۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
افزایش قیمت ماهی در استان ایلام| تولیدکنندگان: حمایت نمی شویم
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت ماهی در استان ایلام| تولیدکنندگان: حمایت نمی شویم

ایلام- عدم نظارت بر بازار باعث افزایش قیمت ماهی در استان ایلام شده است، البته تولیدکنندگان علت اصلی این افزایش قیمت‌ها را ناشی از کاهش تولید به علت عدم حمایت از مزارع پرورش ماهی می‌دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی دارای ویتامین‌های مختلف است که در سال‌های اخیر به دلیل صرفه اقتصادی نسبت به سایر موادغذایی در سبد خرید خانواده‌ها قرار گرفته است.

در استان ایلام طی سال‌های گذشته مصرف ماهی در بین مردم باعث رونق مزارع پرورش ماهی شده است، پرورش ماهی از فروردین ماه شروع می‌شود و در انتهای شهریورماه ماهی‌های گرم آبی می‌توانند به بازار ارسال شوند.

استان ایلام با دارا بودن ظرفیت‌های مهم آبی توانسته در بحث پرورش ماهی به خصوص ماهی قزل آلا پیشرفت خوبی داشته باشد، اما این روزها تولیدکنندگان پرورش ماهی در مزارع از نبود حمایت‌ها گلایه‌های دارند، همچنین گلایه‌های از افزایش قیمت ماهی این روزها از مردم شنیده می‌شود.

تولیدکنندگان حمایت نمی‌شوند
یکی از تولیدکنندگان مزرعه پرورش ماهی در استان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مدت هفت سال است در طرح پرورش ماهی شاغل هستم، هنوز هیچ حمایتی از طریق دولت و مسئولان مشاهده نکرده‌ام.

طی این چند روز چه اتفاقی رخ داده است که قیمت هر کیلوگرم ماهی در شهر ایلام از ۵۰ هزار تومان به ۶۹ هزار تومان و الان به ۷۹ هزار تومان رسیده است

ناصر زمانی افزود: ظرفیت تولید ماهی در این مزرعه سالانه ۳۰ تن است که در حال حاضر ما فقط ۱۵ تن تولید داریم، اگر دولت از ما حمایت کند،می‌توانیم تولید بیشتری در استان داشته باشیم.

افزایش قیمت ماهی در استان ایلام| تولیدکنندگان: حمایت نمی شویم

وی عنوان کرد: نبود حمایت‌ها باعث شده بسیاری از مزارع پرورش ماهی با کاهش تولید مواجه باشند، دلیل اصلی افزایش قیمت ماهی کاهش تولید در سطح استان است.

افزایش قیمت ماهی چندباره در استان ایلام
یکی از شهروندان ایلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از افزایش قیمت ماهی طی چند روز اخیر گلایه کرد و اظهار داشت: این روزها افزایش قیمت چندباره ماهی به گونه‌ای شده که تا حدودی از سفره مردم از ماهی خالی شده است.

معصومه عبدی افزود: طی این چند روز چه اتفاقی رخ داده است که قیمت هر کیلوگرم ماهی در شهر ایلام از ۵۰ هزار تومان به ۶۹ هزار تومان و الان به ۷۹ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: متاسفانه هیچ گونه نظارتی از طرف مسئولان در این راستا انجام نمی‌گیرد.

تولید سالانه ۱۰ هزار تن ماهی در استان ایلام
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در سطح استان فعال است و سالانه تقریباً نزدیک به ۱۰ هزار تن ماهی از این مزارع تولید می‌شود.

رضا سلیمانی افزود: وظیفه داریم هم از تولید کننده حمایت کنیم، همچنین باید هوای مصرف کننده را داشت تا توان مالی داشته باشد که بتواند از این آبزیان استفاده کند.

تامین غذای سالم، استفاده بهینه از منابع آب‌های داخلی برای رونق تولید و اشتغالزایی از جمله سیاست‌های مدیریت شیلات در سال جاری بوده است

وی تصریح کرد: گرانی این روزهای ماهی دلایل مختلفی دارد، در حقیقت قیمت تمام شده ماهی برای تولیدکنندگان بالا رفته چراکه هزینه‌های خوراک آبزیان، بچه ماهی و بحث بیمه، بر روی قیمت ماهی اثر گذاشته و مقداری قیمت بالا برده است.

افزایش قیمت ماهی در استان ایلام| تولیدکنندگان: حمایت نمی شویم

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: طی برنامه‌ای که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در دولت در حال پیگیری است، امیدواریم بتوانیم خرید تضمینی محصولات شیلاتی را داشته باشیم که برای مصرف کننده در زمانی که قیمت ماهی گران می‌شود، این ماهی‌های خریداری شده وارد بازار و از افزایش قیمت جلوگیری شود.

سلیمانی بیان داشت: استفاده از بخشودگی سود جرائم تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان ماهی در هیئت دولت مصوب شده، اداره شیلات استان نیز منتظر بخشنامه آن از طریق بانک مرکزی است که صادر شود تا تولیدکنندگان بتوانند از این بخش نیز استفاده کنند.

علاوه بر ظرفیت سد سیمره، روستای کلم شهرستان بدره از جمله روستاهای مستعد با منابع آبی پایدار در استان ایلام است که شهرت آن در سطح کشور به پرورش ماهی قزل آلا، گره خورده است

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: به لحاظ اینکه در استان ایلام خشکسالی است، هئیت دولت به خاطر اینکه بحث تولیدات مقداری به صرفه شود و نیز از تولید کننده حمایت کند مصوبه‌ای تصویب کرده که بخشودگی سود و جرائم تسهیلاتی که تولیدکنندگان دریافت کردند، برای مدت چند سال امهال و مشمول بخشودگی شود.

سلیمانی افزود: تامین غذای سالم، استفاده بهینه از منابع آب‌های داخلی برای رونق تولید و اشتغالزایی از جمله سیاست‌های مدیریت شیلات در سال جاری بوده است.

توسعه مزارع پرورش ماهی در قفس در سد سیمره
سرپرست فرمانداری بدره نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۱۳ مزرعه پرورش ماهی در قفس با حجم تولید ۲ هزار تن در سال در منطقه «له لار» واقع در پشت سد سیمره شهرستان بدره فعالیت می‌کنند.

مسلم تیرافکن بیان کرد: نیاز است با هماهنگی، هم افزایی و همکاری‌های بین بخشی تمهیدات لازم در راستای رفع موانع تولید واحدهای پرورش ماهی در قفس شهرستان اتخاذ شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر ظرفیت سد سیمره، روستای کلم شهرستان بدره از جمله روستاهای مستعد با منابع آبی پایدار در استان ایلام است که شهرت آن در سطح کشور به پرورش ماهی قزل آلا، گره خورده است.

تیرافکن تصریح کرد: در این روستا هم اکنون ۱۵ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت سالانه ۵۰ تن ماهی فعالیت دارد.

با توجه به وجود آب فراوان در روستاهای و سدهای استان ایلام، می‌توان با افزایش تولید ضمن رونق اشتغال در منطقه، از افزایش چندباره قیمت‌ها جلوگیری کرد. وجود مراکز پرورش ماهی و بالا بردن مصرف گوشت سفید در بین خانوارها می‌تواند بسیار حائز اهمیت از نظر سلامتی باشد.

کد خبر: ۱۰۷٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha