۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
با سکون صنعت ساختمان، بیش از ۶۰ درصد مشاغل جامعه به خواب می‌روند!
گفتگو بازار؛

با سکون صنعت ساختمان، بیش از ۶۰ درصد مشاغل جامعه به خواب می‌روند!

امینی از فعالان و تولیدکنندگان تاسیسات ساختمانی در گفتگو با بازار گفت: در بحث صنعت تاسیسات ساختمان، دغدغه تولیدکنندگان بیشتر مواد اولیه است که راحت و با قیمت مناسب به دستشان نمی‌رسد.

امیرحسین عیدی؛ بازار: در نمایشگاه صنعت ساختمان به سراغ فعالین و تولیدکنندگان تاسیسات ساختمانی آمدیم تا کمی از دغدغه‌هایشان را بشنویم. آنچه در ادامه می‌آید شرح گفتگو با مهدی امینی مدیرعامل فولاد صنعت امین در تولید اتصالات جوشی است که از دغدغه‌های اصلی تولید و مواد خام و اولیه‌شان می‌گوید.

وی درباره نمایشگاه صنعت ساختمان گفت: در این چند سالی که ما داریم در نمایشگاه صنعت ساختمان شرکت می‌کنیم، به صورتی بوده است که توانسته تولیدکننده و مصرف‌کننده را بهم نزدیک کند و اینکه مصرف‌کننده بتواند با خیالی راحت‌تر یک کالای با اصالت تهیه کند و واسطه‌ها و دلالان میان آنها حذف شود. اما بیشتر از بحث واسطه‌ها بحث کیفیت کالایی است که قرار است به مصرف‌کننده نهایی عرضه شود.

وی در خصوص تاثیرات بیماری کرونا بر صنعت ساختمان گفت: مطمئنا تاثیر داشته است. صنعت ساختمان صنعتی است که وابسته به کل صنایع کشور است؛ یعنی تاثیر آن در حد ۳۰-۲۰ درصد بوده است. باید این نکته را متذکر شوم که صنعت ساختمان در هر صورت رونق خودش را دارد. اگر قرار باشد صنعت ساختمان فعال نباشد، ۷۰-۶۰ درصد شغل‌های جامعه می‌خوابند.

امینی در خصوص دغدغه‌های تولیدکنندگان صنایع ساختمانی گفت: در بحث صنعت تاسیسات ساختمان، دغدغه تولیدکنندگان بیشتر مواد اولیه است که راحت و با قیمت مناسب به دستشان نمی‌رسد که بتواند آن کاری که  باب میلشان هست را انجام دهند. علت این امر رانت‌هایی است که در شرکت‌های مواد اولیه وجود دارد. دلیل وجود این رانت‌ها این است که قیمت کارخانه با بازار تفاوت زیادی دارد و بعضی‌ها در مواقعی با تزریق قطره‌چکانی محصولاتشان قیمت را بالا می‌برند. نمی‌توان گفت کل صنعت ساختمان مافیای خودش را دارد و برای جزء به جزء آن شاید مافیایی باشد؛ شما نگاه کنید در صنعت فولاد به یک صورت و در صنعت سیمان به یک صورت است. هر کدام از اجزا یک سری رانت‌ها و مشکلاتی دارند که باعث می‌شود مواد اولیه با قیمت مناسب دست تولیدکننده نرسد که بتواند کار مدنظرش را به خوبی انجام دهد. بزرگترین ترین معضلی که می‌توان به دولت جدید و روی کارآمده پیشنهاد کرد که بتواند آن را برطرف کند فاصله قیمتی کارخانه و بازار است، اما حقیقتا امیدی به حل آن نداریم.

وی در پایان در خصوص طرح دولت جدید برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن در سال گفت: به نظرم این فقط یک عدد است و بعید می‌دانم که انجام شود؛ زیرا حداقل در حیطه خودمان می‌توانم بگویم که تامین کردن مصالح این تعداد واحد مسکن نشدنی است.

کد خبر: ۱۰۷٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha