۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
 پیش بینی ۶ هزار هکتار زمین برای طرح جهش ساخت مسکن در کشور
نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

پیش بینی ۶ هزار هکتار زمین برای طرح جهش ساخت مسکن در کشور

حسین زهی، نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: با وجود اینکه طرح جهش ساخت مسکن به هیات دولت ابلاغ نشده ولی وزیر راه و شهرسازی برای شش هزار هکتار زمین پیش‌بینی‌های مورد نظر را انجام داده است.

به گزارش بازار، اسماعیل حسین زهی با اشاره به اینکه تولید مسکن از شعارهای آقای رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری بوده است، گفت: در حوزه مسکن کوتاهی هایی صورت گرفته است و با توجه به شعار رئیس جمهور مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، مجلس طرح جهش ساخت مسکن را پیشنهاد داد که در دو هفته گذشته به تائید شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: جلسات متعددی با وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است و خوشبختانه با وجود اینکه این طرح به هئیت دولت ابلاغ نشده ولی وزیر راه و شهرسازی برای ۶ هزار هکتار زمین پیش بینی های مورد نظر را انجام داده است.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه چندن صنف در صنعت ساختمان مرتبط هستند، عنوان کرد: زمانی که صنعت ساختمان به حالت رکود باشد هم در زمینه نیروی انسانی و هم در حوزه مصالح ساختمانی تاثیرگذار است.

وی در عین حال بیان کرد: در بحث جهش تولید مسکن که پیش بینی شده، در جلسه ای که با وزیر داشتیم قرار بر این شد تا از دو هفته آینده، استارت کار زده شود. چهار وزارتخانه درگیر این مسئله هستند و پیش بینی ما این است که با توجه به رکودی که در حوزه مسکن است، زمین به حالت رایگان باشد در نتیجه مصالح ساختمانی به قیمت تمام شده در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد.

حسین زهی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به قانون شورای عالی شهرسازی گفت: طبق این قانون زمین هایی که قصد داریم الحاق و یا حتی تغییر کاربری شود، زمین هایی که برای مسکن و شهرسازی است متعلق به دولت در داخل محدوده قانونی شهرهاست ولی در حریم متعلق به دولت، به نمایندگی جهاد کشاورزی است که طبق این قانون جهاد کشاورزی موظف است رایگان در اختیار راه و شهرسازی قرار دهد. همچنین قید شده دستگاه های اجرایی که زمین های مازاد دارند ظرف مدت سه ماه به نام دولت بزنند در غیر این صورت سازمان ثبت اسناد موظف است سند این املاک را به نام راه و شهرسازی انتقال دهد.

وی افزود: این قانون است و به دستگاه های اجرایی این اختیار را دادند و لذا افرادی که مشخص هستند و این صلاحیت را دارند تعاونی هایی را تشکیل دهند و از طریق تعاونی ها زمین ها ساخته شود و در اختیار پرسنل خودشان هم قرار دهد.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص راهکارها برای خالی نماندن مسکن های ساخته شده گفت: در قانون پیش بینی شده بعد از پالایش افراد به کسانی که تا به حال هیچ گونه تسهیلات و یا زمینی از دولت نگرفته اند، زمین داده شود. حتی در بازآفرینی شهری و بافت های فرسوده پیش شده که با چه بهره ای تسهیلات داده شود. قانون مالیات بر خانه های خالی نیز در این راستا هست و خانه ها در صورت خالی بودن به صورت پلکانی مشمول مالیات خواهند شد.

کد خبر: ۱۰۷٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha