۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
بررسی مزایا و معایب انواع دستگاه حضور و غیاب

بررسی مزایا و معایب انواع دستگاه حضور و غیاب

امروزه تولیدکنندگان سیستم های کنترل تردد اقدام به تولید انواع مختلفی از دستگاه حضور و غیاب نموده اند. در این قسمت قصد داریم هر کدام از این دستگاه ‌های حضور و غیاب را به شما معرفی کنیم.

به گزارش بازار، در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه کنترل تردد در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام از این دستگاه ها مناسب کسب و کار خاصی هستند و مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب انواع دستگاه حضور و غیاب بپردازیم.

انواع دستگاه حضور غیاب از لحاظ چگونگی ثبت تردد

امروزه تولیدکنندگان سیستم های کنترل تردد اقدام به تولید انواع مختلفی از دستگاه حضور و غیاب نموده اند. در این قسمت قصد داریم هر کدام از این دستگاه ‌های حضور و غیاب را به شما معرفی کنیم و مزایا و معایب هر کدام را ارائه دهیم.

پیشنهاد ویژه: مشاهده لیست قیمت انواع دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

یکی از مطمئن ترین روش ها برای تشخیص هویت افراد شناسایی از طریق اثر انگشت آنان است، زیرا هر شخصی اثر انگشت منحصر به فرد خودش را دارد. در این دستگاه ‌ها از یک سیستم ورودی اسکن اثر انگشت استفاده می شود. در هر بار ورود و خروج کارمند اثر انگشت خود را وارد دستگاه می‌ کند و در صورت تطابق با اثر انگشت های ذخیره شده در دستگاه، تردد این فرد ثبت می‌ شود. امروزه یکی از پر طرفدارترین دستگاه ‌های حضور غیاب، دستگاه اثر انگشتی است.

بررسی مزایا و معایب انواع دستگاه حضور و غیاب

مزایا و معایب دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی

دستگاه های اثر انگشتی سطح امنیت بسیار بالایی دارند و امکان تقلب در نتایج آن وجود ندارد.

دستگاه‌ های اثر انگشتی نیازی به ناظر ندارند و زمان ثبت تردد آن ها کوتاه است، اما این دستگاه‌ ها هزینه خرید و تعمیرات بالاتری نسبت به دستگاه ‌های کارتی دارند. به ویژه اگر حسگر اثر انگشت این دستگاه‌ ها خراب شود هزینه تعمیر بالایی دارد.

در برخی مشاغل مانند تعمیرگاه ها، مشاغل کارگاهی و … افرادی که کارهای یدی انجام می ‌دهند ممکن است اثر انگشت آن ها آسیب ببیند، یا بر اساس نوع کارشان دارای اثر انگشت چرب یا کثیف باشند. این دستگاه ها در تشخیص اثر انگشت این افراد دچار مشکل می ‌شوند.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چھره

یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ ترین تکنولوژی های بیومتریکی دستگاه های تشخیص چهره می باشند. در این دستگاه ها فرد باید در محل تعیین شده روبروی دوربین دستگاه قرار بگیرد تا مختصات چهره او را ثبت شود. به هنگام هر بار تردد دستگاه در زمانی کمتر از یک ثانیه تصویر شخص را با تصاویر ذخیره شده مقایسه می کند و در صورت تطابق تردد شخص را ثبت می کند.

دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره مناسب سازمان‌ هایی با تعداد پرسنل بالا و همچنین مناسب برای مشاغلی مانند تراشکاری، تعمیرگاه و … است که ثبت اثر انگشت برای آن ها دارای مشکل می باشد.

بررسی مزایا و معایب انواع دستگاه حضور و غیاب

مزایا و معایب دستگاه تشخیص چهره

دستگاه های تشخیص چهره دارای مزایای بسیار مهمی از جمله دقت بالا و سطح پایین دخالت افراد می باشند و همین مزایا سبب شده تا این روش در موارد امنیتی کنترل تردد مورد استفاده قرار گیرد.

در دستگاه تشخیص چهره امکان تقلب به هیچ وجه وجود ندارد؛ چرا که برای هر فرد فقط امکان ثبت چهره‌ خودش وجود دارد. سرعت عمل این دستگاه‌ ها بسیار بالاست. تغییراتی مانند لنز گذاشتن، آرایش کردن، ریش گذاشتن، عینک داشتن و … هیچ تاثیری در شناسایی دستگاه نداشته و دستگاه به راحتی می‌ تواند چهره افراد را شناسایی نماید.

واضح است که این نوع دستگاه های بیومتریک قیمت بالایی دارند و هزینه تعمیرات آن ها نیز گران است. در ضمن نصب این دستگاه ‌ها هم شرایط و حساسیت ‌های خاصی دارد که اگر رعایت نشود موجب اختلال در عملکرد آن ‌ها خواهد شد.

از کجا دستگاه حضور و غیاب با کیفیت بخریم؟

شرکت مهرپویان کهکشان رایانه با نام تجاری مهرکیا سال هاست در زمینه فروش دستگاه حضور و غیاب فعالیت دارد. این مجموعه با ارائه محصولات با برندهای معتبر دنیا و گارانتی و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله توانسته رضایت بیش از ۵۰۰ مشتری خود را جلب نماید. مهرکیا  نرم افزار حضوروغیاب حرفه ای ویسمن را بصورت رایگان به همراه محصولات خود ارائه میدهد. برای مشاهده محصولات و قیمت ها به وب سایت مهرکیا به نشانی www.mehrkia.com مراجعه نمایید.

مقایسه دستگاه های تشخیص چهره با دستگاه های اثر انگشتی

در دستگاه ‌های تشخیص چهره امکان تقلب به هیچ وجه وجود ندارد؛ چرا که هر شخص فقط می تواند چهره‌  خودش را ثبت کند، اما در دستگاه ‌های اثر انگشتی اگر اپراتور سیستم حضور غیاب قصد تقلب در ترددها را داشته باشد، به این دلیل که امکان ثبت چندین اثر انگشت برای هر فرد وجود دارد، می ‌تواند برای برخی از پرسنل اثر انگشت افراد دیگری را ذخیره کند تا افراد بتوانند به جای هم تردد ثبت کنند.

کارکنانی که در طول زمان کاری خود اثر انگشتشان آسیب دیده باشد در ثبت تردد با دستگاه اثر انگشتی با مشکل مواجه می ‌شوند. چون اثر انگشت آن ‌ها در سیستم ثبت نمی ‌شود، اما استفاده از دستگاه تشخیص چهره این مشکل را برای آن ‌ها حل می ‌کند.

در دستگاه تشخیص چهره چون کارکنان تماس فیزیکی با دستگاه ندارند، امکان انتقال انواع آلودگی‌ ها و بیماری ‌های پوستی از طریق دستگاه وجود ندارد، اما در دستگاه اثر انگشتی ممکن است این نوع بیماری ها بین کارکنان انتقال یابد.

حسگر دستگاه‌ های اثر انگشتی در شرایط رطوبت معمول محیطی کار می ‌کند و در فصل ‌های سرد سال گاهی ممکن است پرسنل برای ثبت اثر انگشت خود دچار مشکل شوند، اما در دستگاه‌ های تشخیص چهره این مشکل برای افراد به وجود نمی‌ آید.

دستگاه حضور و غیاب کارتی

دستگاه‌ های کارتی از قدیمی ‌ترین انواع دستگاه‌ های حضور غیاب است و همچنان در بسیاری از سازمان ها و شرکت‌ ‌های بزرگ و با سابقه ایران از آن‌ ها استفاده می ‌شود. با نزدیک کردن و یا اتصال کارت تردد به دستگاه کارتی، اطلاعات ذخیره شده در کارت بوسیله دستگاه دریافت می شود و فرآیند احراز هویت و ثبت زمان تردد صورت می گیرد.

در حال حاضر این فناوری تقریبأ در دستگاه های جدید به تنهایی استفاده نمی شود و کنار سایر فناوری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی مزایا و معایب انواع دستگاه حضور و غیاب

مزایا و معایب دستگاه های حضور و غیاب کارتی

از مزایای اصلی دستگاه های کارتی عبارتند از سرعت عملکرد بالا، کوتاه بودن زمان استفاده از آن، توانایی ثبت تردد تعداد زیادی از افراد در حداقل زمان ممکن و هزینه پایین برای خرید و تعمیرات نسبت به دیگر انواع دستگاه ها. این مزایا استفاده از دستگاه‌ های کارتی را برای مجموعه ‌های دارای پرسنل فراوان که قصد دارند هزینه کمی برای خرید دستگاه حضور غیاب صرف کنند، مناسب می‌ کند.

امکان تغییر اطلاعات و یا هک کردن کارت ‌ها و دستگاه های کارتی بسیار کم است، اما این دستگاه ها نیاز به ناظر دارند و وجود ناظر منجر به هزینه اضافی می شود، چرا که اگر ناظری وجود نداشته باشد ممکن است یک نفر با استفاده از کارت افراد دیگر، تردد آن‌ ها را متقلبانه ثبت کند.

یکی دیگر از معایب دستگاه های کارتی این است که اگر دارنده کارت آن را گم کند و یا کارت دچار شکستگی شود، تا زمان جایگزین کردن کارت جدید امکان ثبت تردد وجود ندارد.

منبع سایت نرم افزار حضور و غیاب ویسمن

Vismanit.com

کد خبر: ۱۰۷٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha