۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
«واردات خودرو» در انتظار نظر شورای‌ نگهبان
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد

«واردات خودرو» در انتظار نظر شورای‌ نگهبان

عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از باز بودن پرونده «واردات خودرو» در مجلس سخن گفت که پس از بررسی های نهایی به دولت ابلاغ خواهد شد.

به گزارش بازار، روح الله عباس پور در رابطه با بازدید از گروه خودروسازی ایران خودرو اظهار کرد: هیئت تحقیق و تفحص پیشتر از بهمن خودرو بازدید کرد و پاسخ هایی نیز دریافت کردیم.

روز گذشته نیز هیئت تحقیق و تفحص از ایران خودرو بازدید داشت که ابتدا از خط تولید تارا دیدن و سپس از برنامه های آینده کسب اطلاع کرد.

عباس پور درباره محورهای نشست با مدیرعامل و معاونان ایران خودرو و نیز دریافت پاسخ از سوی این مجموعه خودروسازی، تصریح کرد: برای تکمیل این تحقیقات قرار شد کارشناسان دیوان محاسبات را در این مجموعه مستقر کنیم و حول ۱۵ محورِ تعیین شده، بررسی ها صورت گیرد.

وی بررسی وضعیت گذشته و موجود صنعت خودروی کشور، تعداد شرکت های تعیین کننده و تیراژ تولید، ترکیب سهامداران، ساختار مدیریت مالی و ایجاد انحصار قانونی، فعالیت های غیرتولیدی خودروسازان، سهم دولت در مالکیت صنعت خودروسازی و دخالت در سایپا و ایران خودرو، سرمایه گذاری طی سال های گذشته، علت کیفیت پایین خودروهای تولید داخل، ظرفیت علمی برای طراحی و نیز ارزبری گسترده این صنعت را از اهم محورهای مورد بحث در تحقیق و تفحص برشمرد.

عباس پور همچنین وضعیت شرکت های قطعه ساز، نحوه قیمت گذاری و تعدد مراجع ذی نفع و نیز بررسی تقاضای واقعی خودرو در کشور و رانت موجود در بازار در کنار نحوه پیش فروش و مشکلات قرعه کشی و همچنین صادرات خودرو و قطعه را از دیگر مسائلی دانست که مورد نظر نمایندگان در طرح تحقیق و تفحص قرار گرفته است.

در این بین بررسی تاثیر واردات در بازار داخلی، برنامه راهبردی و بلند مدت و تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کنار وضعیت منابع انسانی و عزل و نصب مدیران در صنعت خودروسازی مورد نظر مجلس خواهد بود.

به گفته عباس پور وزارت صمت در دوره جدید برنامه ای برای واردات خودرو ندارد و در این بین کمیسیون صنایع مصوبه ای را تهیه و به شورای نگهبان ارسال کرده است و به این نکته اشاره دارد که صادرکنندگان خودرو یا قطعه در صورتِ عدمِ ایجادِ تعهد ارزی برای کشور، می توانند مبادرت به واردات خودرو نمایند. آن هم از نوعِ خودروهای برقی یا هیبریدی که احتمالا فردا یا هفته آینده نظر دولت را خواهیم گرفت.

کد خبر: ۱۰۷٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha