۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کشف قیمت توسط صندوق ها و ریزش مجدد بازار
بازار بررسی می کند؛

کشف قیمت توسط صندوق ها و ریزش مجدد بازار

کشف قیمت توسط صندوق های سرمایه گذاری باعث ریزش مجدد بازار شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ امروز هم تا به اینجا بازار به وسیله عرضه اولیه ریزش پیدا کرد موردی که در گزارش دیروز به آن اشاره کردیم.

کشف قیمت توسط صندوق های سرمایه گذاری علاوه و بر ایجاد رانت برای آنان، باعث شده دامنه قیمت گسترده شود و این گستردگی باعث ریزش بازار سرمایه شود. 

سازمان بورس دلیل این کشف قیمت را تمرکز بر سرمایه گذاری غیرمستقیم مردم در صندوق ها دانسته اما در عمل این اقدام حضور مردم را به صورت غیرمستقیم افزایش داده است.

در ماه های قبل فعالان بازار تنها لازم بود حساب خود را به اندازه عرضه اولیه شارژ کنند و کارگزاری به صورت اتوماتیک این خرید را انجام می داد اما از ۱۵شهریور ماه باید شخص خود این اقدام را انجام دهد، این اقدام علاوه بر محروم شدن عده زیادی از فعالان بازار به علت اینکه شاید مشغله ای داشته باشند باعث از کار افتادن سیستم کارگزاری ها نیز شده است.

سازمان بورس دلیل بعدی این اقدام را تلاش برای برداشته شدن دامنه نوسان می داند در صورتی که در شرایط فعلی برداشته شدن دامنه نوسان به علت عمق کم بازار به صلاح نیست.

در بازارهایی می توان دامنه نوسان را کاملا از بین برد یا افزایش داد که همیشه تقاضا وجود داشته باشد، در بازار یک طرفه بورس ایران هیچ زمانی وجود نخواهد داشت که تقاضا موجود باشد مگر اینکه با ایجاد اهرم های نوین بازار به صورت دو طرفه و ایجاد پوزیشن تعریف شود که این مهم فعلا در بورس ایران اجرایی پذیر نیست.

هر گونه تغییری در شرایط فعلی باعث ریزش بازار خواهد شد زیرا سرمایه گذاران سنتی بورس ایران را به ترس واخواهد داشت و از این رو در شرایط فعلی بهترین روش برای کشف قیمت عرضه اولیه همان روش قدیمی است.

کد خبر: ۱۰۷٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha