۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
تعطیلی کارگاه‌های فرش بافی در لرستان| کرونا بافندگان را بیکار کرد
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

تعطیلی کارگاه‌های فرش بافی در لرستان| کرونا بافندگان را بیکار کرد

لرستان- کارگاه‌های فرش بافی لرستان که تحت تأثیر کرونا زمین‌گیر شده بودند هنوز نتوانسته‌اند احیا شوند و به عقیده برخی فعالان این حوزه در کنار همه مشکلات مورد بی توجهی مسئولان نیز قرار گرفته‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارگاه‌های تولید فرش در لرستان به تعطیلی کشیده شده و بافندگان زیادی بیکار شدند. تنها حمایت دولت از این قشر، پرداخت تسهیلات شش میلیون تومانی بوده که آن هم فقط به افرادی که دارای بیمه باشند تعلق می‌گیرد و از آنجایی که در دوران کرونا سازمان تأمین اجتماعی اقدام به قطع بیمه فرشبافان لرستانی کرده بسیاری از متقاضیان تسهیلات کرونایی، واجد شرایط شناخته نشده و  فقط تعداد انگشت‌شماری توانسته‌اند این وام را دریافت کنند.

این روزها مشکل بیمه نیز به یکی از مهمترین دغدغه‌های فرشبافان لرستانی تبدیل شده چون سال گذشته از مجموع ۷۰۰ نفری که برای بیمه به تهران معرفی شدند فقط با ۱۰ نفر موافقت شد و در نهایت پنج نفر توانستند دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دریافت کنند.

تعطیلی کارگاه‌های صنایع دستی در لرستان
فعالان حوزه فرش به عدم پرداخت تسهیلات برای احیای کارگاه‌های فرشبافی و قطع شدن بیمه‌ها اعتراض دارند و معتقدند که دولت هیچ حمایتی از آنها نداشته است، در مقابل کارشناسان میراث فرهنگی نیز معتقد هستند که اکثر فرشبافان لرستانی شرایط بیمه را ندارند.

یک طراح فرش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تنها فردی هستم که در استان لرستان درجه هنری دارم اما مجبور شدم کارگاه تولیدی خود را به علت نبود تسهیلات و عدم حمایت تعطیل کنم، گفت: ما در حوزه فرش و گلیم فعالیت می‌کردیم اما مدت دو سال است که کارگاه تولیدی ما به دلیل نداشتن درآمد و عدم حمایت مسئولان، تعطیل شده است.

این روزها مشکل بیمه نیز به یکی از مهمترین دغدغه‌های فرشبافان لرستانی تبدیل شده چون سال گذشته از مجموع ۷۰۰ نفری که برای بیمه به تهران معرفی شدند فقط با ۱۰ نفر موافقت شد و در نهایت پنج نفر توانستند دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دریافت کنند

زهرا نیازی با بیان اینکه در آن بازه زمانی که کارگاه، فعال بود هشت نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار بودند، ادامه داد: برای حفظ این کارگاه تمام سرمایه و حتی طلاهایی که داشتم را فروختم اما  در نهایت ورشکست شدیم و کار تعطیل شد.حتی به سازمان فنی و حرفه‌ای هم مراجعه کردم تا آنها مجوز لازم را به بنده بدهند که بتوانم برای کارآموزان مدرک صادر کنم و از این طریق درآمد کسب کنم ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

تعطیلی کارگاه‌های فرش بافی در لرستان | کرونا بافندگان را بیکار کرد

ثبت بی فایده شرکت
این طراحی فرش با بیان اینکه  در کارگاه خود علاوه بر بافت فرش و گلیم دستبافت در بحث طراحی فرش نیز فعال بودم و مدرک طراحی را از دانشگاه اراک گرفته بودم اما اکنون به خانه‌داری مشغول هستم، افزود: صنایع دستی درآمد خوبی ندارد و حتماً باید توسط دولت حمایت شود و حداقل آنها را بیمه کند؛ متاسفانه هیچ کدام از کارمندان صنایع دستی استان سواد لازم و درجه هنری ندارند در چنین شرایطی چگونه انتظار داشته باشیم که از هنرمندان حمایت کنند؟

این طراح فرش گفت: باید دولت به افرادی که درجه هنری دارند را حمایت کنند تا بتوانند درآمدی برای خود و خانواده هایشان کسب کنند؛ من در این راه یک شرکت نیز ثبت کردم اما نتوانستم هیچ تسهیلاتی دریافت کنم درحالیکه بسیاری از شرکت‌ها بلاعوض گرفتند.

کاهش تولید فرش
یکی از تولید کنندگان فرش در لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان ایکه در این مدت که ویروس کرونا ما را زمین گیر کرده هیچ مسئولی از ما حمایت نکرده است، گفت:  بیمه تمام فرشبافان، قطع شده است از سوی دیگر در ابتدای شروع ویروس کرونا به ما اعلام کردند که به اصناف تسهیلات شش میلیونی اعطا می‌شود ولی متاسفانه به دلیل اینکه بیمه بافندگان ما قطع شده بود، هیچ تسهیلاتی پرداخت نشد.

رضا تجدد فرد با بیان اینکه در گذشته کسب و کار ما رونق داشت به همین دلیل، سود و ضرر هم بالا بود ولی در حال حاضر فقط زیان‌ده است و همچنین به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هیچ بافنده‌ای در کارگاه مشغول به کار نیست و همه به صورت دورکاری و در منزل خود کار می‌کنند، بیان کرد:  تولید سالانه فرش ما اکنون ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر در سال است درحالیکه این رقم در گذشته ۶۰۰ الی ۵۰۰ متر بوده است؛ با شرایطی که ایجاد شده حتی تصمیم گرفتیم  کارگاه را تعطیل کنیم ولی فعلاً منصرف شده‌ایم.

به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هیچ بافنده‌ای در کارگاه مشغول به کار نیست و همه به صورت دورکاری و در منزل خود کار می‌کنند

وی گفت: هیچ مسئولی در این دو سال کمکی به ما نکرد و پیگیر نشد تا ببیند چرا تعاونگر برتر ملی به چنین وضعیتی گرفتار شده است ما حتی به فرمانداری نیز شرایط خود را اعلام کردیم اما آنها هم هیچ حمایتی نداشتند.  حدود سه سال است که دیالیز می‌کنم ولی با وجود این بیماری تاکنون اجازه نداده‌ام که هیچ کمبودی برای واحد تولیدی ایجاد شود و برای جبران ضرر و زیان کارگاه، در حال فروش منزل مسکونی خود هستم.

امسال افزایش قیمت چندانی در حوزه فرش نداشتیم
رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: ۱۵۰ تا۱۶۰ واحد صنفی فعال فرش در استان لرستان داریم ما در این پنج ماهه ابتدایی سال تقریباً افزایش قیمتی در حوزه فرش نداشته‌ایم حال آنکه سال قبل قیمت فرش به سرعت و به طور لحظه‌ای بالا می‌رفت به گونه‌ای که نرخ یک فرش سه میلیون تومانی به شش تا هفت میلیون تومان رسیده بود و هر هفته شاهد افزایش قیمت بودیم.

آذربخش سبزواری بیان کرد:  افزایش قیمت در سال قبل فقط مربوط به فرش نبود و در همه اجناس این تورم و جهش قیمت مشاهده می‌شد؛ متأسفانه شرکت‌های تولیدکننده در همه اجناس سلیقه‌ای عمل می‌کنند و در نبود نظارت‌ها خود به خود قیمت ها را افزایش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهمی که در افزایش قیمت فرش تاثیر گذار بوده شایعه پراکنی کمبود اجناس است؛ اگر دلار از ۲۲ هزار به ۲۴ هزار تومان برسد فقط ۲ هزار تومان افزایش داشته ولی قیمت کالاها در بازار چهار تا پنج برابر بالا می‌رود. برخی از مسئولان صرفاً یاد گرفته‌اند که چاپلوسی کنند و وقتی جلساتی برای بررسی مشکلات برگزار می‌کنند، سعی می‌کنند وضعیت را نرمان و امن جلوه می‌دهند در صورتی که اگر واقعیت را بیان کنند شاید بتوان شرایط را مدیریت کرد و فراموش نکنند که ما در قبال این مسئولیتی که داریم در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشیم.

تعطیلی کارگاه‌های فرش بافی در لرستان | کرونا بافندگان را بیکار کرد

گرانی کالا
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت خرم‌آباد همچنین گفت: یکی از ضعف‌های مردم ما این است که وقتی قیمت جنسی بالا می‌رود تقاضا برای خرید آن جنس افزایش می‌یابد؛ مثلاً زمانی که ما شاهد افزایش بسیار زیاد قیمت‌فرش بودیم تقاضا برای خرید آن هم بیشتر شده بود ولی زمانیکه قیمت، ثابت است تقاضا هم کمتر است.

سبزواری با بیان اینکه معمولا در همه جای دنیا وقتی کالا و جنسی گران می‌شود تقاضا برای آن کم می‌شود ولی در کشور ما برعکس است و همین موضوع به احتکار و گرانی دامن می‌زند، افزود:  اشتباهی که روحانی در دوره ریاست جمهوری خود انجام داد، گران‌ کردن بنزین بود که به تبع آن، قیمت همه اجناس افزایش پیدا کرد اگر نرخ بنزین افزایش پیدا نمی‌کرد شاید یک دهم این گرانی‌ها هرگز اتفاق نمی‌افتد.

منابع و اعتبارات کافی برای پرداخت تسهیلات نداریم 
یک کارشناس صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با پرداخت تسهیلات، اظهار داشت: ما ابتدا باید منبعی داشته باشیم تا بتوانیم به واحدهای تولیدی خود تسهیلات بدهیم ولی در این مدت هیچ‌گونه تسهیلاتی به ما پرداخت نشده و یا مبلغ آنها بسیار اندک بوده و ما این تسهیلات را به کسانی که شرایط بحرانی داشته‌اند پرداخت کرده‌ایم.

معمولا در همه جای دنیا وقتی کالا و جنسی گران می‌شود تقاضا برای آن کم می‌شود ولی در کشور ما برعکس است و همین موضوع به احتکار و گرانی دامن می‌زند

عباس حمزه‌ای افزود: تا سه سال گذشته وام‌هایی که پرداخت می‌کردیم در حوزه مشاغل خانگی و به صورت انفرادی بود اما در حال حاضر واحدهای تولیدی که چندین نفر در آن مشغول به کار هستند را به جهاد دانشگاهی معرفی می‌کنیم سپس جهاد دانشگاهی پس از تایید صلاحیت، آنها را برای دریافت وام به اداره کار معرفی می‌کند همچنین میزان تسهیلاتی که سال گذشته برای ما در نظر گرفته بودند یک مبلغ بسیار جزئی بود که بسیاری از آن نیز فعلاً جذب نشده؛ ما بسیار تمایل داریم که به این واحدهای تولیدی تسهیلات پرداخت کنیم ولی اعطای تسهیلات به هر صنعتگر کار درستی نیست چون معمولاً طرح‌هایی که ارائه می‌دهند توجیه اقتصادی ندارد.   

وی خاطر نشان کرد: این افراد مشکل سرمایه در گردش دارند و حتی اگر ما بخواهیم تسهیلات بدهیم بانک‌ها نمی‌پذیرند؛ ما تنها حمایتی که می‌توانیم از تسهیلگران داشته باشیم این‌است که کارهای حاکمیتی انجام دهیم، مجوز صادر کنیم و اگر تمایل داشته‌باشند برای آنها نمایشگاه برگزار کنیم هرچند در حال حاضر بیشتر این نمایشگاه‌ها مجازی شده‌اند ولی با این وجود تاکنون چندین نمایشگاه خارجی برگزار شده است. 

بیمه افراد دارای شرایط
این کارشناس در رابطه با بیمه صنعتگران، تصریح کرد: بیمه کردن افراد شرایط خاصی دارد؛ اول اینکه باید تولیدکننده‌ها به صورت مستمر فعالیت داشته باشند در حالی که معمولاً این کار شغل دوم آنها است، دوم اینکه حتی اگر  یک روز سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند سازمان تامین اجتماعی آنها را بیمه نمی‌کند. همچنین  سومین شرط برای بیمه این است که باید  کارت مهارت فنی و حرفه‌ای داشته باشد که متاسفانه بسیاری از آنها ندارند.

حمزه ای افزود: شرط چهارم این است که باید مجوز صنایع دستی داشته باشند که خیلی از این افراد مجوز لازم را ندارند، با این وجود ما سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ نفر را برای بیمه به تهران معرفی کردیم که با ۳۰ تا ۴۰ نفر از آنها موافقت شد که از این تعداد، ۱۰ نفر مورد تأیید قرار گرفتند که متاسفانه از این ۱۰ نفر، پنج نفر از آنها نیز پیگیری نکردند و در نهایت پنج نفر دفترچه تامین اجتماعی گرفتند. باید در نظر گرفت که خود صنعتگران نیز کوتاهی می‌کنند، ما امسال حدود 70 نفر که دارای شرایط لازم بودند را برای بیمه به تهران معرفی کردیم هرچند ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها کارت مهارت فنی و حرفه ای ندارند ولی با این وجود ما مشخصات این افراد را فرستادیم که شاید در این فاصله که مدارکشان بررسی می‌شود بتوانند کارت مهارت فنی و حرفه‌ای بگیرند.

وی افزود: سال قبل ما برای پرداخت وام شش میلیونی کرونا ما همکاری لازم را داشتیم و هیچ کوتاهی از سوی ما انجام نگرفت اما متاسفانه چون بسیاری از این افراد یا ثبت‌نام نکرده بودند و یا نمی‌دانستند چگونه باید وارد کارتابل خود شوند و پیگیری های لازم را برای ثبت نهایی انجام دهند،  ثبت نام آنها ناقص بود در نتیجه وامی به آنها تعلق نمی‌گرفت و بعد هم  معترض می‌شدند که وامی دریافت نکرده‌اند درحالی که سهل انگاری از سوی خودشان بوده است.

در نهایت باید به انتظار نشست و دید که متولیان فرش و صنایع دستی کشور برای برون رفت از مشکلات بافندگان چه اقداماتی را صورت می دهند تا دست کم مشکلات ارتزاق این قشر کاهش یابد.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha