۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
مسئول هر گونه اختلال در تامین آرد کشور وزارت جهاد کشاورزی است
تحدید انجمن‌های صنفی صنایع آرد :

مسئول هر گونه اختلال در تامین آرد کشور وزارت جهاد کشاورزی است

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران گفت: در صورتی که سبوس به قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه شود،کارخانجات آرد در مهرماه دیگر توان تولید ندارند و مسئول اختلال در تامین آرد کشور وزارت جهاد است.

بازار؛ گروه کشاورزی: حسین یزدجردی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران در نشست خبری آنلاین در خصوص بررسی تبعات ثابت نگه داشتن قیمت سبوس روی نرخ هزار و ۴۰۰  تومان گفت: ما معتقدیم یک انحصار در صنعت آرد و در زنجیره گندم نان و آرد از شروع جنگ شروع کردند و بعد از جنگ هم این انحصار نامیمون باقی ماند و گریبان این صنعت را گرفته است. این سیستم هیچ حُسنی ندارد و فقط عیب است و همه دولتها هم واقف بودند اما جرات رفع این انحصار را نداشته و ندارند.  

یزجردی افزود: این انحصار حیات صنعت آرد کشور را به خطر انداخته است. در سال ۹۳ دولت با سرکوب قیمت نان و ثابت نگهداشتن قیمت آرد اجازه ندادند که قیمت محصولات را بالا برود اما در عوض گفتند که این مابه االتفاوت قیمت  را دولت به کارخانجات آرد می دهد اما هرگز به موقع نپرداختند بلکه با ۳ سال تاخیر به صورت قسطی چرداخت شد! این چه نوع جبران هزینه است؟

وی ادامه داد: شاهکار دولت در سال  ۹۷ بود که در مورد بیشتر کارخانه ها پرداخت اقساطی مابه التفاوت قیمت سبوس  اخیرا به اتمام رسیده است. یعنی بعد از ۳ سال که با تورم موجود اگر محاسبه کنید عملا ارزشی برای کارخانجات ندارد.  

با وجود تحویل ۱۰۰ درصدی سبوس به وزارت جهاد کشاورزی باز هم این محصول در بازار آزاد حتی تا نرخ ۴ هزار تومان هم عرضه می شود که این خود نشان از رانت موجود در این بخش دارد

امضای طلایی محصول سبوس و عرضه آن به قیمت ۴ هزار تومان در بازار آزاد 
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این اقدامات اشتباه باعث شده حجم نقدینگی کارخانجات به شدت کم شده است و کارخانجات عملا دیگر توانایی ندارند امروز هزینه کنند و ۳ سال بعد به صورت قسطی سهم را از دولت دریافت کنند.

یزجردی گفت: بحث قیمت سبوس در کمیسیون اقتصادی دولت هم مطرح شد و سازمان برنامه و بودجه هم پذیرفت و اظهار داشت که باید  هر ساله بودجه ای را به عنوان پرداخت یارانه از جیب دولت بدهند. این سازمان  پیشنهاد داد اگر نمی شود قیمت آرد را بالا برد سبوس را آزاد کنند تا کارخانجات از این طریق بخشی از هزینه هایشان را جبران کنند.

وی با بیان اینکه بعد از این پیشنهاد سازمان برنامه بودجه اولین موضوع مطرح این بود که ممکن است در قیمت سایر اقلام که از سبوس استفاده می کنند مثل شیر خام تاثیر بگذارد. لذا قیمت ۳۷۰۰ تومان را برای سبوس درب دامداری تصویب کردند و قیمت شیر را بر این اساس تصویب کردند. به تبع در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ پس از تایید  قرار شد کارخانجات به قیمت عرضه تقاضا سبوس را  عرضه کنند. لذا از نیمه مرداد ماه کارخانجات سبوس را به قیمت عرضه و تقاضا عرضه کردند اما اخیرا گیلانپور معاون وزیر جهاد کشاورزی مجددا اعلام کرده اند سبوس با قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه شود.

وی خاطر نشان کرد: چرا معاون وزارت جهاد تصمیم گرفت این امر را لغو کند مشخص نیست و به نظر بنده یا از بی تدبیری بود یا از بی اطلاعی.

یزجردی خاطر نشان کرد: محصول سبوس چند سال رانت و قیمت طلایی بود و در حالی که ۱۰۰ در صد سبوس به وزارت جهاد  تحویل داده می شد این رانت هم بود و در حالی که بازار آرد بی معنی بود  حتی به قیمت ۴هزار تومانی هم عرضه می شد.

وزارت جهاد کشاورزی مسئول ایجاد هرگونه اختلال در تامین آرد کشور است
رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران گفت: وقتی نتوانیم قیمت آرد را بالا ببریم اگر قیمت سبوس را هم نتوانیم به نرخ عرضه و تقاضا به فروش برسانیم مجبوریم از جیب هزینه کنیم و ۲ تا ۳ سال بعد دولت قسطی بپردازد. الان جیب ها خالی است و توان این کار را نداریم. به نظر می رسد برخی قصد دارند به  شعار محوری کانون که همانا اولویت تامین آرد کشور است لطمه بزنند.  

یزجردی افزود: ما به دولت هشدار می دهیم که دنبال این افراد بگردید و از سوی دیگر اگر نامه معاون وزیر جهان مبنی بر عرضه سبوس به قیمت هزار و ۴۰۰ تومان بخواهد عملیاتی بشود معنی ش این است که در مهرماه کارخانجات آرد دیگر توان تولید ندارد.

وی گفت: متاسفانه کارخانجات آرد را ناتوان کرده اید و لذا قاطعانه اعلام می کنیم که مسئول هر گونه اختلال در تامین آرد کشور وزارت جهاد کشاورزی است.  

کد خبر: ۱۰۷٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha