۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
تیک آف بهای بلیت اربعین؛ قیمت پرواز ۱۰ میلیون تومان| زور مجلس و وزارت راه به ایرلاین ها نمی رسد!
«بازار» گزارش می دهد

تیک آف بهای بلیت اربعین؛ قیمت پرواز ۱۰ میلیون تومان| زور مجلس و وزارت راه به ایرلاین ها نمی رسد!

در حالیکه قیمت واقعی بلیت اربعین به صورت رفت و برگشت پنج میلیون تومان نباید بیشتر باشد ایرلاین ها از فرصت افزایش تقاضا نهایت استفاده را برده و قیمت ها را تا ۱۰ میلیون تومان گران کرده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالیکه تنها کمتر از ۵ روز دیگر زائران اربعین حسینی (از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه سال جاری) عازم عتبات عالیات خواهند شد و باید برای تهیه بلیت هواپیما در سامانه سماح ثبت نام کنند، ایرلاین ها و آژانس های مسافرتی در یک اقدامی قابل پیش بینی بهای بلیط ها را به دلیل افزایش تقاضا گران کرده اند.

اینکه زور مجلسی ها و وزارت راه و شهرسازی(سازمان هواپیمایی کشوری) به ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی نمی رسد این سوال را در ذهن جاری می کند که شرکتهای هواپیمایی چرا هیچ گاه از بخشنامه ها و تاکیدات و هشدارهای نمایندگان مجلس پیروی نمی کنند.

رئیس کمیسیون عمران: قیمت بلیت هواپیما ۵ میلیون تومان
دو روز پیش محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» با تاکید بر اینکه بلیط رفت و برگشت هوایی به عراق برای مراسم اربعین نباید بیش از ۵ میلیون تومان باشد گفته بود که در سازمان هواپیمایی کشوری مصوب شد که نرخ بلیط پروازهای پرواز رفت و برگشت اربعین ۵ میلیون تومان باشد و بر این اساس اگر ایرلاین  ها پول بیشتری از مردم دریافت کنند تخلف است.

این اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس نشان می دهد که تصمیم به تعیین سقف بلیت پرواز به عتبات در سازمان هواپیمایی گرفته شده و ایرلاین ها باید از این تصمیم پیروی کنند. اما ظاهرا این بار هم شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی بدون توجه به این تصمیمات و تنها با این توجیه که شرکتهای هواپیمایی به دلیل شیوع ویروس کرونا ماههاست در ضرر و زیان هستند قیمت بلیت هواپیما برای سفر به عراق را بیش از دو برابر به متقاضیان سفر به فروش می رسانند.

قطعا بسیاری از ایرلاین ها از پروازهای اربعین به دلیل افزایش تقاضا از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار نفر سوءاستفاده می کنند بنابراین در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعدادی از ایرلاین ها بلیت را به قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان هم عرضه می کنند

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفتگو با خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چرا ایرلاین ها قیمت بلیت را به یکباره دو برابر افزایش داده اند و آیا این صحت دارد که پروازهای خارجی هزینه سوخت بالایی دارند و به این دلیل قیمت بلیت افزایش داشته است؟ گفت: ابتدا باید به این موضوع تاکید کنم که برای پرواز تهران به نجف هیچ هزینه ای بابت سوخت پرداخت نمی شود پس این موضوع یک توجیه بیش نیست. 

وی ادامه داد: قطعا بسیاری از ایرلاین ها از پروازهای اربعین به دلیل افزایش تقاضا از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار نفر سوءاستفاده می کنند بنابراین در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعدادی از ایرلاین ها بلیت را به قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان هم عرضه می کنند.

قیمت واقعی باید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. و حالا که هیچ هزینه ای بابت سوخت دریافت نمی شود و تنها برای ورود به فرودگاه عراق مبلغ اندکی پرداخت می شود که این مبلغ در ایام اربعین هم رایگان است به نظر می رسد که ایرلاین ها بدون ترس از هر گونه برخوردی به راحتی قیمت ها را بالا برده اند

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس کمیسیون عمران مجلس به این موضوع تاکید کرده است که قیمت رفت و برگشت به عراق برای مراسم اربعین نباید بیشتر از ۵ میلیون تومان باشد گفت: قیمت واقعی باید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. و حالا که هیچ هزینه ای بابت سوخت دریافت نمی شود و تنها برای ورود به فرودگاه عراق مبلغ اندکی پرداخت می شود که این مبلغ در ایام اربعین هم رایگان است به نظر می رسد که ایرلاین ها بدون ترس از هر گونه برخوردی به راحتی قیمت ها را بالا برده اند.

تیک آف بهای بلیت اربعین| قیمت پرواز 10 میلیون تومان| زور مجلس و وزارت راه به ایرلاین ها نمی رسد!

طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار بود جابجایی ۳۰ هزار زائر ایرانی در ایام اربعین حسینی با ۲۰۰ پرواز رفت و ۲۰۰ پرواز بازگشت انجام شود ولی با توجه به افزایش دو برابری تعداد زائران ایرانی هموطنان با بیش از۴۰۰ پرواز به دو فرودگاه نجف و بغداد عزیمت و با ۴۰۰ پرواز نیز به ایران باز خواهند گشت، لذا  ضروری است که تمام امکانات خدمات فرودگاهی در داخل و عراق برای تردد هموطنان آماده شود.

از طرفی کمیته اعزام ستاد اربعین حسینی اعلام کرده بود که به منظور آمادگی در صورت افزایش سهمیه ایران در اربعین ۱۴۰۰، زائران ایرانی از ۲۲ شهریور باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین که مسؤولیت آن با سازمان حج و زیارت است در اطلاعیه‌ای از آغاز پیش ثبت‌نام اربعین از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir  خبر داد.

هرچند که این سامانه از همان ساعت اولیه از دسترس خارج شده بود اما به تدریج آن دسته از متقاضیانی که فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و و شرایط اعلامی دولت عراق را داشته باشند توانستند در این سامانه ثبت نام خود را آغاز کنند.

در حال حاضر ۶ فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز برای پروازهای اربعین در نظر گرفته شده است و ممکن است که تعداد فرودگاه ها با توجه به نیاز افزایش یابد

ذیبخش در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اینکه از کدام فرودگاه ها زائران ایرانی اعزام خواهند شد گفت: در حال حاضر ۶ فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز برای پروازهای اربعین در نظر گرفته شده است و ممکن است که تعداد فرودگاه ها با توجه به نیاز افزایش یابد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: با دو برابر شدن سهمیه ایران برای اربعین حسینی باید در خصوص قیمت بلیت و نیز کیفیت انجام پروازها بین ایران و عراق با مدیران شرکت های ایرانی نشست هایی را برگزار تا هماهنگی های لازم در این خصوص به عمل آید.

تمام تلاش سازمان هواپیمایی تهیه بلیت با قیمت مناسب است
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تمام تلاش سازمان تهیه بلیت با قیمت مناسب خواهد کرد، گفت: مبنای قبلی ما بر اساس سهمیه ۳۰ هزار مسافر بود و هماهنگی‌های لازم را با ایرلاین‌ها انجام داده بودیم با این حال مجدداً در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی هستیم که در نرخ‌های جدید هم قیمت مناسبی برای بلیت در نظر بگیرند.

تیک آف بهای بلیت اربعین| قیمت پرواز 10 میلیون تومان| زور مجلس و وزارت راه به ایرلاین ها نمی رسد!

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در خصوص قیمت بلیت پروازهای هوایی به کشور عراق در پاسخ به سوال خبرنگار بازار افزود: قیمتی که برای آژانس های خدمات مسافرتی اعلام شده ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان خواهد بود.

امیر پویان رفیعی شاد با بیان اینکه پس از برگزاری مراسم اربعین حسینی در ۵ مهرماه سال جاری تداوم سفر زائران ایرانی به عراق مساله مهمی است که ممکن است تعداد زائران ایرانی بسیار اندک شود، گفت: امسال نیز همانند سال های گذشته بخشی زیادی از بلیت های اربعین حسینی چارتری بوده و این ممکن است در این شرایط مشکلاتی را به وجود آورد.

طبق سالهای گذشته بسیاری از زائران ایرانی به دنبال این هستند که در ایام اربعین حسینی فقط ۴ تا ۵ روز در کشور عراق باشند در حالی که کسانی که از ۲۸ شهریورماه وارد عراق خواهند شد برای شرکت در مراسم اربعین حسینی باید تا ۵ مهرماه سال جاری در کربلا حضور داشته باشند و این مدت زمان طولانی نیز بر میزان سفر هموطنان تاثیرگذار خواهد بود.

به نظر می رسد این افزایش قیمت بلیت همانند دوره های قبل ابتدا بدون واکنش به موقع دولت و مجلس همراه خواهد بود و زمانی که تعداد زیادی از متقاضیان بلیت را با قیمت های بالا خریداری کردند مجددا بهای بلیت به قیمت واقعی خود باز خواهد گشت.

کد خبر: ۱۰۷٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha