۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
ادامه بی مهری بانک ها به بخش ساختمان| سهم مسکن از اعطای تسهیلات ۹۰۰هزار میلیارد تومانی چقدر است؟
«بازار» گزارش می دهد

ادامه بی مهری بانک ها به بخش ساختمان| سهم مسکن از اعطای تسهیلات ۹۰۰هزار میلیارد تومانی چقدر است؟

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، شبکه بانکی بیش از ۹۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که سهم بخش مسکن و ساختمان حدود ۵.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی بوده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بر اساس آمارهای بانک مرکزی در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، شبکه بانکی کشور بیش از ۹۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات، با اهداف مختلف به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته اگر چه بیش از ۵۰ درصد رشد در تسهیلات‌دهی را نشان می‌دهد اما بخش مسکن همچنان در دریافت تسهیلات سهم پایینیر دارد.

در روزهای پایانی دولت یازدهم و دوازدهم بارها بر این موضوع تاکید شد که باید سهم بخش مسکن در دریافت تسهیلات بانکی به ۲۰ درصد برسد اما آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در ۵ ماهه ابتدایی سال سهم بخش مسکن در دریافت تسهیلات حدود ۵.۱ درصد بوده است و هنوز فاصله زیادی با سهم ۲۰ درصدی دارد.

با وجود آن‌که بازار مسکن از کمبود منابع مالی رنج می‌برد، عمده بانک‌ها به دلیل طولانی بودن زمان بازپرداخت تسهیلات حوزه مسکن تمایلی به پرداخت وام مسکن ندارند. این در حالی است که تمامی  بانک‌ها طبق تصمیمات گرفته شده مکلفند ۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن و ساختمان اختصاص دهند.

یکی از گلایه‌هایی که همواره سازندگان و خریداران مسکن مطرح می‌کنند این است که بانک‌ها یا از پرداخت تسهیلات به این بخش شانه خالی می‌کنند یا شرایط را آن‌قدر سخت می‌گیرند که متقاضیان از خیر دریافت وام می‌گذرند. 

بر اساس دستور رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم قرار شد سطح تسهیلات مسکن در کلیه بانک‌ها به استثنای بانک مسکن که به عنوان بانک تخصصی این حوزه فعالیت می کند، به ۲۰ درصد کل تسهیلات ارتقا یابد

بی تفاوتی بانک ها به پرداخت اعتبارات به بخش مسکن به جایی رسید که حتی صدای رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر راه و شهرسازی وقت را درآورد. بر اساس دستور رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم قرار شد سطح تسهیلات مسکن در کلیه بانک‌ها به استثنای بانک مسکن که به عنوان بانک تخصصی این حوزه فعالیت می کند، به ۲۰ درصد کل تسهیلات ارتقا یابد. اما به نظر می رسد هنوز این بخش مورد توجه شبکه بانکی قرار ندارد.

طبق آمارهای بانک مرکزی تسهیلات اعطایی بیش از ۳۰۵هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. آمار و ارقام حاکی از آن است که ۶۱۰هزار میلیارد تومان، معادل ۶۷.۸ درصد از کل تسهیلات اعطایی بابت تامین سرمایه در گردش فعالیت‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است

طبق آمارهای بانک مرکزی تسهیلات اعطایی بیش از ۳۰۵هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. آمار و ارقام حاکی از آن است که ۶۱۰هزار میلیارد تومان، معادل ۶۷.۸ درصد از کل تسهیلات اعطایی بابت تامین سرمایه در گردش فعالیت‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است.

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۱۱.۳ درصد کل این تسهیلات صرف ایجاد یک فعالیت اقتصادی جدید شده است، حدود ۷۳هزار میلیارد تومان، معادل ۸ درصد کل این تسهیلات برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی پرداخت شده است و بیش از ۵۵هزار میلیارد تومان، معادل ۶ درصد صرف خرید کالاهای شخصی شده است. این سه مورد، پس از تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصاد به ترتیب اصلی‌ترین اهدافی بوده‌اند که شبکه بانکی براساس آنها وام اعطا کرده‌اند. لازم به ذکر است این ۴ هدف بیش از ۹۳درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص می‌دهد.

آمار تسهیلات پرداخت‌شده توسط بانک‌ها بر اساس بخش‌های مختلف اقتصادی نیز دسته‌بندی می‌شود. اطلاعاتی که روابط عمومی بانک مرکزی منتشر کرده است شامل بخش‌های اقتصادی کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر فعالیت‌های متفرقه می‌شود. آمار هر یک از این بخش‌های اقتصادی بر اساس اهداف دریافت وام به شکل دقیق اعلام شده است. بر همین اساس سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات در پنج ماه ابتدایی امسال ۴.۶ درصد بوده که از این مقدار بیش از ۴۴هزار میلیارد تومان معادل ۷۱درصد از کل تسهیلات پرداختی به این بخش با هدف تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است. بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان معادل ۱۸.۳ درصد از کل این تسهیلات برای ایجاد فعالیت‌های جدید اقتصادی در بخش کشاورزی اعطا شده و در نهایت حدود ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف توسعه به این بخش اقتصادی پرداخت شده است. دومین بخش اقتصادی مورد بررسی صنعت و معدن است.

ادامه بی مهری بانک ها به بخش ساختمان| سهم مسکن از اعطای تسهیلات ۹۰۰هزار میلیارد تومانی چقدر است؟

این فعالیت اقتصادی در پنج ماه ابتدایی سال جاری حدود ۲۷۵هزار میلیارد تومان، معادل۳۰.۵ درصد از وام‌های شبکه بانکی را دریافت کرده‌ است. جزئیات بیشتر نشان می‌دهد از این میزان تسهیلات نزدیک به ۸۰درصد آن، معادل ۲۱۹هزار میلیارد تومان صرف تامین سرمایه در گردش این بخش شده است. همچنین بیش از ۳۴هزار میلیارد تومان از این تسهیلات با هدف ایجاد واحدهای صنعتی و معدنی جدید و حدود۱۶.۵ درصد میلیارد تومان، معادل ۶درصد از کل تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن به توسعه واحدهای صنعتی و معدنی اختصاص داده شده است.

بخش مسکن حدود ۵.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی را دریافت کرده است که از این مقدار بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان، معادل۳۵.۴ درصد از کل تسهیلات این بخش به موضوع تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده است

سومین فعالیت اقتصادی مورد توجه در این گزارش بخش مسکن و ساختمان است. بخش مسکن حدود ۵.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی را دریافت کرده است که از این مقدار بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان، معادل۳۵.۴ درصد از کل تسهیلات این بخش به موضوع تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده است.

از طرفی بیش از ۹هزار میلیارد تومان، معادل ۲۰.۶ درصد به بحث ایجاد فعالیت‌های اقتصادی جدید در بخش مسکن و ساختمان اختصاص یافته است. همچنین توسعه فعالیت‌های اقتصادی موجود در این بخش در حدود ۴.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است. فعالیت عمده بعدی بخش بازرگانی است که با دریافت بیش از ۱۴۵هزار میلیارد تومان تسهیلات سهمی ۱۶.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی در پنج ماه ابتدایی امسال را دارد. از این مبلغ حدود ۷۶.۵ هزار میلیارد تومان، ‌معادل ۵۲.۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی به این بخش برای تامین سرمایه در گردش واحدهای فعال در رشته بازرگانی اعطا شده است.

کد خبر: ۱۰۷٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha