۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
توقف شاخص در کانال ۱.۵ میلیون واحدی| کمبود گاز در زمستان و ریسک‌های آن
تحلیل روزانه بورس؛

توقف شاخص در کانال ۱.۵ میلیون واحدی| کمبود گاز در زمستان و ریسک‌های آن

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر، شاخص کل در کانال ۱.۵ میلیون واحدی متوقف شده است، گفت: بازار صنایع پتروشیمی می‌تواند در فصل جدید تحت تأثیر افزایش قیمت انرژی باشد.

بازار؛ گروه بورس: معاملات امروز بازار سرمایه به گونه‌ای به پایان رسید که شاخص کل در ابتدای حرکت خود رشد کرد، اما در ادامه با بالا رفتن فشار فروش سهم‌های شاخص‌ساز دوباره افت کرد، اما حمایت از فلزات اساسی، باعث شد تا شاخص در منطقه سبز بماند. بر این اساس، شاخص کل تا پایان معاملات ۴ هزار و ۵۱۲ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۳۰ هزار و ۵۲۱ واحد رسید. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که اضافه شدن یک سهام جدید به فلزات باعث شده است تا حمایت حقوقی‌ها به سهام فلزی بیشتر شود.

از لحاظ بنیادی پس از عقب‌نشینی نسبی دلار آزاد از کانال ۲۸ هزار تومان، ‌اندکی از شتاب افزایش انتظارات تورمی کاسته شده و خریداران سهام با احتیاط بیشتری در سمت تقاضا عمل می‌کنند

در این میان، شاخص کل هم‌وزن اما بر خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد چراکه با افزایش میزان فروش در اکثر سهم‌ها، این شاخص تا پایان معاملات ۲ هزار و ۷۵۲ واحد افت کرد و روی ۴۶۳ هزار و ۳۴۵ واحد به کار خود پایان داد. شاخص فلزات اساسی هم که با حمایت حقوقی‌ها رشد کرده بود، ۴ هزار و ۶۰۳ واحد بالاتر از روز آخر معاملات ایستاد و رقم یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۶۲۹ واحد را نشان داد.

امروز، «سپید»، «برکت»، «شستا»، «شبندر»، «فولاد»، «فملی» و «خساپا» در میان نمادهای پرتراکنش بودند و نمادهای «فملی»، «رمپنا»، «شپدیس»، «پارسان»، «شبندر»، «شستا» و «اپال» بیشترین تأثیر را روی شاخص داشتند. فلزات اساسی، خودرو و شیمیایی هم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در جریان معاملات، فولادی‌ها به صورت متعادل معامله می‌شدند، اما نمادهای «فپنتا»، «فنورد» و «کویر» معاملاتی مثبت داشتند. در گروه کانه فلزی، نمادهای «کچاد» و «کگل» سبزپوش بودند و در بازار فرابورس، «ذوب» و «ارفع» ضرر کردند و «فجهان» هم منتظر گشایش معاملات است تا تأثیر آن در بازار مشخص شود.

با توجه به ‌عدم‌رشد متناسب نرخ‌های فروش در فصل تابستان در اکثر محصولات پتروشیمی، احتمال کاهش حاشیه سود ‌این صنعت در شرکت‌های با خوراک گاز در کوتاه‌مدت وجود دارد

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: روند کلی بازار خنثی است و ممکن است گاهی اوقات منفی و گاهی اوقات هم مثبت باشد، اما حمایت حقوقی‌ها باعث شد که بسیاری از سهم‌ها از جمله سهام شرکت‌های فلزی رشد مناسبی داشته باشند و شاخص کل، افت زیادی در نیمه دوم معاملات نداشته باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: از لحاظ بنیادی پس از عقب‌نشینی نسبی دلار آزاد از کانال ۲۸ هزار تومان، ‌اندکی از شتاب افزایش انتظارات تورمی کاسته شده و خریداران سهام با احتیاط بیشتری در سمت تقاضا عمل می‌کنند. ارزش معاملات نیز با حذف اثر عرضه‌های اولیه، در دو روز پایانی هفته گذشته، برای نخستین‌بار از ابتدای شهریور در زیر مرز ۱۰هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص کل همچنان در کانال ۱.۵ میلیون واحدی نوسان خواهد داشت، گفت: به‌لحاظ عملیاتی، محدوده کنونی شاخص مقارن با مقاومت‌های متعدد تکنیکی است که تا قبل از عبور قاطع از مرز ۶/ ۱ میلیون واحدی می‌تواند به‌عنوان مانع در مسیر صعود عمل کند.

نوروزی در رابطه با وضعیت نمادهای پتروشیمی بیان کرد: در حالی که تمرکز اکثر سرمایه‌گذاران در صنعت پتروشیمی بر نرخ‌های فروش و نسبت برابری ارز قرار دارد، قیمت بزرگ‌ترین نهاده تولید ‌این صنعت یعنی گاز نوسانات مهمی را تجربه می‌کند. بر اساس فرمول تعیین‌شده توسط وزارت نفت، قیمت گاز این صنعت از میانگین نرخ جهانی در چند حوزه جغرافیایی در بازار جهانی و نرخ‌های فروش داخلی محاسبه می‌شود.

وی افزود: بر اساس محاسبات بر پایه فرمول مزبور، در اثر جهش قیمت‌های جهانی، نرخ گاز محاسباتی برای صنعت پتروشیمی به مرز ۲۰ سنت در هر مترمکعب رسیده که حدود دوبرابر فصل بهار امسال و چهاربرابر قیمت تابستان گذشته است. با توجه به ‌عدم‌رشد متناسب نرخ‌های فروش در فصل تابستان در اکثر محصولات پتروشیمی، احتمال کاهش حاشیه سود ‌این صنعت در شرکت‌های با خوراک گاز در کوتاه‌مدت وجود دارد.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha