۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
طرح خروج دام از جنگل اشتباه بود| لزوم تقویت مشاغل خانگی
نماینده علی آبادکتول در مجلس:

طرح خروج دام از جنگل اشتباه بود| لزوم تقویت مشاغل خانگی

گرگان- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح خروج دام از جنگل های استان انتقاد کرد و آن را عامل مهاجرت روستائیان از شهر دانست.

رحمت الله نوروزی در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از دلایل بیکاری روستائیان را اجرای طرح خروج دام از جنگل عنوان و اظهار کرد: چوپان و گالش، داس و تبر جنگل را خراب نمی کند بلکه اره برقی است که جنگل را به نابودی می کشاند؛ بی جهت چوپانها، دامها و روستائیان را از جنگل خارج کردند، آنها دوستار منابع طبیعی، محیط زیست و جنگل ها بودند.

به گفته نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، در حالی طرح خروج دام از جنگل اجرا شد که شغل متناسبی برای دامداران و روستائیان در نظر نگرفتیم.

وی ضمن اشاره به فروش دام زنده دامداران با قیمتی بسیار پائین، گفت: علت فروش آنها با کمترین قیمت این است که برایشان صرفه اقتصادی ندارد با اینحال مصرف کنندگان گوشت دام را با قیمتی بسیار بالا باید بخرند.

نوروزی یکی از دلایل فروش دام را با این شرایط گرانی نهاده و هزینه های بسیار بالای تولید دانست و اضافه کرد: در گذشته دامها در جنگل به چرا می رفت ولی الان هزینه آرد جو، تفاله چغندر وسایر خوراک دام و همچنین نیروی انسانی بسیار بالا رفته است، براین اساس برای دامداران دیگر این شغل صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان این نکته که این موضوع بسیار نگران کننده بوده و آن را در مجلس پیگیری کردیم، افزود: خوشبختانه امسال اعتبارات خوبی در بودجه ۱۴۰۰ به همت همکاران در کمیسیون تلفیق، کشاورزی و صحن علنی برای وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه آن دیده شده است ازین رو امیدوارم با تدبیر وزیر مشکلات فعلی در کوتاه ترین زمان حل شود.

باید مشاغل خانگی تقویت شود
عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در حال حاضر دولت بسیار فربه است و کارمندان آن زیاد شدند، اضافه کرد: باید مشاغل خانگی را تقویت شود که یکی از آنها حمایت از دامداری هاست بر این اساس باید نهاده ارزان قیمت به دست تولیدکنندگان برسد و از سوی دیگر هم حمایت های دیگر از آنها انجام شود.

وی افزایش نرخ دلار را عامل گرانی خوراک دام دانست و اظهار کرد: امیدواریم اعتباراتی که مجلس در سال جاری پیش بینی کرده، تخصیص یابد تا قدری فشار از دوش دامداران برداشته شود.

اعتبار۳۲هزار میلیارد تومانی برای زیرمجموعه جهاد
به گفته عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، برای سازمان های زیرمجموعه جهاد کشاورزی  ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که با تخصیص آن بخشی از مشکلات تولیدکنندگان این حوزه تعدیل خواهد شد.

نوروزی با بیان این نکته که وزیر جهاد کشاورزی به محرومیت زدایی و تقویت اعتبارات در حوزه روستایی توجه ویژه ای دارد، افزود: اولویت دولت به توجه به روستاها، عمران، آبادانی و حمایت از کشاورزان و دامداران است؛ این موضوعی است که دکتر رئیسی پیش از مراسم تحلیف و تنفیض در مقابل ۲۰۰ نماینده اعلام کردند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت توسعه حوزه گردشگری استان اشاره کرد و گفت: در دیدار با وزیر میراث فرهنگی و گردشگری مشکلات این حوزه در استان به ایشان انتقال یافت.

توسعه گردشگری اشتغال می آورد
وی با تاکید بر این نکته که توسعه گردشگری به ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد استان کمک ویژه ای خواهد کرد، افزود: تمام تلاشمان را برای پیشرفت این حوزه خواهیم کرد.

عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی ضمن یادآوری تشکیل فراکسیون استان های شمالی در مجلس، گفت: هدف از تشکیل این فراکسیون پیگیری طرح ها و مصوبات مشترک المنافع برای این استان ها در لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور و سایر طرح ها و پروژه هاست.

وی در خاتمه یادآورشد: این فراکسیون می تواند کمک حالی برای استان های شمالی کشور برای گرفتن سهم واقعی اعتباری از محل اعتبارات ملی در برنامه ششم باشد.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha