۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
ارزیابی تحقق برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی از نگاه بخش‌خصوصی
در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق تهران بررسی شد؛

ارزیابی تحقق برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی از نگاه بخش‌خصوصی

فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی طی نشستی که از سوی کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران برگزار شد، به تحلیل و برآوردسازی برنامه‌های اعلامی وزیر جهاد کشاورزی در دوره چهار ساله پیش‌رو پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در دوره دوم فعالیت این کمیسیون، الزامات تحقق برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی از نگاه بخش‌خصوصی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این جلسه گزارش تهیه شده از سوی کارشناسان کمیسیون در ارتباط با محورهای برنامه‌ وزیر کشاورزی به بحث گذاشته شد و سپس الزامات تحقق این برنامه‌ها به گفت‌وگویی میان فعالان اقتصادی درآمد. بر اساس این گزارش، در فهرست برنامه‌های کوتاه‌مدت وزیر جهاد کشاورزی، مواردی از جمله پیگیری تامین ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های دامی و گندم و دیگر کالاهای اساسی، همچنین تامین ارز برای واردات مرغ، گوشت منجمد و تخم‌مرغ، تسریع در ترخیص و توزیع نهاده‌های دامی رسوب‌شده در بنادر کشور و نیز خرید تضمینی شیر توسط سازمان تعاون روستایی، قید شده است.

از سوی دیگر، رشد ۲۸ درصدی تولید، افزایش بیش از ۲ درصدی سهم کشاورزی از اقتصاد، افزایش ۵ برابری تولید دانه‌های روغنی، افزایش ۵.۶ میلیون هکتاری سطح زیر کشت دیم و افزایش بیش از ۲ برابری تولید آبزیان، از جمله اهداف ۱۴۰۴ برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی عنوان شده‌است.

در گزارش کارشناسی کمیسیون کشاورزی اتاق تهران به برخی الزام‌های عملیاتی‌سازی این برنامه‌ها اشاره شده، از آن جمله که اولویت در برخورداری طرح‌های ویژه از ابزارهای حمایتی، برقراری تعرفه‌های موثر واردات محصولات کشاورزی، تعیین قیمت‌های تضمینی منصفانه، ایجاد صندوق‌های حمایتی در بخش کشاورزی، حمایت از تغییرات ساختاری در وزارت کشاورزی و سرعت‌دهی به فرایند برون‌سپاری فعالیت‌های قابل واگذاری به تشکل‌های صنفی کشاورزی به عنوان ضرورت‌های تحقق برنامه‌های این وزارتخانه اعلام شده‌است.

با این حال، فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی معتقدند که توسعه کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی در کشور، نیاز به ایجاد تحولاتی در بخش‌های کلیدی این حوزه از جمله افزایش تقاضا، ارائه آمارهای به‌هنگام و دقیق، سرمایه‌گذاری و تامین مالی، مدیریت یکپارچه در زنجیره کشاورزی و غذا و همینطور، اصلاح حکمرانی و چابک‌سازی در این بخش دارد.

همچنین جمع‌بندی ارزیابی فعالان اقتصادی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که به افزایش سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی از ۱۱.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳.۷ درصد در سال ۱۴۰۴ که در برنامه‌های وزیر کشاورزی بر آن تاکید شده، باید به دیده تردید نگریست.

همچنین از نگاه بخش‌خصوصی، شعار افزایش ۷۵ درصدی ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی با توجه به وجود ظرفیت‌های خالی در این بخش، تا حدود زیادی دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد.

با این حال، اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران پس از تحلیل اهداف و برنامه‌های اعلامی وزیر جهاد کشاورزی، آمادگی این کمیسیون را برای گفت‌وگو با مسولان این وزارتخانه در راستای تحقق اهداف مطرح شده اعلام کردند.

کد خبر: ۱۰۷٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha