بازارسرمایه فعالیت داشتند که اکنون و با ارائه دو مجوز دیگر تا چند روز آینده تعداد مجوزها در این حوزه به ۵۰ عدد می‌رسد.

فدایی گفت: از سوی دیگر سال گذشته تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به عنوان یک ابزار مهم در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازارسرمایه فعال هستند، پاسخگوی بازار نبودند. سازمان بورس در آن برهه می‌توانست با افزایش سقف صندوق‌ها، ظرفیت این نهاد را برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افزایش دهد. مجموع این عوامل سبب شد تا در سال گذشته، افراد زیادی به طور مستقیم به بازارسرمایه وارد شوند که پیرو این اتفاق شاهد نوسانات زیادی در سال ۹۹ بودیم.

رشد ۵ برابری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری
فدایی ادامه داد: در نظر داشته باشید که سال گذشته تعداد دارندگان واحدهای صندوق ها از ۲ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر رسید، یعنی رشد ۵ برابری داشت. صندوق های سرمایه گذاری نیز از ۴۰۷ هزار میلیارد تومان به ۵۴۰ هزار میلیارد تومان رسیدند به این معنی که طی مدت ۷ ماه، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کردند. با نگاهی به این آمار، درمی یابیم که لازم و ضروری است که مدیران شاغل در این حوزه‌ها از جسارت کافی برخوردار باشند که این امردر جهت رشد بازار خواهد بود.    

او تاکید کرد: در کشور ما سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های فنی نرم افزاری به نحو مطلوبی انجام نمی شود، به طوری که کارگزاران و نهادهای مالی ما در این حوزه سرمایه گذاری نکرده اند. بخشی از اختلالاتی هم که در روزهای اخیر در بازار سرمایه شاهد هستیم ناشی از ضعف در این بخش است.

کد خبر: ۱۰۷٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha