۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
سیگنال‌های منفی از در و دیوار بورس می‌بارد| دلیل سقوط آزاد شاخص کل چه بود؟
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

سیگنال‌های منفی از در و دیوار بورس می‌بارد| دلیل سقوط آزاد شاخص کل چه بود؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علل مختلف سقوط شاخص کل بورس، مطرح کرد: سیگنال‌های منفی زیادی بر بازار سرمایه سایه انداخته‌اند.

بازار؛ گروه بورس: بورس دیروز در معرض سیگنال‌ها و ریسک‌های متعددی قرار گرفت و باز هم سهامداران کم‌طاقت بورس عرضه سهم‌های خود را آغاز کردند؛ به این ترتیب، شاخص کل با افت ۴۰ هزار واحدی شاخص کل مواجه شد و در محدوده یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد قرار گرفت و حدودا سه درصد افت را ثبت کرد. شاخص هم‌وزن هم با ۱۳ هزار واحد افت در کانال ۴۵۰ هزار واحد قرار گرفت و تقریبا سه درصد منفی را ثبت کرد.

شاخص‌سازان دیروز روند منفی را پشت‌سر گذاشتند و بیشتر گروه‌های بازار با اصلاح قیمت و افت تقاضا رو به رو شدند. کگل،فملی و فولاد امروز بیشترین تاثیر منفی را در بازار گذاشتند و بیشترین تراکنش هم برای شستا، سپید و شپنا ثبت شد. در پایان بازار امروز ارزش معاملات بورس به شش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به هفته گذشته افت شدیدی را تجربه کرده است.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: افت ارزش معاملات نشان‌دهنده این است که به دلیل نوسان‌های نرخ ارز و هیجان سهامداران تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده و سهامداران حقیقی تمایل به فروش سهم‌های خود پیدا کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین سیگنال‌های منفی به بازار سیمان، میلگرد و فولاد ترس مضاعفی را به بازار تزریق کرده و گمانه‌های آغاز قیمت‌گذاری دستوری در دولت جدید در بین برخی از کارشناسان بازار زده شده است و امروز هم بازار سهام میزبان عرضه اولیه دیگری است که با روش جدید به بازار عرضه می‌شود. حافرین توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشف قیمت می‌شود و فرآیند عرضه آن صورت می‌‎گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره شیوه جدید عرضه اولیه در بورس بیان داشت: انحصار برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و توزیع رانت محصول این نوع از عرضه اولیه خواهد بود و تنها جامعه کوچکی که مخاطب صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند از این موضوع منتفع خواهند شد.

عقیلی با اشاره به اینکه سیمان و فولاد دو کالایی هستند که به دلیل محدودیت‌های برق تأثیر پذیرفتند و گران شدند و حالا دولت به دنبال کنترل قیمت آن‌هاست، گفت: یکی از دلایلی که بازار می‌تواند ریزشی باشد، دستوری کنترل شدن قیمت سیمان و فولاد است که اخبار آن امروز هم در بازار شنیده می‌شد و سرمایه‌گذاران تحت تأثیر این خبر قرار داشتند و هیجان ایجاد شده در دل سهامداران ترس ایجاد کرده بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با اینکه دولت علاقه‌ای به کنترل قیمت‌ها ندارد، اما شاهد این هستیم که وزارت صمت در صدد کاهش قیمت کالاها به صورت دستوری است و این مسئله می‌تواند به ضرر بازار سرمایه باشد و اگر این روند ادامه داشته باشد، شاهد افت بیشتر شاخص خواهیم بود.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha