۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
وضعیت کج‌دار و مریز واحدهای تولیدی همدان| رشته‌هایی که بانک‌ها پنبه کردند
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت کج‌دار و مریز واحدهای تولیدی همدان| رشته‌هایی که بانک‌ها پنبه کردند

همدان- این روزها در حالی استاندار همدان از تلاش برای راه اندازی ۳۰۰واحد تولیدی جدید سخن می گوید که نماینده مردم همدان در مجلس، به تملک بانک درآمدن ۵۵ واحدتولیدی قدیمی را یک نقص در تحقق اشتغال می داند.

بازار؛ گروه استان‌ها: همانطور که بارها به این مبحث پرداخته ایم استان همدان در زمینه بهره مندی از فرصت های سرمایه گذاری موقعیت نامناسبی ندارد و اگر قدری هوای سرمایه گذار را داشته باشیم به ثمر نشستن تلاش های وی زودتر از موعد انتظار جامه عمل به تن می کند.

اما متاسفانه برخی قوانین دست و پا گیر که هر از چندگاهی نیز رنگ جدی به خود می گیرد سرمایه گذاران را از استان همدان فراری می دهد تا آنجا که شخص سرمایه گذار عطای سود را به لقایش می بخشد و سرمایه گذاری در استانی دیگر را در سر می پروراند.

از موضوع جذب سرمایه گذار که بگذریم این روزها در شهرستان های استان همدان ده ها طرح تولیدی وجود دارد که شاید به دلیل آنچه که می توان عدم حمایت نامیدش از کار بازمانده اند و حتی تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل عدم توانایی مالک در پرداخت وام بانکی به تملک بانک در آمده اند.

وضعیت کج‌دار و مریز واحدهای تولیدی همدان| رشته‌هایی که بانک‌ها پنبه کردند

این وضعیت در حالی شکل گرفته که در صحبت های مسئولان استان همدان و از همه مهمتر مقام ارشد اجرایی استان همدان از راه اندازی ۳۰۰ واحد تولیدی جدید خبر داده می شود حال آنکه به نظر می رسد شاید خارج کردن واحدهای تولیدی از تملک بانک ها که قریب به اتفاق آنها تا نیمه راه تولید هم رفته اند بسی آسان تر از راه اندازی واحدهای تولیدی جدید باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از تملک ۵۵ واحد تولیدی بزرگ همدان توسط بانک ها خبر داده است

اما پیرامون واحدهای تولیدی در تملک بانک ها شاخه ها و بخش های مختلف درگیر این وضعیت هستند به نحوی که در یک نمونه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از تملک ۵۵ واحد تولیدی بزرگ همدان توسط بانک ها خبر داده است.

یکی از کارخانه‌داران ورشکسته استان همدان که واحد تولیدی او به تملک بانک درآمده با ابراز گلایه مندی از عدم حمایت‌های دولت در بخش تولید در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بانک کارخانه‌ام را از ۱۲ سال پیش تعطیل کرده است.

وی بابیان اینکه پاس‌کاری‌ها کار را به جایی نمی‌برد؛ افزود: با مشکلات بسیاری روبرو هستیم در صورتی که این مشکلات چاره دارد و مسئولان باید به این امر توجه کنند.

دغدغه رفع موانع تولید باید از اولویت های مسئولین باشد ولی اینگونه نیست
وی با بیان اینکه برای پرداخت بدهی بانکی خیلی تلاش کردم اما مثمر ثمر نبود، گفت: دغدغه رفع موانع تولید باید از اولویت های مسئولین باشد ولی اینگونه نیست.

در گفتگو با مسئولان بانک های استان همدان صحبت از حمایت واحدهای تولیدی است اما گفتگو با تولیدکنندگان این موضوع را تایید نمی کند.

وضعیت کج‌دار و مریز واحدهای تولیدی همدان| رشته‌هایی که بانک‌ها پنبه کردند

مدیر امور شعب بانک‌کشاورزی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بانک‌کشاورزی هیچ واحد تولیدی فعالی را تملک نکرده است، ضمن آنکه حمایت از واحدهای تولیدی را در دستور کار قرار داده است به‌طوری که در تلاش هستیم واحدهای راکد و نیمه‌فعال به چرخه تولید بازگردند.

از ابتدای سالجاری تاکنون در بخش گلخانه‌ها هفت فقره تسهیلات به مبلغ ۱.۷میلیارد ریال پرداخت شده است

هوشنگ حیدرنژادیان با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون در بخش گلخانه‌ها هفت فقره تسهیلات به مبلغ ۱.۷میلیارد ریال پرداخت شده است؛ افزود: امسال در حوزه رونق تولید ۱۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۵۹ میلیارد ریال پرداخت شده ضمن اینکه در بخش جهش تولید چهار طرح موردبررسی قرارگرفته و بالغ بر ۴۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

حیدرنژادیان با اشاره به اینکه در حال‌حاضر ۳۷ طرح دیگر در گلخانه به مبلغ ۱۹۵میلیارد ریال مصوب و در شرف پرداخت است، بیان کرد: ۹۶۹ میلیارد ریال در بخش مکانیزاسیون طی ۶۲۱ فقره تسهیلات پرداخت شده است.

حیدرنژادیان به آمادگی بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی اشاره کرد و گفت: کل پرداختی از ابتدای سال تاکنون به مبلغ  هفت هزار و۳۲۳میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵درصد رشد داشته است.

واحد اقتصادی و تولیدی بدون حمایت مالی بانک ها امکان پیشروی ندارد
رئیس شورای عالی بانک های همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طبق کمیسیون هماهنگی بانک ها در مجموع بخش بازرگانی و خدمات ۴۸ درصد، بخش مسکن و ساختمان ۲۱ درصد، بخش صنعت و معدن ۱۰ درصد و بخش کشاورزی ۲۱ درصد تسهیلات پرداختی را تشکیل می دهند، گفت: واحد اقتصادی و تولیدی بدون حمایت مالی بانک ها امکان پیشروی ندارد.

وضعیت کج‌دار و مریز واحدهای تولیدی همدان| رشته‌هایی که بانک‌ها پنبه کردند

علی طوماسی با تاکید بر اینکه بانک ها در فعالیت های اقتصادی طبق ضوابط درحد توان خود مشارکت دارند و زمینه در سرمایه گذاری و توسعه و سرمایه ثابت به بخش های تولیدی کمک می کنند، عنوان کرد: اولویت بانک ها در تخصیص تسهیلات بخش تولید و اشتغال و این مهم در بخش صنعت و کشاورزی در حال پیگیری است.

واحدهایی که نیمه تمام رها شده اند نیز مشمول حمایت هستند و بانک با سرمایه ای که در اختیار این واحدها می گذارد سعی در احیای آنها دارد

وی بابیان اینکه تاکید ما بیشتر بر روی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال بخش کشاورزی و صنعت است، افزود:  واحدهایی که نیمه تمام رها شده اند نیز مشمول حمایت هستند و بانک با سرمایه ای که در اختیار این واحدها می گذارد سعی در احیای آنها دارد.

رئیس شعب بانک های تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه بانک تجارت در تمام زمینه های صادرات، واردات، کشاورزی، صنعت و مسکن فعالیت دارد و با توجه به این که زیر ساخت های استان بر کشاورزی و گردشگری استوار است، با هتل های مختلف و افراد بسیاری در واحد های کشاورزی فعالیت می کند، گفت: ۱۲ درصد از تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن استان و حدود هشت درصد کل تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی مربوط به بانک تجارت است.

محمد اکبری اعلا تاکید کرد: به دلیل اشتغالزایی؛ بخش تولید  و صنعت در اولویت است و بخش کشاورزی هم در رتبه دوم قرار دارد که با اصلاح در بخش مدیریت زمین های کشاورزی و پرداخت تسهیلات از طریق بانک ها شاهد رشد در این بخش خواهیم بود.

اکبری اعلا عنوان کرد: سیستم های برنامه بودجه و صنعت و معدن و جهاد کشاورزی باید با برنامه ریزی دقیق در قالب سرمایه‌گذاری اشتیاق مردم را در بخش تولید افزایش دهند.

وضعیت کج‌دار و مریز واحدهای تولیدی همدان| رشته‌هایی که بانک‌ها پنبه کردند

وی در ادامه گفت : بحث حمایت از تولید و رونق تولید، حمایت از واحد های تولیدی، ایجاد  و صیانت و حفظ اشتغال همواره برای ما در اولویت بوده است.

برای عملیاتی کردن شعار سال باید ضمن ارایه برنامه از سوی دستگاه های اجرایی با خارج کردن واحدهای تولیدی از تملک بانک ها و بازگرداندن واحدهای ورشکسته و غیرفعال به چرخه کار و ارتقا ظرفیت تولید؛ زمینه فعالیت و ایجاد اشتغال را فراهم کرد

به هر حال آنچه مسلم است برای عملیاتی کردن شعار سال باید ضمن ارایه برنامه از سوی دستگاه های اجرایی با خارج کردن واحدهای تولیدی از تملک بانک ها و بازگرداندن واحدهای ورشکسته و غیرفعال به چرخه کار و ارتقا ظرفیت تولید؛ زمینه فعالیت و ایجاد اشتغال را فراهم کرد و در سالی که مانع زدایی مورد تاکید قرار گرفته باید فعال کردن واحدهای تولیدی راکد و به تملک بانک درآمده اولویت باشد.

ناگفته پیداست اگر واحدهایی که به دلیل ورشکستگی و قرار داشتن در تملک بانک ها از جریان تولید برکنار هستند را با طی مسیر و ضوابط قانونی بازگردانیم، تولید و اشتغال احیا می شود ضمن اینکه باید از ظرفیت های موجود در حوزه تولید به بهترین شکل برای بهره گیری کرد.

به هر حال برای عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری  باید برای حل مشکلات تولید، اراده مشترک و باور قلبی داشته باشیم کمااینکه مشکلات موجود هر چند ظاهرا بزرگ به نظر برسد اما در صورت عزم و اراده جدی مسئولین ذیربط قابل حل هستند.

کد خبر: ۱۰۷٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha