۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
بازار طلا در رکود بی سابقه| پیش بینی قیمت در بازارهای جهانی
«بازار» گزارش می دهد

بازار طلا در رکود بی سابقه| پیش بینی قیمت در بازارهای جهانی

افزایش قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی معاملات طلا و سکه را در بازار کاهش داد به طوری که در هفته گذشته و نخستین روز هفته جاری به علت نبود تقاضا، بازار شاهد رکود بی سابقه ای بود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در پایان روز شنبه ( ۲۰ شهریورماه) و همزمان با کاهش قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی به ۱۷۸۷ دلار در هر اونس، قیمت سکه امامی طرح قدیم به بیش از ۱۲ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران امروز به  یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز پنجشنبه ۲۰ شهریور ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۷ هزار و ۷۲۹ تومان، یورو به قیمت ۳۱ هزار و ۶۵۲  تومان، پوند ۳۸ هزار و ۵۹۲ تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۵۵۰ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۲۸ تومان رسید.

کاهش ۲۷ دلاری قیمت اونس جهانی
در هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی روند نزولی داشت به طوری که در این هفته نسبت به هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی حدود ۲۷ دلار در هر اونس کاهش یافت و هم اکنون به ۱۷۸۷ دلار در هر اونس رسیده است.

به علت نبود تقاضا و عرضه در بازار طلا هفته گذشته شاهد رکود در بازار بودیم و در اولین روز هفته جاری نیز شاهد روکود در بازار خرید و فروش طلا و سکه هستیم

در تحلیل بازار خرید و فروش طلا در هفته جاری نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: به علت نبود تقاضا و عرضه در بازار طلا هفته گذشته شاهد رکود در بازار بودیم و در اولین روز هفته جاری نیز شاهد روکود در بازار خرید و فروش طلا و سکه هستیم.

«محمد کشتی آرای » تاکید کرد: همه این عوامل دست به دست هم دادند تا داد و ستد طلا در بازار در هفته جاری بسیار کُند و به حداقل کاهش به طوری که در روزهای آخر هفته گذشته در بازار نه تقاضایی وجود داشت و نه عرضه ای بود و تعادل این دو بازار را به رکود برد.

نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اظهار داشت: در هفته گذشته پس از یک هفته که قیمت طلا در بازارهای جهانی ثابت مانده بود روند نزولی گرفت به طوری که در آخرین روز هفته گذشته اونس جهانی نسبت به اوایل هفته ۱۶ دلار کاهش یافت و این مساله نیز در رکود بی سابقه داد و ستد طلا تاثیر گذاشت.

وی گفت: با افزایش قیمت دلار در بازار در اواخر هفته گذشته میزان درصد افزایش ارز بیشتر از میزان درصد کاهش قیمت اونس جهانی طلا بود درنتیجه این باعث شد که قیمت طلا و سکه با کمی افزایش مواجه شوند.

نبود نقدینگی نیز در بازار به رکود معاملات کمک کرد در حالی که انتظار داشتیم با افزایش قیمت دلار قیمت طلا نیز افزایش یابد، اما چنین نشد

نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هم اکنون بازار با کسادی نقدینگی مواجه شده است گفت: نبود نقدینگی نیز در بازار به رکود معاملات کمک کرد در حالی که انتظار داشتیم با افزایش قیمت دلار قیمت طلا نیز افزایش یابد، اما چنین نشد.

این مقام مسئول در اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به دادو ستد اولین روز بازار اظهار داشت: در نخستین روز هفته جاری نیز نشانه های رونق در بازار داد و ستد طلا مشاهده نشد و به نظر می رسد که این هفته نیز بازار خرید و فروش طلا و سکه رونق نداشته باشد.

احتمالا با توجه به نزولی شدن قیمت اونس جهانی طلا در هفته جاری شاهد تغییرات عمده ای در بازارهای جهانی نباشیم هرچند که ممکن است قیمت اونس جهانی طلا اندکی کم و یا زیاد شود

نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پایخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص قیمت اونس جهانی طلا نیز گفت: با توجه به نزولی شدن قیمت اونس جهانی طلا در هفته جاری شاهد تغییرات عمده ای در بازارهای جهانی نباشیم هرچند که ممکن است قیمت اونس جهانی طلا اندکی کم و یا زیاد شود.

همزمان با افزایش قیمت ارزهای خارجی و کاهش قیمت اونس جهانی طلا یک کارشناس طلا و جواهر نیز به خبرنگار بازار گفت: در ۱۰ روز گذشته شاهد کسادی زیاد در بازار بودیم و هرچند که هفته گشذته قیمت دلار به بیش از  ۲۸ هزار تومان رسید ولی شاهد کاهش معاملات در بازار بودیم.

«اکبر نقوی نیا» افزود: در نخستین روز هفته جاری نیز با افزیش قیمت دلار قیمت سکه امامی به ۱۲ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان رسید، اما اونس جهانی طلا با رون نزولی خود که از اواخر هفته گذشته آغاز شده به ۱۷۸۷ دلار در هر اونس رسید که نسبت به اویل هفته گذشته حدود ۲۷ دلار کاهش داشت.

این کارشناس طلا و جواهر با اشاره به حباب سکه امامی در بازار گفت: با توجه به قیمت طلا، هم اکنون حباب سکه امامی ۴۷۶ هزار تومان و سکه بهار آزادی حدود ۷۰ هزار تومان حباب دارد.

پیش بینی قیمت طلا در بازارهای جهانی از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای اکتبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار بوده است و هنوز هم می‌توان روند صعودی چهار هفته‌ای را در نمودارهای میله‌ای روزانه تشخیص داد.

هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۳۶.۲۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۳.۷۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۱۵ دلار در هر اونس است همچنین سطح حمایتی نخست طلا بر روی ۱۷۸۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

بر اساس آخرین داده‌های اقتصادی منتشر شده شاخص قیمت تولید کننده ماه آگوست ( مرداد - شهریورماه) ایالات متحده نسبت به ماه جولای ( تیر- مرداد) افزایش ۰.۶ درصدی داشته است.

همچنین با تماس تلفنی جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده و شی جین پینگ رییس‌جمهوری خلق چین انتظار می‌رود تنش‌های ژئوپلتیکی بین دو کشور تا حدودی کاهش یابد.

براین اساس روزگذشته طلای آتی اکتبر با ۷.۴۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۸۶.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۲ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۶۸ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام در آخرین روز معاملاتی هفته عمدتا روند صعودی داشتند اگرچه در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی هفته معاملاتی را منفی به پایان بردند. هفته گذشته معاملاتی هفته‌ای سخت برای بازارهای سهام بود.

در دیگر اخبار اقتصادی روز گذشته داو جونز نیوز وایر گزارش داد که به احتمال زیاد در ماه نوامبر برنامه خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلاری اوراق بهادار فدرال رزرو کاهش می‌یابد.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک ای‌جی AG به سایر بانک‌های سرمایه‌ گذاری ملحق شده که خواستار احتیاط سرمایه‌گذاران برای ادامه فعالیت در بازارهای سهام ایالات متحده شده‌اند.

دو شاخص نزدک و اس‌اندپی۵۰۰ اخیرا به بالاترین سطوح خود دست یافته‌اند و از همین رو این بانک سرمایه‌گذاری هشدار داده است که با افزایش ارزش سهام به حدود ۲۱ برابر سود، به شدت احتمال اصلاح بازار وجود دارد.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با اندکی افزایش به حدود ۶۹.۲۵ دلار در هر بشکه رسید. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۳۱۲ درصدی معامله می‌شود.

تحلیل‌گران همچنین مکالمه تلفنی طولانی و پس از هفت ماهه جو  بایدن رییس‌ جمهوری ایالات متحده با شی جین پینگ را برای کاهش تنش اقتصادی میان دو کشور، مساله‌ای مثبت و به عنوان یک پیشرفت در روابط دو کشور ارزیابی کرده‌اند.

روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی فنی ۲۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۲۴.۴۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۴.۴۹۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۳.۵۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha