۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
عدم ثبات بازار دغدغه اصلی تولیدکنندگان ساختمانی!
فعال صنعت ساختمان از دغدغه‌هایش می‌گوید؛

عدم ثبات بازار دغدغه اصلی تولیدکنندگان ساختمانی!

رضوانی از فعالان حوزه ساختمان، در خصوص دغدغه‌های تولیدکنندگان ساختمانی گفت: متاسفانه در ۲-۱ سال اخیر عدم ثبات خیلی بوده است و آسیب بسیار جدی به خیلی از مشاغل و کسب و کارها زده است.

امیرحسین عیدی؛ بازار: اولین روز از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با استقبال مردم همراه نبود و توقع تولیدکنندگان را آنطور که باید و شاید برطرف نکرد. خیلی‌ها علت این امر را وجود بیماری کرونا می‌دانستند و برخی معتقد بودند که رفته رفته نمایشگاه دوباره رنگ و بوی سابق را خواهد گرفت. خبرنگار بازار به سراغ یکی از فعالین حاضر در این نمایشگاه رفت و چند دقیقه‌ای با وی گفتگو کرد.

رضوانی از فعالین حوزه تاسیسات و تهویه مطبوع و مدیرعامل شرکت تهویه توچال در خصوص وضعیت کلی بیست و یکمین نمایشگاه صنعت ساختمان تهران گفت: این نمایشگاه متاسفانه بعد از چندین بار تعطیلی برگزار شده و اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم همه نمایشگاه‌هایی که در حوزه ساختمان برگزار می‌شود قطعا به این صنعت کمک خواهد کرد، اما متاسفانه خیلی از دوستان نمایشگاه‌ها را جدی نمی‌گیرند. نمایشگاه‌های ساختمانی فرصت بسیار خوبی برای ارائه محصولات و توانمندی‌ها و همچنین ارائه نظرات کارشناسی است. امسال با توجه به محدودیت هایی که بیماری کووید ۱۹ ایجاد کرده است، آنطور که باید و شاید از آن استقبال نشد.

وی درباره مشکلات ایجاد شده توسط ویروس کرونا برای شرکت‌های تولیدکننده اقلام ساختمانی گفت: اینکه بگوییم این بیماری برای شرکت‌ها محدودیت ایجاد کرده است، نمی‌تواند مصداق داشته باشد؛ زیرا حوزه ساختمان یک حوزه پویا و فعال است و همیشه در حال کار است و هیچ‌وقت کرونا یا حتی پیچ و خم‌های اقتصادی هم نمی‌تواند بر این حوزه اثرگذار باشد. من معتقدم که کرونا تاثیری نداشته است.

وی درباره بزرگترین دغدغه فعلی فعالان حوزه ساختمان گفت: در هر حوزه‌ای چه تولید و چه بازرگانی مهم‌ترین دغدغه‌ی افراد عدم ثبات است. متاسفانه در ۲-۱ سال اخیر این عدم ثبات خیلی بوده است و آسیب بسیار جدی به خیلی از مشاغل و کسب و کارها زده است. مهم‌ترین دغدغه ما هم همین امر است و فکر می‌کنم همه همکاران ما هم با این دغدغه دست و پنجه نرم ‌کنند. عدم ثبات یعنی برای تامین مواد اولیه نمی‌توان یک برنامه‌ریزی مشخص داشت. به عنوان مثال برای تولید یک محصول به ده کالا نیاز داریم. این ده کالا هر روز با یک قیمت و یک نوع کیفیت عرضه می‌شود و این تولیدکننده را اذیت می‌کند. در حوزه بازرگانی و واردات عدم ثبات به این معناست که قوانین روز به روز تغییر می‌کند و قوانین متفاوتی وجود دارد که عملا به آن حوزه آسیب می‌زند. به نظرم بزرگ‌ترین درخواست همه تولیدکنندگان و همه اصنافی که فعالیت می‌کنند این است که ثبات بر بازار حاکم شود.

فعال حوزه تاسیسات و تهویه مطبوع درباره طرح‌های پیشنهاد شده از سوی دولت جدید و توانایی انجام آنها افزود: خیلی زود است که ما درباره آنها قضاوت کنیم. همه دولت‌ها وقتی سرکار می‌آیند، در ابتدا تمام هدفشان این است که مشکلات را برطرف کنند، اما اینکه تا چه حد می‌توانند موفق باشند به عملکرد آنها برمی‌گردد و برای این دولت جدید روی کارآمده بسیار زود است که بخواهیم درباره‌شان قضاوت کنیم.

رضوانی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر طرح دولت جدید برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی پاسخ داد: باز هم می‌گویم زود است که بخواهیم درباره آنها قضاوت کنیم زیرا مثل مسکن مهر می‌ماند که در ابتدا که طرح ارائه شد و شروع به کار کرد نیت و اهداف یک چیز بود ولی به مسیر بی‌راهه رفت. اینکه این طرح چه جزئیاتی دارد و قرار است چگونه اجرا شود را فعلا ما باخبر نیستیم و نمی‌دانیم قرار است یک رانت ایجاد شود یا قرار است به صنعت ساختمان کمک کند.

وی در پایان گفت: در چند سال اخیر حمایت‌های ویژه‌ای از حوزه تولید شده است و این باعث شده که در تولید به شکوفایی برسیم و در مقایسه با سالیان قبل این تغییر حس شده است. اما آن عدم ثباتی که قبل‌تر گفتم باعث شده که در واقع به نوعی بلاتکلیفی در این حوزه ایجاد شود. مهم‌ترین درخواست ما به عنوان یک تولیدکننده و به عنوان یک فعال حوزه اقتصاد ایجاد ثبات در بازارهاست.

کد خبر: ۱۰۷٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha