۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
اصلاح نظام یارانه‌ای برای جبران کاهش قدرت خرید مردم
نائب رئیس فراکسیون نیروهای انقلاب مجلس عنوان کرد

اصلاح نظام یارانه‌ای برای جبران کاهش قدرت خرید مردم

نائب رئیس فراکسیون نیروهای انقلاب مجلس گفت: این فراکسیون به دنبال جبران کاهش قدرت خرید مردم و تجمیع یارانه نقدی در اصلاح نظام یارانه‌ای است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم اقتصادی در کشور نظام یارانه‌ای به شمار می‌رود اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان، مسئولان و نمایندگان مجلس درباره اصلاح نظام یارانه‌ای سخن می‌گویند، ما نیز در مجلس بررسی‌های خود را در این زمینه آغاز کرده ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: هدفمندسازی یارانه‌ها گامی در جهت نظام اصلاح یارانه‌ای کشور بود، به موازات آن نیز اصلاحاتی در زمینه قیمت حامل‌های انرژی برداشته شد، اما شاهد توقف آن در یک دهه بودیم.

وی افزود: یارانه‌های پنهان و غیرمستقیم در اقتصاد به بیش از بودجه عمومی دولت رسیده و رقم‌های زیادی را در این باره کارشناسان اعلام کردند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ادامه داد: یارانه‌ها و کالای اساسی و حامل‌های انرژی همواره از موضوعات اصلی دولت‌ها در طول سالیان و دوره‌های مختلف بوده و نظرات گوناگونی را در این باره مطرح کردند.

میرتاج الدینی تصریح کرد: معتقدم اصلاح نظام یارانه‌ای عزم مشترک دولت و مجلس را می‌طلبد و در این صورت مسائل یارانه‌ای حل خواهد شد، همچنین باید این موضوع به یک گفتمان عمومی تبدیل و مردم ما را همراهی کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها که بررسی آن ۱۸ ماه به طول انجامید و اکنون نیز مجدد بررسی آن را در مجلس آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی، نمایندگان مجلس طرح‌های متفاوتی را برای اصلاح نظام یارانه‌ای دارند از جمله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کارت یارانه انرژی، کارت کالایی و یا به موازات آن حذف حامل‌های انرژی است که امروز اولین جلسه فراکسیون نیروهای انقلاب در مجلس با موضوع اصلاح نظام یارانه‌ای تشکیل شود.

میرتاج الدینی تاکید کرد: در این جلسات که به شکل سلسله وار برگزار خواهد شد، کارشناسانی از مرکز پژوهش‌های مجلس و مقامات دولتی و همچنین از وزرای اقتصادی دعوت بعمل می‌آید تا در این نشست‌ها به بحث و تبادل نظر بپردازیم و در نهایت به یک طرح مشترک دولت و مجلس دست پیدا کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: نکته اصلی در رابطه با اصلاح نظام یارانه‌ای این است که مردم در جریان جزئیات آن قرار بگیرند و جبران کاهش قدرت خرید مردم را در این اصلاحات مدنظر قرار داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: نسبت به حذف یارانه نقدی سخنی نیست و تصمیم داریم یارانه‌های معیشتی و نقدی و مشابه آن تجمیع شود و بر اساس قانون اصلاحاتی را در نظام یارانه‌ای داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: یارانه پنهان و غیرمستقیم هم اکنون رقمی بیش از بودجه عمومی دولت است یعنی بودجه عمومی یک هزار و ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است که یارانه پنهان در حامل‌های انرژی که خود باعث رانت و یا قاچاق می‌شود بیش از این رقم است که در این اصلاحات به این موارد توجه خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۷٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha