۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
اقتصاد دنیا بیماری است که داروهای آزمایشی دریافت کرده است
نگرانی در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در میان مدت؛

اقتصاد دنیا بیماری است که داروهای آزمایشی دریافت کرده است

اقتصاد جهان در یک سال اخیر با تزریق میلیاردها دلار و اجرای سیاست نرخ بهره پایین اداره شد تا تاثیرات منفی کرونا روی ان کمتر شود. سوال این است که تاثیر این سیاستها در بلند مدت چیست؟

بازار؛ گروه بین المللی: یک سال گذشته اقتصاد دنیا با چالشهای زیادی روبرو بود و اغلب کشورها برای کاهش تاثیرات منفی کرونا سیاستهای مختلفی را اجرا کردند به این امید که از وقوع بحران های بزرگ تر اقتصادی جلوگیری کنند.

سیاستهایی که اغلب کشورهای صنعتی در پیش گرفتند شامل تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد، ارایه کمک های بلاعوض به مردم و برخی از کسب و کارها و کاهش شدید نرخ بهره بانکی بود. سیاستهایی که در نگاه اول باعث شد تا از تشدید بحران اقتصادی جلوگیری شود ولی نگرانی های زیادی را نیز به همراه اورد.  

سوال این جاست که آیا واقعا سیاستهای اجرا شده در دنیا باعث شد تا از رکود و بحران اقتصادی برهیم؟ ایا تاریک ترین روزهای  اقتصاد دنیا به پایان رسیده است و ما باید منتظر رشد و رونق در اقتصاد دنیا باشیم؟

بلومبرگ در گزارش اخیر خود نوشت:« اقتصاد دنیا  مانند بیماری است که داروهای ازمایشی را دریافت کرده است. شاید در اولین نگاه از بستر بیماری خارج شده باشد ولی در واقع  تاثیر این داروها در سالهای اتی روی بدن بیمار مشخص می شود.این مشکلی است که ما با بحران های تجربه نشده داریم. سیاستهایی را اجرا می کنیم  که امیدواریم مانع از تشدید بحران اقتصادی در دنیا شود ولی در عمل اسیب های بیشتری را به سیستم اقتصادی وارد می کنیم و تاثیرات ان سالهای بعد مشخص می شود.»

 ادام توز، استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا در مصاحبه ای با این روزنامه امریکایی گفت: «زنگ هشدار بدهی در اقتصاد دنیا به صدا درامده است. بدون شک رشد بدهی های دولتی و شرکتی و بر هم خوردن توازن حساب جاری در کشورهای مختلف تبعات زیادی روی اقتصاد در میان مدت دارد. از طرف دیگر مداخله بانکهای مرکزی و کاهش شدید نرخ بهره بانکی در کشورهای صنعتی هم سیاست دیگری بود که اجرا شد و زمینه را برای تحولات اقتصادی زیاد فراهم کرد. این سیاستها در جریان بحران کرونا اجرا شد ولی تاثیر بلند مدت این سیاست هنوز مشخص نیست»

از نظر اقتصاددانان اصلی ترین نگرانی برای اقتصاد دنیا تاثیر تزریق ها روی ثبات شاخص های مالی است. تاثیری که برای مشاهده ان بیاد چند سالی منتظر بود.از طرف دیگر معضل فقر نیز با سیاستهای دولتها در دو سال اخیر قابل برطرف شدن نیست. در دو سال گذشته دولتها در کشورهای صنعتی برای مقابله با کاهش قدرت خرید مردم و فقر اقدام به ارایه کمک های مالی ماهانه به انها کردند ولی این سیاست نمی تواند فقر را به صورت ساختاری برطرف کند. این معضل می تواند در میان مدت مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کند و بحران های زیادی را به همراه بیاورد.

 اقتصاددان دانشگاه کلمبیا بر این باور است دولتهای غربی چاره ای جز افزایش نرخ مالیات برای کاهش تاثیرات منفی بدهی ها رو اقتصاد ندارند. از طرف دیگر رشد نرخ تورم هم معضلی جدی است. معضلی که در ماه های اخیر در اغلب کشورهای  صنعتی مشاهده شده است و می تواند در میان مدت مهمان اقتصاد کشورهای صنعتی باشد.  

توز ادامه داد: «اینها مشکلاتی است که ما از  انها اگاه هستیم. این مشکلات را می شناسیم و می دانیم که این تزریق های کلان به اقتصاد می تواند اثرات ماندگاری روی اقتصاد  داشته باشد. اما باید بپذیریم که ابعاد زیادی از این معضلات اصلا قابل پیش بینی نیست. ما تجربه لازم برای شناسایی تاثیرات ناشی از این تزریق ها را نداریم و به همین دلیل  شرایط نگران کننده  ای در اقتصاد دنیا ایجاد شده است.»

کد خبر: ۱۰۷٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha