۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
سیل تابستانه قزوین بلای جان مردم شد| برآورد یک هزار میلیارد تومان خسارت
بازار از قزوین گزارش می دهد؛

سیل تابستانه قزوین بلای جان مردم شد| برآورد یک هزار میلیارد تومان خسارت

قزوین- درحالی‌که سیل تابستانه خسارتی یکهزار میلیارد تومانی برجای گذاشت، بسیاری از مردم منطقه در انتظار رسیدن کمک‌های دولتی هستند، زیرا باگذشت یک ماه از وقوع سیل بسیاری از تأسیسات بازسازی نشده اند.

بازار، گروه استان‌ها: شیوع سیل در اواسط تابستان درست زمانی که بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی در آستانه برداشت قرار داشت در کنار این‌که خسارات زیادی به کشاورزان، باغداران، تأسیسات زیرساختی وارد ساخت، تعدادی از خانواده‌ها را نیز عزادار کرد.

با گذشت یک ماه از زمان وقوع این سیل مخرب بسیاری از تأسیسات زیرساختی تخریب‌شده در آن ازجمله تأسیسات راهداری، تأسیسات انتقال آب ، برق و گاز به دلیل عدم تامین اعتبارات موردنیاز بازسازی نشده است، بااین‌حال مسئولان استانی معتقدند با تمام توان در حال تلاش برای بازسازی دوباره این تأسیسات هستند.

سیل تابستانه قزوین یک هزار میلیارد تومان خسارات زد
معاون عمرانی استانداری قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: سیل اخیر قزوین که در اواسط تابستان به‌صورت غیرمنتظره اتفاق افتاد بیش از یک هزار میلیارد تومان خسارت به ابنیه، تأسیسات، مزارع  و باغات، راه‌ها و اموال عمومی وارد کرد.

با گذشت یک ماه از زمان وقوع این سیل مخرب بسیاری از تأسیسات زیرساختی تخریب‌شده در آن ازجمله تأسیسات راهداری، تأسیسات انتقال آب ، برق و گاز به دلیل عدم تامین اعتبارات موردنیاز بازسازی نشده است

علی فرخزاد با بیان اینکه بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان از این خسارت به ابنیه و راه‌ها و ۶۰۰ میلیارد تومان به مزارع و باغات خسارت واردشده است، ابراز کرد: به دلیل این‌که اصولاً در این فصل سال نگرانی خاصی در خصوص وقع سیل وجود ندارد آمادگی مناسب برای این مسئله وجود نداشت اما در مدت‌زمان کوتاهی مدیران پای‌کار آمدند و خوشبختانه توانستیم به‌صورت شبانه‌روزی از شدت گرفت خسارات جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه خسارات زیادی به بخش‌های مختلف در قزوین وارد شد که امیدواریم با تامین اعتبارات بتوانیم بخشی از این خسارات را جبران کنیم، افزود: مقررشده تا ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات محرومیت‌زدایی برای جبران خسارت برخی از افراد و کارآفرینان خسارت‌دیده در حوزه پروش ماهی در الموت پرداخت شود.

بخش کشاورزی متحمل بیشترین میزان خسارت
مدیرکل مدیریت بحران استاندری قزوین نیز با بیان اینکه پس از برگزاری جلسات تخصصی و فنی مرتبط با تخمین خسارت بخش کشاورزی با ۲۳۶ میلیارد تومان خسارت بیشترین میزان خسارت را در سیل ماه اخیر در قزوین را متحمل شده است، گفت: پل‌ها و انبیه استان نیز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیدند و ۱۷۷ واحد مسکونی تخریب و ۷۳ واحد مسکونی نیازمند تعمیر هستند که برای این کار بیش از ۷۵ میلیارد تومان نیاز است.

قدرت الله مهدیخانی بیان کرد: تأسیسات آبفای قزوین نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان، آب منطقه‌ای قزوین هفت میلیارد تومان، شرکت گاز استان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، تأسیسات برقی دو و نیم میلیارد تومان و هواشناسی نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیدند.

تأسیسات آبفای قزوین نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان، آب منطقه‌ای قزوین هفت میلیارد تومان، شرکت گاز استان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، تأسیسات برقی دو و نیم میلیارد تومان و هواشناسی نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیدند

وی با بیان اینکه در کنار خسارت‌های مالی این سیل سهمگین که بیش از ۲۲ میلی‌متر بارش در ۵۰ دقیقه و ۱۴ میلی‌متر بارش در یک ساعت از آن گزارش شد منطقه الموت و آوج ۵ کشته و دو مفقود بر جای گذاشت،  ۲۷ دستگاه خودروی سواری و یک دستگاه مینی‌بوس متعلق به عمومی دچار آسیب جدی شدند.

تأسیسات آبی قزوین ۷ میلیارد تومان خسارت دیدند
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت:با توجه به این‌که از منظر علمی و تخصصی می‌توان سیل اخیر را یک ناهنجاری اقلیمی محسوب کرد، باید دانست که نرخ بازگشت این سیل تقریباً ۱۰ هزار سال در آبریز قزوین است، بااین‌حال این اتفاق توانست بیش از هفت میلیارد تومان به تأسیسات آبی استان قزوین خسارت وارد کند.

حمید منصوری افزود: طی دو سال گذشته به دلیل تهدیدات گاه و بیگاه سیل حساسیت‌های زیادی نسبت به وقوع سیل و پیش‌بینی‌های لازم آن ایجادشده بود که همین حساسیت‌ها درنهایت منجر به لایروبی رودخانه‌ها و اقدامات علمی گسترده در این حوزه شد که می‌توان باجرئت بیان کرد درصورتی‌که این فعالیت‌ها انجام‌نشده بود امروز خسارت سیلاب در قزوین چندین برابر بود.

لایروبی رودخانه‌های الموت و آوج ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: همین خسارت واردشده نیز بیشتر به این دلیل است که مجموع سازه‌های ایجادشده بر بستر رودخانه‌های استان قزوین برای یک بازگشت ۲۵ ساله طراحی‌شده بود و ظرفیت نگهداری یک سیلاب چند صدساله را نداشت بااین‌حال بسیاری از تأسیسات این حوزه حتی عملکردی بیشتر از انتظار ارائه کرند.

منصوری گفت:در حال حاضر با توجه به تخریب‌هایی که سیل در بستر رودخانه‌های منطقه الموت و آوج رخ‌داده است نیاز است تا بستر این رودخانه‌ها هرچه سریع‌تر لایروبی گردد که ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای آغاز به کار این پروژه موردنیاز است که با تامین اعتبار مراحل کار آغاز خواهد شد.

مردم در انتظار جبران خسارت‌های سیل هستند
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با انتقاد از روند کند جبران خسارات در کشور اظهار داشت: معمولاً بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه و تخمین میزان خسارت مدیران وعده‌های مختلفی را برای جبران این خسارات و بازسازی تأسیسات تخریب سر می‌دهند که اکنون انتظار مردم عمل به همین وعده‌هاست.

لطف‌الله سیاهکلی با بیان اینکه تأسیسات زیرساختی تخریب در بخش‌هایی از مناطق سیل‌زده قزوین همچنان دچار مشکل است همچنین فرآیندهای بازسازی و تعمیر به‌درستی انجام‌نشده و این امر مانع از بازگشت مردم به زندگی عادی است، تاکید کرد:  با تعامل خوبی که در بین مدیران استانی وجود دارد در زمان وقوع حادثه توانستیم شرایط را به‌خوبی مدیریت کنیم اما امروز نیازمند تعامل مدیران برای جبران این خسارات هستیم.

تأسیسات زیرساختی تخریب در بخش‌هایی از مناطق سیل‌زده قزوین همچنان دچار مشکل است همچنین فرآیندهای بازسازی و تعمیر به‌درستی انجام‌نشده و این امر مانع از بازگشت مردم به زندگی عادی است

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که امروز در استان قزوین بسیار مشهود و قابل ملاحظه است اینکه در قزوین برنامه ای برای چگونگی عملکرد بعد از حوادث وجود ندارد، افزود: پس از مدیریت بحران و تخمین خسارت ها در بخش‌های متعددی ساز و کارهای مناسب قانونی برای جبران این خسارت ها و یا عملکرد موردنیاز برای واکنش درست وجود ندارد که از این رو باید مدیران جوان با حساسیت هیا ویژه در زمینه تدوین این دستورالعمل ویژه اقدام کنند.

این عضو خانه ملت گفت: در سیلاب اخیر افراد زیادی دچار آسیب شدند که در منطقه الموت افراد دارای استخرهای پرورش ماهی و باغات و مزارع کشاورزی خسارت زیادی را متحمل شدند که اکنون زمان جبران این خسارت و رفع مشکلات موجود فرا رسیده است.

خسارات سیل قزوین تا قبل از فصل سرما جبران شود
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص معتقد است که با وجود گذشت یک ماه از جاری شدن سیلاب در مناطی از شهر همچنان بسیاری از مشکلات بخش الموت و آوج وجود دارد و گفت: در حال حاضر با وجود گذشت یک بازه زمانی معقول برای جبران خسارت هنوز هیچ اعتباری به کشاورزان پرداخت نشده است.

فاطمه محمد بیگی با بیان اینکه در زمان وقوع سیل مدیران اجرایی، دستگاه ها، نیروهای امدادی و بسیاری از نیروهای مردمی در کنار یکدیگر به مردم خدمت کردند اما امروز رفع مشکلات ناشی از شیوع سیلاب به اعتبار نیاز دارد، ابراز داشت:  قانون صراحتاً در این زمینه تاکید بر پرداخت سریع خسارات دارد که تا کنون در استان قزوین اجرایی نشده است و از این رو از مسئولین درخواست رسیدگی فوری به مسئله را داریم چرا که بسیاری از کشاورزان در مناطق الموت و آوج قزوین امروز برای امرار معاش خود دچار مشکل شده اند.

تابستان امسال در حالی به سیلاب گذشت که بسیاری از کارشناسان انتظار بارش های رگباری و سیلاب را برای پایین امسال پیش بینی کرده بودند، با این حال باید دید خسارات سیل زدگان، بازرسازی و تعمیر مناطق و تاسیسات آسیب دیده و زیرساختی تا چه زمانی به سرانجام خواهد رسید ، چرا که نگرانی ها برای پاییزی پر بارش و احتمال سیلاب های دوباره همچنان پا برجاست.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha