۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
حال کرونایی صنعت گردشگری در همدان| داغی که همچنان تازه مانده است
بازار گزارش می‌دهد؛

حال کرونایی صنعت گردشگری در همدان| داغی که همچنان تازه مانده است

همدان - در حالی گردشگری در همدان یکی از راه های اصلی برای رسیدن به توسعه و اشتغالزایی است که این روزها پس از گذشت یک سال و نیم هم چنان داغ کرونا را بر پیشانی دارد و وضعیت آن هر روز وخیم تر می شود.

 بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری صنعتی سفید است که می تواند با خود نه تنها شادابی را به جامعه بازگرداند بلکه مشاغل و صنایع بسیاری نیز در ادامه آن ایجاد می شوند؛ این صنعت، در دوران شیوع ویروس کرونا اگرچه با خسارت ها و تعطیلی ها و محدودیت های بسیاری روبرو شد اما پس از چند ماه و حداکثر یک سال از درگیری با کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها به وضعیت سابق خود بازگشت اما هم چنان در همدان در وضعیت خوبی به سر نمی برد.

در اخرین پرده از وضعیت نامناسبی که دامن گردشگری همدان را گرفته غار علیصدر با ماه ها تعطیلی روبرو شده و هنوز برنامه ها برای ادامه فعالیت این غار آبی شگفت انگیز که برند گردشگری همدان است، نامعلوم مانده است؛ اماکن گردشگری در سکوت عجیبی فرو رفته اند و گردشگری همدان در خاموشی فرورفته و در وضعیت خوبی به سر نمی برد.

شیوع ویروس کرونا ۲۴۸ میلیارد تومان به بخش گردشگری استان آسیب زد

طبق آخرین آمارها که مربوط به زمستان سال گذشته است، علی مالمیر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان عنوان کرده شیوع ویروس کرونا ۲۴۸ میلیارد تومان به بخش گردشگری استان همدان آسیب زده و در صورت تداوم محدودیت‌ها خسارت جبران‌ناپذیری به این حوزه وارد می‌شود.

اما به راستی این وضعیت قرار است هم چنانتداوم داشته باشد و ادامه این مسیر را شاهد باشیم؟

در این زمینه پای صحبت ها و البته دغدغه های علی مرادی پور؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان و مهدی غنی پارسا؛ مدیر اقامتگاه بوم گردی ترلان در ترخین آباد به عنوان فعالین گردشگری استان همدان نشستیم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

حال کرونایی صنعت گردشگری در همدان| داغی که همچنان تازه مانده است

علی مرادی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دوران شیوع ویروس کرونا زمانی برای محک مدیران حوزه گردشگری بود، از تعطیلی غار علیصدر به عنوان برند گردشگری استان همدان گلایه کرد.

با تعطیلی غار علیصدر شاهد تعطیلی و ضعیف شدن بسیار گردشگری همدان بودیم، این درحالی است که در دوران شیوع کرونا مادام شاهد بودیم که بخشنامه ها از تهران آمد و همدان تنها آن ها را انجام داد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان ادامه داد: با تعطیلی غار علیصدر شاهد تعطیلی و ضعیف شدن دوچندان گردشگری همدان بودیم، این درحالی است که در دوران شیوع کرونا مادام شاهد بودیم که بخشنامه ها از تهران آمد و تنها همدان آن ها را انجام داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه حمایت هایی هم که در این عرصه صورت گرفت برای تمامی بخش ها شبیه به هم بود، در حالی که تاسیسات گردشگری با هزینه کردهای میلیاردی وارد کار شده بودند، اظهار کرد: این تاسیسات در مسیر اشتغال زایی وارد کار شده بودند اما با آن ها آن طور که باید برخورد نشد و به راستی می توان گفت که شان گردشگری در این حمایت ها رعایت نشده است.

مرادی پور در ادامه صحبت های خود از عدم پیش روی اتاق فکر گردشگری در همدان نیز گلایه کرد و افزود: اتاق فکر گردشگری همدان چندسال پیش در استانداری فعال بود و قرار بود این اتاق در وزارت میراث فرهنگی و ادارات زیرمجموعه آن نیز تشکیل شود، اما تاکنون این موضوع عملیاتی نشده و به راستی می توان گفت که اوضاع تعریفی نیست.

مدیر مربوطه در حوزه گردشگری همدان می توانست با برنامه ریزی هایی هوشمند، منعطف و البته قانونمند سفر را در استان پیش ببرد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان ادامه داد: ما در استان همدان درحالی سفر را تعطیل کرده ایم که مدیر مربوطه در حوزه گردشگری همدان می توانست با برنامه ریزی هایی هوشمند، منعطف و البته قانونمند سفر را در استان پیش ببرد.

حال کرونایی صنعت گردشگری در همدان| داغی که همچنان تازه مانده است

وی در این راستا به آغاز سفرها به همراه واکسینه شدن مردم اشاره کرد و افزود: می توانستیم سفر را از افرادی که واکسینه شده اند آغاز کنیم و این ساده ترین راه برای احیای گردشگری بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد:  حوزه گردشگری استان همدان به مدیری جسور، شجاع، حامی سرمایه گذار، متخصص و علاقه مند در این حوزه نیاز دارد.

تنها قول می دهند و کاری نمی کنند
مهدی غنی پارسا نیز در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت اقامتگاه های بوم گردی از اسفندماه ۹۸ تا کنون اشاره کرد و گفت: در این دوران فعالیت ما زیر پنج درصد بوده است.

بانک ها مطلقاً با ما همکاری نکرده اند و متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز تنها قول داده و کاری نکرده است

مدیر اقامتگاه بومگردی ترلان در ترخین آباد ضمن ابراز گلایه مندی ادامه داد: بانک ها مطلقاً با ما همکاری نکرده اند و متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز تنها قول داده و کاری نکرده است.

وی با تصریح بر اینکه مشکلات دیگری نیز سر راه فعالین عرصه گردشگری به ویژه در زمینه اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد، اظهار کرد: این مشکلات موجب شده تا بسیاری از فعالین این صنعت زمینگیر شوند و بسیاری نیز در تلاش باشند تا از این حوزه خارج شوند.

غنی پارسا ادامه داد: از جمله این مشکلات می توان به نرخ غذاهای اقامتگاه های بوم گردی اشاره کرد چراکه نرخ نامه ها اگرچه مربوط به سال گذشته است اما نرخ غذاها بسیار پایین و با تورم هم خوانی ندارد و این جفا در حق اقامتگاه های بوم گردی است.

مدیر اقامتگاه بومگردی ترلان در ترخین آباد گفت: این نرخ ها به حدی پایین است که اگر حتی تا ۲۰۰ درصد افزایش پیدا نکند، اقامتگاه های بوم گردی نمی توانند حتی هزینه همان غذای تهیه شده را هم تامین کنند.

اقامتگاه های بوم گردی حتی هزینه های جاری را نمی توانند در آوردند و شاهدیم که برای تغییر این نرخ ها نیز مداوم امروز و فردا می شود و تغییری نمی کنند

وی با بیان این مسئله مطرح کرد: با این وضعیت، اقامتگاه های بوم گردی حتی هزینه های جاری را نمی توانند در آوردند و شاهدیم که برای تغییر این نرخ ها نیز مداوم امروز و فردا می شود و تغییری نمی کنند.

حال کرونایی صنعت گردشگری در همدان| داغی که همچنان تازه مانده است

مدیر اقامتگاه بومگردی ترلان در ترخین آباد در ادامه صحبت های خود به وضعیت مدیریتی حوزه گردشگری همدان نیز اشاره کرد و گفت: اگر قدم های مثبتی برای گردشگری همدان برداشته نشود، بایستی فاتحه مراکز اقامتی استان همدان را خواند.

چند نفر از همکاران ما عملاً تعطیلی واحد اقامتی را اعلام کرده و یا اقامتگاه بوم گردی را واگذار کرده اند

وی با بیان اینکه این روزها با وضعیت آشفتگی روبرو هستیم، اظهار کرد: طبق آمارهای منتشر شده بالاترین رقم آسیب اقتصادی در کشور متوجه صنعت گردشگری است، این وضعیت را در استان همدان نیز شاهد هستیم به نوعی که چند نفر از همکاران ما عملاً تعطیلی واحد اقامتی را اعلام کرده و یا اقامتگاه بوم گردی را واگذار کرده اند.

غنی پارسا در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه نیاز است تا مدیر مربوطه در استان همدان فکری برای این وضعیت داشته باشد، عنوان کرد: امیدواریم مدیری در حوزه گردشگری استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن سر کار بیاید که در این زمینه متخصص باشد چراکه هر مدیری که بدون تخصص و اطلاعات پا در این میدان بگذارد نه تنها در حق مجموعه گردشگری بلکه در حق خودش نیز ظلم کرده است.

شیوع ویروس کرونا اگرچه بسیاری از صنایع و اقتصادها را در دنیا با زمین‌گیری و زیر سایه خود بردن روبه‌رو کرد اما حال شاهدیم که برنامه‌ریزی‌های منعطف و پیشروی به سمت‌وسوی بهبود شرایط اقتصادی به‌ویژه در بخش گردشگری وارد کار شده و به‌نوعی صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها و حتی برخی از استان‌های کشور دستان خود را بر زانو زده و ایستاده است اما همدان همچنان در خوان اول مشکلات گیر کرده است.

این وضعیت درحالی است که گردشگری در همدان یکی از راه های اصلی برای رسیدن به توسعه و اشتغالزایی محسوب می شود اما این روزها پس از گذشت یک سال و نیم هم چنان داغ کرونا را بر پیشانی دارد.

در این بین، سوالاتی از جنس علت عدم تشکیل اتاق فکر گردشگری همدان، عدم برگزاری نشست های تخصصی در این حوزه، نبود برنامه های منعطف و مناسب با سفرهای مسئولانه و هوشمند  مواردی از این قبیل مطرح است؛ از سویی، در شورای شهر همدان نیز طی ماه اخیر شاهد ادغام حوزه گردشگری در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بوده ایم.

حال با این وضعیت امید است برنامه ها به سمت و سوی دیگری سوق پیدا کند تا بتوان شغل های ایجاد شده در این مسیر که این روزها فراموش شده و تعطیل و نیمه فعال هستند را بار دیگر احیا و برنامه ریزی ها به سمت و سوی رونق سفر برای افراد واکسینه شده، گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و غیره سوق داده شود تا بار دیگر شاهد رونق صنعت گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن باشیم.

کد خبر: ۱۰۷٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha