۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
کشورهای «آ س آن» درصدد توسعه اقتصاد دیجیتال منطقه ای هستند
درسهایی که کرونا به اقتصاد دنیا داد؛

کشورهای «آ س آن» درصدد توسعه اقتصاد دیجیتال منطقه ای هستند

توسعه اقتصاد دیجیتال در این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است ولی آنچه بیش از آن اهمیت دارد، تمرکز روی توسعه روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان است.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دیجیتال نقش مهمی در اقتصاد این روزهای دنیا دارد و تلاش برای توسعه ان در تمامی دنیا بالا گرفته است.گفته می شود کشورهایی که در توسعه دیجیتالی اقتصاد خود از دیگر کشورهای دنیا عقب بمانند، نخواهند توانست در دنیای آینده سهم زیادی در تجارت و اقتصاد دنیا داشته باشند.

به همین دلیل سرمایه گذاری در توسعه زیرساختهای دیجیتالی، بستر سازی برای  رشد اقتصادی دیجیتال و افزایش شمار قوانینی که به استارت اپها امکان فعالیت در این عرصه را می دهد از مهمترین و اصلی ترین مسایلی است که این روزها دنبال می شود.

 روند دیجیتالی شدن اقتصاد دنیا از قبل از همه گیری کرونا شروع شده است و انتظار می رفت یک دهه برای گذر از این دوران زمان صرف شود ولی همه گیری کرونا شرایط را تغییر داد و سبب شد تا اقتصاد دنیا با سرعت بیشتری در مسیر دیجیتالی شدن حرکت کند. این همان مسیری است که در چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا طی شده است.

به همین دلیل وزرای  اقتصاد کشورهای عضو «آ س آن» اخیرا جلسه ای برای  بحث در مورد زمینه سازی برای توسعه اقتصاد دیجیتال برگزار کردند. جلسه ای که قرار است ضمن آماده سازی زمینه برای توسعه اقتصاد دیجیتال بستر لازم برای ایجاد چارچوب های قانونی را نیز فراهم کند.

وزرای تجارت و اقتصاد کشورهای عضو «آ س آن» در جلسه متعهد شدند تا  زمینه را برای توسعه منطقه ای اقتصاد دیجیتال فراهم کنند  و قرار است این بسترسازی تا سال ۲۰۲۳ انجام شود.

پیش بینی می شود سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورهای این منطقه تا سال ۲۰۲۳ به بالغ بر ۴۰ درصد برسد در حالیکه هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد از اقتصاد این کشورها را تشکیل می دهد.

وزیر تجارت کشور سنگاپور که در این جلسه حضور داشت در مورد مسایل مطرح شده در  جلسه گفت: «هدف اصلی زمینه سازی برای جریان مداوم و بدون اخلال کالاها، خدمات و داده ها در منطقه است که می تواند بستر را برای تقویت جایگاه کشورهای آ س آن در تجارت دنیا فراهم کند و جذابیت این کشورها را برای سرمایه گذاران خارجی افزایش دهد.»

 وی با تاکید بر این نکته که کشورهای آ-س-آن  به تداوم شرایط  تجارت آزادانه در دنیا متعهد هستند افزود: «ما مصمم هستیم تا روابط اقتصادی خود را در منطقه تقویت کنیم و سهم تجارت درون منطقه ای را افزایش دهیم. بحران کرونا نشان داد که اصلی ترین شرکای اقتصادی یک کشور باید همسایگانش باشد و ما هم مصمم هستیم تا از این بحران درس بگیریم.»

توسعه اقتصاد دیجیتال در کشورهای آسیایی می تواند زمینه را برای ایجاد فرصتهای جدید رشد اقتصادی فراهم کند. توسعه دیجیتالی شدن صنایع و کسب و کارها در کنار سرمایه گذاری روی صنایع پایدار و دوستدار محیط زیست می تواند گام مهمی باشد که دنیا در صدد برداشتن ان است و کشورهای منطقه آ-س – آن هم برای اینکه از دنیا عقب نمانند باید در این مسیر حرکت کنند.

 کشورهای منطقه در نظر دارند تا چارچوب لازم برای تسهیل فعالیتهای اقتصادی دیجیتال را در منطقه ایجاد کنند و سیستم های اقتصادی دیجیتال که در دو یا چند کشور فعال هستند را راه اندازی کنند.

این سیاست می تواند باعث شود تا سرعت رشد اقتصادی در کشورها افزایش یابد، فرصتهای شغلی تازه ای ایجاد شود، توسعه دیجیتالی کشورها با استفاده از مهارتها و توانمندی های کشورهای دیگر عضو ا – س- ان با سرعت بیشتری انجام شود و جایگاه کشورهای منطقه در تجارت  جهانی حفظ شود.

کد خبر: ۱۰۷٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha