۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
 نبود سیستم یکپارچه و هماهنگ عامل اصلی انباشت کالا در گمرک است
وزیر پیشین بازرگانی:

نبود سیستم یکپارچه و هماهنگ عامل اصلی انباشت کالا در گمرک است

به دلیل عدم وجود سیستمی یکپارچه و هماهنگ شاهد ایجاد مشکلات هستیم زیرا تعداد وزارتخانه ها در ایران زیاد است و نیازمند مدیریت یکپارچه در زمینه انباشت کالا در گمرک هستیم.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی در عملکرد حکمرانی خود نسبت به شرایط موجود نسبتا خوب عمل می کنند، گفت: بسیاری از نیازهای مردم برای توسعه معاش و همچنین چرخاندن زندگی از طریق یک دستگاه قابل مدیریت نیست و نیاز است که چندین دستگاه اجرایی با یکدیگر هماهنگ باشند تا این نیاز ها رفع شود.

وی با تصریح بر اینکه ریشه مشکلات نه در حکمرانی دستگاهی بلکه در فرا حکمرانی چند دستگاه اجرایی است اظهار کرد: در ظاهر شاید هماهنگی دو یا سه وزارتخانه با یکدیگر کار سختی به نظر نرسد اما با توجه به اینکه ۱۹ وزارتخانه در دولت وجود دارد؛ باید بیش از ۱۰۰۰ جلسه برای هماهنگی آن‌ها برگزار شود که عدد بسیار بزرگی است.

وزیر پیشین بازرگانی با اشاره به اینکه وقتی تعداد وزارتخانه ها در یک کشور زیاد باشد هماهنگ کردن آن ها با یکدیگر نیازمند یک ساز و کار فراحکمرانی است، عنوان کرد: این هماهنگی‌ها توسط خود وزرا نمی‌ تواند انجام شود بلکه نیاز به حضور و نظارت معاون اول یا دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور است، اما چون عموماً این معاونین مشغله های بسیار زیادی دارند هماهنگی ها خیلی دیر انجام می شود.

وی افزود: از دیرباز در ساختار جمهوری اسلامی ایران در فرا حکمرانی ضعیف تر از حکمرانی بوده ایم. اساسا یکی از دلایلی که وزارت صنعت و بازرگانی با هم یکی شدند و وزارت صمت را تشکیل دادند همین موضوع بود.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به انباشت کالا در بنادر و گمرکات اشاره و بیان کرد: این مشکل ناشی از احاطه نداشتن و بلد نبودن مسئولین گمرک به کار خود نیست و طبیعتاً رئیس و کارکنان گمرک تلاش دارند وظایف خود را انجام دهند تا مانند هر دستگاه دیگری در کار خود موفق باشند اما به دلیل عدم وجود یک سیستم یکپارچه و هماهنگ شاهد ایجاد مشکلات در این حوزه هستیم.

وی بیان کرد: گاهی یک دستورالعمل از سوی بانک مرکزی صادر می شود که فرایند کار در گمرک را با چالش روبرو می کند. به عنوان مثال ممکن است بانک مرکزی دستور دهد اگر کارهای مربوط به پرداخت ارز و امور اداری یک محموله انجام نشده باشد، آن محموله از گمرک ترخیص نشود؛ در چنین شرایطی نیاز به جلسات فراحکمرانی وجود دارد تا همه دستگاه های مرتبط اقدام به اصلاح و بهبود شرایط موجود کنند.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha