۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
دلار در آستانه ۲۸ هزار تومان؛ دولت ورود کند! | واکسن و بازار هرات ۲ عامل در افزایش قیمت دلار
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار در آستانه ۲۸ هزار تومان؛ دولت ورود کند! | واکسن و بازار هرات ۲ عامل در افزایش قیمت دلار

قیمت ها در بازار ارز در حالی صعودی شده است که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت هیچ مبنای اقتصادی ندارد و نمی توان گفت شوکی به اقتصاد کشور وارد شده که این موضوع باعث گرانی ارز در بازار شده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت ها در بازار ارز بیش از یک ماه است بر مدار رشد قرار دارد، اما طی یک هفته گذشته با وجودی که دلار همچنان در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد اما در برخی روزها نوسانی بوده طوری که قیمت کف این کالا در بازار ۲۷ هزار و ۱۰۰ و سقف آن به بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان (در طول یک هفته گذشته) رسیده است.

 دولت جدید ازهمان ابتدای فعالیت خود توجه به حفظ ارزش پول ملی و ثبات بخشی قیمت ها در بازار ارز را در اولویت کار قرار نداد که این بی توجهی ها موجب شد تا قیمت ها در بازار ارز روندی افزایشی در پیش گیرند، افزایش قیمتی که دلار را تا مرز ۲۸ هزار تومان رساند و به تبع آن قیمت کالاها و خدمات نیز در بازار متناسب با رشد نرخ ارز گران شدند

ارز گران و مردم نگران
قیمت ها در بازار ارز زمانی بر ریل رشد قرار گرفت که روحانی ساختمان پاستور را با کلی بدهی تحویل دکتر رئیسی داد و آنجا را ترک کرد. با استقرار دولت جدید خیلی ها که مدتها به انتظار اعلام سیاست گذاری های جدید دولت رئیسی برای ساماندهی بازار ارز نشسته بودند اما اظهاراتی درست و درمانی از سوی مدیران تازه نفس دولت سیزدهم در خصوص تعدیل قیمت ها در بازار ارز را نشنیدند و چه بسا برخی اظهارات درباره چگونگی ارتباط با دنیا موجب شد که قیمت ارز در بازار به جای کاهش سیر صعودی به خود گیرد.

افزایش قیمت ها در بازار ارز به دلیل اینکه هنوز سیاست گذاری های ارزی دولت جدید اعلام و اجرایی نشده است بی منطق و هیجانی در بازار افزایش یافته است

افزایش قیمت ارز در بازار هیجانی و بی منطق است!
محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره نوسان قیمت ارز در بازار گفت: افزایش قیمت ها در بازار ارز به دلیل اینکه هنوز سیاست گذاری های ارزی دولت جدید اعلام و اجرایی نشده است بی منطق و هیجانی در بازار افزایش یافته است و از آنجایی که دولت قصد دارد با برنامه ریزی دقیق اقدامات خود را در راستای تحرک اقتصادی همچنین ساماندهی بازارهای سرمایه گذاری بخصوص بازار ارز به کار گیرد بی تردید قیمت ها در این بازار به زودی تعدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرار است به زودی رئیس کل بانک مرکزی با سیاست گذاریهای جدید مدیریت این بانک را بر عهده گیرد گفت: هر چند متولی نرخ ارز بانک مرکزی است اما این بانک به تنهایی نقش تمام کننده ای ندارد چرا که  بررسی علل افزایش نرخ ارز همچنین ساماندهی این بازار مهم اقتصادی نیازمند هماهنگی تیم اقتصادی دولت، هم فکری و هم افزایی همه وزارت خانه ها است تا با برنامه ریزی منسجم برای رفع مشکلات این بازار تصمیم گیری شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همسویی و هم فکری مسئولان در دولت جدید برای رونق اقتصاد کشور راه را برای تصمیم گیریهای کارشناسانه آنگونه که بازار ارز مسیر طبیعی خود را بدون التهاب طی کند بازکرده است، بنابراین باید خوش بین بود که بازار ارز چون گذشته آنگونه که قیمت ها به یکباره سیر صعودی به خود می گرفتند نخواهد بود.

علیپور ادامه داد: علاوه بر توجه دولت به وضعیت اقتصاد کشور و حرکت در راستای کاهش نرخ تورم که وزرای جدید در کمیسیونهای مجلس وعده داده اند، فضای سیاسی کشور نیز در مسیری آرامی پیش می رود طوری که مذاکرات برای رفع تحریم ها با حفظ چارچوب ها ادامه دارد که با به نتیجه رسیدن توافقات در وین، بی تردید مشکلات ارزی کشور به خوبی حل می شود و ارزآوری قابل توجهی نصیب کشور خواهد شد.

از دست رفتن بازار هرات که بخش عمده ارز کاغذی کشور از این بازار تامین می شد در کنار توجه تمام قد دولت بر واردات واکسن و ارز بری برای دستیابی به آن تاثیر خود را بر بازار ارز به جای گذاشته است

تاثیر تضعیف بازار هرات بر بازار داخلی ارز
وی نوسان قیمت ارز در یک ماه اخیر را ناشی از هیجانی بودن بازار عنوان کرد و اظهار داشت: از دست رفتن بازار هرات که بخش عمده ارز کاغذی کشور از این بازار تامین می شد در کنار توجه تمام قد دولت بر واردات واکسن و ارز بری برای دستیابی به آن تاثیر خود را بر بازار ارز به جای گذاشته است.

وی افزود: اینکه قیمت ها در بازار ارز افزایشی شده است، هیچ مبنای اقتصادی خاصی ندارد و نمی تواند گفت که شوکی به اقتصاد وارد شده که این موضوع باعث گرانی ارز در بازار شده است بنابراین با استقرار کامل تیم اقتصادی دولت و برنامه ریزیهای جدید بی تردید بازار ارز نیز به روال عادی و طبیعی خود بر می گردد.

علیپور اضافه کرد: همانطور که دولت در واردات واکسن به خوبی عمل کرده است،  انتظار می رود برای ساماندهی بازار ارز نیز اقدامات لازم بکار گرفته شود تا ثبات اقتصادی در قیمت ها و بازار حاکم شود. البته آنگونه که وزرای اقتصادی قول داده اند باید در این زمینه هر آنچه در توان دارند بکار گیرند تا معیشت مردم و اقتصاد کشور درگیر نوسان قیمت ها نشود.

دلار ۲۷ هزار و ۸۱۹ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۵۵۹ تومان، پوند انگلیس ۳۸ هزار و ۸۳۱ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۵۷۵ تومان شد، سکه نیز ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رقم خورد

دلار گران شد، سکه ثابت ماند
بنا به این گزارش، قیمت  ارز امروز نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته است طوری که‌ قیمت دلار به  ۲۷ هزار و ۸۱۵ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۵۵۹ تومان، پوند انگلیس ۳۸ هزار و ۸۳۱ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۵۷۵ تومان رسیده است.  همچنین در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار ۲۶ هزار ۹۴۲ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۴۰۸ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۶۰۷ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۸۲ تومان اعلام شده است.

با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز دچار تغییر شدند طوری که در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۱۷۵هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رقم خورده است.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک میلیون و ۵۷۸ هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و ۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha