۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
چرا بورس در ۲روز گذشته منفی شد؟

چرا بورس در ۲روز گذشته منفی شد؟

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روش جدید عرضه اولیه می تواند سهامداران را در آینده حفظ کند درباره روند معاملات توضیح داد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ مهدی قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس و عوامل تأثیرگذار روی آن در روز گذشته اظهار کرد: سه عامل مهم در افت بازار از ابتدای هفته اثرگذار بودند. برای روز شنبه، مهم‌ترین عامل عرضه اولیه ۲.۲ هزار میلیارد تومانی بود که تقریبا یک چهارم حجم بازار بود، به نحوی که برخی برای تأمین مالی این عرضه اولیه نسبتا بزرگ، مجبور به فروش سهام شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: عامل دیگر مهم که منجر به افت بازار از ابتدای هفته شد، اظهار نظرهای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر لزوم کاهش قیمت برخی کالاها و محصولات مثل فولاد به تنی ده میلیون تومان یا سیمان و غیره بود. علی‌رغم غیرعملی بودن، این اظهارات نگران‌کننده بودند و عامل دیگر که به ویژه از روز یکشنبه بازار را منفی کرد، اعلام سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بود که بر خلاف اخبار انتهای هفته گذشته، منجر به ریزش در نرخ‌های ارز به ویژه دلار تا ۸۰۰ تومان شد و مهم‌تر از آن چشم انداز رشدی  نرخ‌های ارز را تعدیل نمود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اثر شیوه جدید عرضه اولیه در بورس گفت: به شخصه موافق این روش هستم چراکه صندوق‌ها به دلیل تخصص بالاتر و وجود افراد حرفه‌ای بهتر می‌توانند در تعیین قیمت مشارکت کنند و دوم اینکه ارزش عرضه‌های اولیه هنگام تخصیص به افراد حقیقی بسیار ناچیز می‌شود.

قلی‌پور افزود: سوم، تشویق مردم به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کاهش آسیب‌هایی که سال گذشته به واسطه حضور مستقیم مردم در بورس ایجاد شد، نشان‌دهنده مثبت بودن این تصمیم است. البته، به نظرم می‌توان عرضه اولیه را دو مرحله‌ای کرد، در مرحله اول به صندوق‌های سرمایه گذاری برای کشف قیمت و در مرحله بعد به عموم.

وی تأکید کرد: بدون توجه به شیوه انجام عرضه اولیه سهام فولاد سبزوار، عموما عرضه‌های اولیه با استقبال مواجه می‌شوند، شرایط روز چهارشنبه و نیز قیمت عرضه هم تعیین‌کننده خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی روند معاملات امروز بورس مطرح کرد: دیروز، در بیشتر نمادها نرخ آخرین معامله بالاتر از پایانی بود، علی القاعده بازار باید بهتر از امروز شروع شود، ولی تا ساعت ۶ بعد از ظهر که بازار ارز غیر رسمی بسته می‌شود، نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت، ولی در کل به نظرم بازار متعادل خواهد شد و احتمال رشد نیز وجود دارد.

قلی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در سه روز اول هفته، خدمات فنی و مهندسی و بیمه و بعضا محصولات کاغذی بیشترین توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرده‌اند و انتظار می‌رود که مبنای منطقی برای این توجه وجود داشته باشد که رفتار روزهای آینده سهام در این صنایع آن را مشخص خواهد نمود.

کد خبر: ۱۰۷٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha