۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
پنج راهبرد پیشنهادی برای جهش تولید در سال ۹۹

پنج راهبرد پیشنهادی برای جهش تولید در سال ۹۹

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در کنال شخصی خود نوشت: جهش تولید تا حدود زیادی منوط به کنترل هر چه سریع تر شیوع کرونا و عادی سازی کامل فعالیت های کارگزاران اقتصادی در کشور خواهد بود.

 دکتر عباس علوی راد، تحلیلگر اقتصادی طی یادداشتی درخصوص راهبردهای پیشنهادی برای جهش تولید در سال ۹۹ نوشت: بسیاری از تئوری های اقتصادی برای جهش تولید و دست یابی به رشد اقتصادی پایدار در کشورها، راهبردهای میان مدت و بلندمدت ارائه داده اند.

اما شواهد یک قرن اخیر نشان می دهد گاهی کشورها به لحاظ سیطره عوامل غیر اقتصادی به ناچار راهبردهای بلندمدت و میان مدت را موقتاً رها نموده و چگونگی جهش نسبی تولید در کوتاه مدت را در دستور کار قرار داده اند.

بدیهی است که کشور ما هم اکنون در شرایط کاملا خاصی قرار دارد. مشکلات ساختاری انباشته شده اقتصاد ملی پس از جنگ تحمیلی، خسارت های جانی و اقتصادی در حال وقوع شیوع کرونا ویروس و تحریم های یکجانبه آمریکا برخی از مهمترین عوامل شکل دهنده این شرایط خاص هستند.

بنابراین با توجه به این شرایط خاص، جهت جهش تولید حتی به صورت نسبی در سال ۱۳۹۹، پنج راهبرد کوتاه مدت پیشنهاد می گردد:

- عبور از سیاست شکست خورده پول پاشی کور برای رشد تولید و اشتغال همچون سه دهه گذشته و اعمال سیاست "هدایت اعتبار" که مبانی و تجربیات بین المللی آن در دسترس است.

- تمرکز واقعی و عملی بر حمایت از سرمایه گذاری های توسعه ای (توسعه واحد های فعال موجود) به جای سرمایه گذاری های ایجادی (راه اندازه واحدهای جدید) بخش خصوصی در سال ۱۳۹۹.

- تمرکز سیاست هدایت اعتبار و ارائه مشوق های دولت به کسب و کارهایی که دارای سه ویژگی ضریب فزاینده تولیدی بالاتر، ضریب اشتغال بالاتر و وابستگی کمتری به واردات واسطه ای و ارز هستند.

- رفع موانع سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار بخش خصوصی از طریق به کار گیری ظرفیت های قانونی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی (اجرای کامل ۱۴ حکم ماده ۱۱ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار)

- نظارت مستمر و جسورانه مجلس یازدهم بر تمرکز عملی و واقعی دولت فعلی روی جهش تولید در سال ۱۳۹۹ و گرفتار نشدن در چرخه تکراری رها سازی اقتصاد کشور توسط دولت های پس از جنگ تحمیلی در سال پایانی عمر خود و منتهی به انتخابات ریاست جمهوری.

البته اثر بخشی همه ی موارد فوق برای جهش تولید در سال ۱۳۹۹ تا حدود زیادی منوط به کنترل هر چه سریع تر شیوع کرونا ویروس و عادی سازی کامل فعالیت های کارگزاران اقتصادی در کشور حداکثر تا پایان اردیبهشت خواهد بود.

کد خبر: ۱۰٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha