۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
۱۳۰ دلار حق عبور ارضی از کامیونهای ترانزیت ایرانی در مرز آذربایجان و ارمنستان!
یادداشت میهمان؛

۱۳۰ دلار حق عبور ارضی از کامیونهای ترانزیت ایرانی در مرز آذربایجان و ارمنستان!

دکتر سید جلال ابراهیمی در یادداشتی نوشت: هم اکنون ارزش صادراتی ایران به ارمنستان در پنج ماه گذشته شش درصد از سهم صادرات ایران است که این امر در نتیجه مناقشات قره باغ است.

سید جلال ابراهیمی؛ بازار: عبور و مرور کامیون های ترانزیت بین المللی به خاک ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان با مشکل مواجه شده است. مقرر است حل موضوع با شرط ایجاد راه مستقل کناره رو در مرز توسط ارمنستان بدون ورورد از خط مرزی جمهوری آذربایجان که این راه هم الان در حال ساخت است صورت گیرد.

روز سه شنبه از سوی مرزبانی و پلیس مرزی آذربایجان مستقر در نزدیکی های شهر گوریس پلیس راه جمهوری آذربایجان به عنوان حق عبور ارضی (توپراق باستی) عوارض عبور از کامیون ها و تریلرهای عبوری درخواست کرده است. در آغاز امر اعلام گردید که این امر شایعه ای بیش نیست ولی یکی از رانندگان قبض پرداختی را نشان داده که مبلغ ۱۳۰ دلار با قیمت ارز ایران تقریبا سه میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان که رقم بزرگی برای صاحبان تریلرها و رانندگان است دریافت کرده اند که  اگر همان کامیون موقع برگشت دارای بار باشد باید همان رقم را مجددا بپردازد.

۱۳۰ دلار حق عبور ارضی از کامیونهای ترانزیت ایرانی در مرز آذربایجان و ارمنستان!

با توجه به حجم عبور تریلرها از این مرز که به بیش از ۹۰ تریلر به جز وسایل نقلیه دیگر است این رقم از رفت و برگشت به ۱۸۰ تریلر و به رقمی تقریبی ۲۳ هزار دلار می رسد که معادل ریالی آن ۵۹۸۰/۰۰۰/۰۰۰ برابر با پنج میلیارد و نهصد و هشتاد هزار ریال می شود که یک رقم تحمیلی به رانندگان تریلر ایرانی است.

هم اکنون ۹۰ درصد کامیون هایی که وارد ارمنستان می شوند، ایرانی هستند و اگر کامیون گرجستان هم وارد شود، آن ها هم در ایران کاپوتاژ شده اند. یک مقام آگاه در منطقه آزاد ارس و ماکو اعلام کرد که مرزبانی ایران طرف آذربایجانی را دعوت به مذاکره کرده تا این مورد حل و فصل شود.

گفته می شود روزانه بیش از ۶۰ تریلر ایرانی و ۲۰ تریلر از کشورهای دیگر از این مرز به ارمنستان عبور و مرور می شود. بیشترین بار حلال ها نفتی، مواد نفتی، قیر و روغن های پایه و در حجم کمتر مواد غذایی یا قطعات صنعتی است.

 ارمنستان بازار خوبی برای بازرگانان ایرانی است و تجار آذربایجان شرقی و غربی و استان اردبیل آشنایی خوبی به این بازار دارند ولی متاسفانه ما نتوانستیم در ابتدای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این بازار بالقوه و بالفعل را در اختیار داشته باشیم؛ گر چه تعداد زیادی از ارامنه ایران نیز وارد این بازار شدند ولی به علت عدم رعایت اخلاق کسب و کار و انضباط تجاری این بازار را از دست دادیم؛ گر چه محل بزرگی چون پاتاک پتک از طرف دولت وقت ارمنستان در اختیار بازرگانان ایران قرار داشت و شرکت آبزیان مجری این طرح با همه زحماتی که کشیدند ولی متاسفانه به تدریج همین بازارچه به دست خود ایرانیان تبدیل به بازار کالای ترک گردید.

با عنایت به این که اغلب تجار در حوزه علمدار، جلفا، بازرگان و منطقه آزاد ارس و جلفا که ساکن منطقه هستند آشنایی به زبان ارمنی دارند و پایه های محکمی برای تجارت است لزوما باید گستره مبادلات خیلی بالاتر از این امر باشد.

ما می توانیم به ارمنستان علاوه بر مواد پایه نفتی، شوینده ها، کنسرو، ماکارونی، شکلات و انواع مصنوعات می توان از موقعیت استراتژیک اقتصادی ارمنستان برای صدور تولیدات صنعتی _معدنی و مواد غذایی و محصولات جالیزی به کشورهای حوزه قفقاز استفاده کنیم.

هم اکنون ارزش صادراتی ایران به ارمنستان در پنج ماه گذشته شش درصد از سهم صادرات ایران است که ۱۶ درصد کاهش صادرات نسبت به پنج ماه مشابه سال قبل است که می تواند نتیجه جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مناقشات قره باغ باشد.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha