۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
ضربه سنگین کرونا به زنان سرپرست خانوار قم| هفت خوان دریافت تسهیلات
بازار گزارش می‌دهد؛

ضربه سنگین کرونا به زنان سرپرست خانوار قم| هفت خوان دریافت تسهیلات

قم- با توجه به سنگینی ضربه‌ای که کرونا به زنان سرپرست خانوار وارد کرده پرداخت تسهیلات خود اشتغال‌زایی می‌تواند در توانمندسازی این بانوان مؤثر باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: اسفندماه ۹۸ بود که کرونا ویروس این مهمان نحس و خطرناک وارد استان قم شد و در کنار مشکلات تحریم و فشارهای اقتصادی به دلیل این که شهر قم یک شهر زیارتی و گردشگرپذیر و بیشتر درآمد آن خدماتی بود ضربات این ویروس بیشتر محسوس شد.

 حدود ۱۸ ماه از حضور نامبارک این ویروس گذشته و کرونا با نام‌های مختلفی خودنمایی و عرض اندام می‌کند و به بخش‌های مختلف اقتصادی ضربه‌هایی را وارد کرده است؛ حال از اصناف گرفته تا خدمات و گردشگری و... اما در این بحران کرونا اندک زمانی پیش آمده باشد که از مشکلات بانوانی صحبت شود که به تنهایی بار سنگین زندگی را به دوش می‌کشند و برای افراد خانواده خود نان آور و مدیر هستند؛ «زنان سرپرست خانوار» زنانی که قبل از بحران کرونا شاید با تکیه بر توانایی خود چرخ زندگی و اقتصاد خانواده را به سختی می‌چرخاندند.

کرونا و ضربات غیر قابل جبران
این بحران ضربه مهلک و غیر قابل جبرانی را به آنها وارد کرده است؛ زنانی که امروز در کنار فشارهای بد اقتصادی که حتی مردان جامعه توانایی رویارویی با آن را ندارند برای این که صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند و محتاج کسی نباشند به توانایی خود متکی و با درآمد ناچیز خود ابرار معاش می‌کردند اما این روزها همین اندک درآمد این زنان در تنگنا قرار گرفته است.

این روزها که هرکسی به فکر سفره و نان خویش است کمتر کسی یادی از معیشت و وضعیت زنان نان آور می‌کند

این روزها فشار اقتصادی، تورم و فقر و کرونا همه و همه دست به یکی کرده تا قدر و صبر و بردباری زنان نان آوری که در کنار مسئولیت تربیت و آموزش و مدیریت خانه باید مسئولیت بار اقتصادی را به دوش بکشند را محک بزند؛ این روزها که هرکسی به فکر سفره و نان خویش است کمتر کسی یادی از معیشت و وضعیت این زنان نان آور می‌کند.

یکی از بانوان که در کارگاهی در سکونتگاه های خارج از شهر کار می کند و دارای معلولیت جسمانی است، به خبرنگار بازار می گوید: کارشناس روانشناسی هستم و کاری نتوانستم برای خود فراهم کنم، بزرگ خانه هستم و مسئولیت اقتصادی آن بر دوش من است لذا به سمت خیاطی رفته و بعد از آشنایی با خانم «مهناز کارگر» در این کارگاه مشغول به کار شدم از کارم راضی بودم و می‌توانستم با همین درآمد زندگی خانواده را بچرخانم ویروس کرونا همه چیز را به هم ریخت مشتری‌های این کارگاه کم شدند لذا چند نفر از بانوان کار خود را از دست دادند.

ضربه سنگین کرونا به زنان سرپرست خانوار قم | هفت خوان دریافت تسهیلات

تسهیلاتی که برای زنان سرپرست خانوار حکم هفت خان رستم را دارد
چند بانوی دیگر هم چنین نظراتی دارند همگی خواستار حمایت و تسهیلات خوداشتغالی بودند هم آنها را از جریان وام و تسهیلات خود اشتغالزایی مطلع کردم گفتند دنبال این وام رفته‌اند اما به دلیل بروکراسی و مشکلات ضمانت از خیل این وام گذشتند.

لیلا باقری نیز که کارشناس طراحی و دوخت دارد دو سال پیش در یک شرکت منشی بود و درآمد مناسبی داشت همسر او به علت تصادف قطع نخاع شده و زمین‌گیر است؛ اکنون او باید سرپرست دو فرزند و درمان همسر و خانه را به دوش بگیرد. وی بیان می‌کند: در یک شرکت تبلیغاتی دو شیفت کار می‌کردم اما قرارداد من موقت بود و بیکار شدم به فکر بودم برای خودم یک دفتر کوچک تبلیغاتی راه‌اندازی و با گرفتن تسهیلات توانمند شوم اما به قدری شرایط وام سخت بود که کنار کشیدم و اکنون با تهیه ترشی و بافتنی یک درآمد بسیار ناچیزی دارم.

کرونا و بیکاری بسیاری از زنان نان آور قمی
با وجود پیک‌های مختلف کرونا که قم را وارد مراحل مختلف رنگ‌بندی کرونایی کرد در کنار کارگران و اصنافی که بی‌رحمانه کرونا ویروس به آن‌ها ضربه‌های سنگینی را وارد کرد زنان نان آوری بودند که در کنار تورم و فقر و مشکلات اقتصادی کرونا به آنها خنجر زد و کار و درآمد آنها را گرفت.

برای افزایش سطح توانایی زنان به وِیژه در دوران بحران کرونا کارگاه‌های مختلف برای مشاغل خرد تشکیل شده تا بعد از آموزش این زنان با اتکا به توانایی خود چرخ اقتصاد خانواده را بچرخانند

مینا سبحانی، بانوی ۵۰ ساله‌ای است که به دلیل از دست دادن همسر خود اکنون نان آور خانه است و در کنار مشکلات مستأجری باید چرخ زندگی را هم فراهم کند، عنوان می‌کند: قبل از بحران کرونا در یک فروشگاه دو شیفت کار می‌کردم و اقتصاد خانواده را می‌چرخاندم بدون این که محتاج کسی باشم اما یک روز که تازه از کار بازگشته بودم و خوشحال از این که حقوق این ماه را دریافت کرده‌ام یک پیامکی به دستم رسید و آن این که شما از کار بیکار و به دلیل تعدیل نیروی کار لازم نیست دیگر در این فروشگاه کار کنید

این بانوی سرپرست خانوار که ماهانه ۶۵۰ هزار تومان اجاره هم باید پرداخت کند می‌افزاید: با این پیامک دنیا بر سر من خراب شد و به هر دری زدم به بهانه این که کرونا است و کارها هم نیم چرخد دیگر قادر به یافتن کاری نیستم اجاره چند ماه خانه را هم پرداخت نکرده‌ام اگر هم بخواهم وام بگیرم مگر با این وام می‌توان کدام قسمت چرخ زندگی را چرخاند؟ نان و سفره‌ خانه یا ملتزمات دیگر؟

این گزارش میدانی تنها گوشه ناچیزی از وضعیت زنان سرپرست خانوار است؛ شاید تنها کرونا ویروس مقصر این وضعیت نباشد چرا که این نان آوران بی‌نام و نشان قبل از کرونا هم درگیر مشکلات اقتصادی و بیمه و ... هم بودند ولی کم‌تر به آن پرداخته شده است.

ضربه سنگین کرونا به زنان سرپرست خانوار قم | هفت خوان دریافت تسهیلات

پرداخت ۷۰۰ میلیون تومان به زنان سرپرست خانوار
مدیرکل امور بانوان استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: توسعه پایدار بدون مشارکت فعال بانوان امکان‌پذیر نیست و برای این امر برای افزایش سطح توانایی زنان به وِیژه در زمان بحران کرونا کارگاه‌های مختلف برای مشاغل خرد تشکیل شده است تا بعد از آموزش این زنان با اتکا به توانایی خود چرخ اقتصاد خانواده را بچرخانند.

صدیقه صدیق می‌افزاید: ما تاکنون ۲۱ کارگاه تولیدی در استان قم دایر کردیم در این زمینه خیرین هم همکاری کردند هم‌چنین اتاق بازرگانی و تعاونی‌ها همراهی کرده تا این کارگاه‌ها به کمک معیشتی این زنان ختم شوند ما فراخوان دادیم و تا ۷۰ درصد از دهک‌های آسیب‌پذیر را انتخاب و با راه‌اندازی صندوق کارآفرینی و همکاری بسیج سازندگی ۵۶ صندوق راه‌اندازی تا زمینه اشتغال بانوان فراهم شود.

وی تصریح کرد: تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم به بانک‌های عامل معرفی کردیم طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه‌های غیر رسمی قم را هم فعال کردیم؛ سال گذشته قم در زمینه جذب اعتبارات خود اشتغالزایی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

فعالیت ۳۰ صندوق خرد روستایی برای بانوان
مدیرکل امور بانوان استانداری قم در پاسخ به این سئوال که چرا بانوان مایل به گرفتن این تسهیلات نیستند، می‌گوید: به دلیل وجود بروکراسی اداری و هم‌چنین شرایط روند تسهیلات و ضامن داشتن بانوان از این تسهیلات سرباز می‌زنند اما برخی بانک‌ها هم همکاری خوبی داشته و تسهیلات را به سمت تهیه مواد اولیه برای زنان خود سرپرست ختم داده‌اند که بانوان هم استقبال کردند.

توسعه پایدار بدون مشارکت فعال بانوان امکان‌پذیر نیست و برای این امر برای افزایش سطح توانایی زنان به وِیژه در زمان بحران کرونا کارگاه‌های مختلف برای مشاغل خرد تشکیل شده است تا بعد از آموزش این زنان با اتکا به توانایی خود چرخ اقتصاد خانواده را بچرخانند

صدیق گفت: در دل روستاها هم برای توانمندسازی زنان روستایی ۳۰ صندوق خرد روستایی راه‌اندازی شده است تا با فعال کردن مشاغل خرد و زود بازده و با کم‌ترین هزینه این بانوان آر توسعه پایدار خانواده و روستا سهیم باشند.

وی می‌افزاید: امید و افزایش نشاط بانوان قمی دغدغه امروز ما است اما وقتی فشار اقتصادی و بحران کرونا باشد نمی‌توان این نشاط را فراهم ساخت با توجه به این که کرونا بسیاری از خانواده‌ها را داغ‌دار کرد و برای حمایت از خانواده متوفیان کرونایی در و طول سال گذشته با همکاری ۱۳۰ بانوی خیر در تأمین ارزاق و بسته‌های معیشتی فعالیت و در قالب کمیته خانواده ستاد مردمی کرونا باری را از دوش این خانواده‌ها برداریم.

در نهایت باید گفت همچنان حال و روز زنان سرپرست خانوار که با دشواری کار می کنند تا نان حلالی در بیاورند دشوار است لذا باید فکری به حال این بانوان کرد.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha