۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
ابعاد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین باید اولویت فوری دستگاه های دولتی ۲ کشور قرار گیرد
نماینده مردم تهران در مجلس:

ابعاد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین باید اولویت فوری دستگاه های دولتی ۲ کشور قرار گیرد

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی مجلس در دیدار با معاون کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق چین، گفت: ایران برای بسط همه جانبه روابط با جمهوری خلق چین عزمی جدی دارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احمد نادری رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی مجلس شورای اسلامی ایران با آقای چن گومین معاون کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق چین دیدار و گفت و گو کرد.

نادری در این دیدار، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای بسط همه جانبه روابط با جمهوری خلق چین عزمی جدی دارد و به همکاری با چین از منظر بلند مدت و راهبردی در سطوح عالی مبتنی بر «مشارکت جامعه راهبردی»، دو کشور نگاه می کند. این روابط شامل همکاری در حوزه های بین المللی، منطقه ای و دو جانبه است.

وی افزود: روابط ایران و چین به صورت مستقل حائز اهمیت راهبردی است. روابط دو کشور وابسته یا متاثر از روابط با سایر کشورها و شرایط بین المللی نبوده و نیست. روند روابط نیز روبه گسترش بوده و لازم است همه نهادها و سازمان های دو کشور در راستای ارتقای عملیاتی این روابط گام بردارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم یادآود شد: مجلس آمادگی خود را برای تدوین و تصویب قوانین مورد نیاز به منظور تسهیل روند اجرای جدی توافقات مقامات عالی رتبه نظام اعلام می نماید. همچنین مجلس ضمن حمایت از ساز و کارهای مشارکت جامع راهبردی ایران و چین، عملیاتی کردن ابعاد مختلف در این بستر کلان از طریق امضای قرارداد اجرایی را اولویت فوری دستگاه های دولتی دو  کشور می‌داند.

نادری با اشاره به همکاری ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا، به سوابق ارزنده همکاری در خصوص عملکرد و دستاوردهای چینی از جمله واکسن اشاره کرد و گفت: حمایت های چین برای مقابله با کرونا به منظور غلبه بر شرایط دشوار کادر درمان و گروه های آسیب پذیر و صادرات واکسن سینوفارم به ایران قابل تقدیر است.

وی با اشاره به همکاری های اقتصادی دو جانبه ایران و چین، گفت: از همکاری دولت خلق چین در مقابله با تحریم های یکجانبه علیه ایران قدردانی می نمایم. هنجارستیزی به یکی از اصول رفتار آمریکا بدل شده و بعید است تغییر دولت در آمریکا این رفتار را تغییر دهد. لذا پیشناد می کنیم رایزنی و هماهنگی لازم میان کشورهای زیان دیده از این رفتار انجام شود. اقدامات صورت گرفته برای بی اثر کردن فشارها بر روابط دوجانبه ایران و چین از جمله راهکارهای تنظیم شده در حوزه های حمل و نقل، مراودات بانکی، مالی و تجاری و دیگر مسایل اجرایی مورد حمایت کامل مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با یادآوری حمایت همیشگی خود از ابتکار کمربند-راه آمادگی خود را برای ایفای نقش فعال در عملیاتی کردن این ابتکار اعلام می نماید. از سرمایه گذاری و مشارکت شرکت های دولتی و بخش خصوصی چین در ایران برای مشارکت در پروژه های توسعه ای و زیرساختی در چارچوب کمربند-راه نیز حمایت می کند.

نادری اظهار کرد: افزایش صادرات محصولات غیر نفتی ایران به چین موجبات ثبات بخشی به روابط تجاری دو کشور و بهره مندی مستقیم تولیدکنندگان ایرانی از روابط دوستانه دو کشور می شود. لذا ضرورت دارد در این بخش شاهد تسهیل و تقویت روابط از طریق مجوز های لازم توسط نهادهای ذیربط چینی باشیم.

وی در خصوص همکاری های منطقه ای و چندجانبه، گفت: پویش صلح هرمز (امید) که توسط ایران ارائه شده است نشان دهنده رویکرد سازنده به موضوع منطقه است.

وی اشاره کرد: صلح و امنیت پایدار در خلیج فارس تنها با مشارکت همه همسایه ها و رها کردن ایده خرید امنیت از قدرت های فرا منطقه ای، ترک رفتارهای خصمانه و بازگشت به مسیر عقلانیت ممکن است.

نادری همچنین به همکاریها و افزایش رایزنی در سطوح هیئت رئیسه، کمسیون های تخصصی و گروه دوستی پارلمانی و همچنین تقویت هماری ها در بستر نهادها و سازمان های پارلمانی منطقه و بین المللی  ( IPU-APA) اشاره کرد و آمادگی ایران برای همکاری در خصوص پروژه های غیرنفتی و عمرانی را اعلام کرد.

چن گومین: ایران و چین شرکای راهبردی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی
معاون کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق چین نیز در این دیدار گفت: از  سطح روابط دو کشور و دو پارلمان خوشنود هستیم و امیدوارم بتوانیم سطح روابط را افزایش دهیم زیرا حس عمیقی میان دو ملت ایران و چین وجود دارد. همکاری های قدرتمند و در سطح عالی می تواند نتایج ملموسی برای هر دو کشور در پی داشته باشد به گونه ای که هر دو کشور از منافع ملموس آن بهره مند شوند.

وی ادامه داد: بر این باورم که هر دو پارلمان در سطح روسا و کمیسیون ها و کمیته ها باید تعاملات را افزایش دهند و قوانینی را تصویب کنند که تبادلات تجاری و در زمنیه های مختلف دیگر مانند گردشگری تسهیل یابد. در ماه ژانویه میان روسای پارلان دو کشور یک وبیناری برگزار شد و در نشست وبیناری روش کار در خصوص نحوه قانون گذاری و نظارت بین دو مقام پارلمان صحبت شد. قرار شد در این خصوص هر دو مجلس کار کنند تا به افزایش روابط دو کشور کمک کنند و امیدوارم این مذاکرات ادامه داشته باشد.

چن گومین یادآور شد: ما شرکای راهبردی در بحث اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم.

وی افزود: دو کشور همکاری های عملی و در بحث فناوری و اینترنت نیز دارند که منافع محسوسی برای مردم در پی داشته و ادامه این روند به قوانین مشترک نیاز دارد لذا در راستای قانون گذاری و با استفاده از تجارب مشترک باید قوانینی را در زمینه مسائل ضد تحریمی، سیاست خارجی وآاموزش های عالی در جهت منافع دو ملت در نظر بگیریم و قوانین در این زمینه تصویب کنیم.

چن گومین همچنین ادامه داد: از سوی دیگر تبادلات مردم با مردم اهمیت زیادی دارد و باید سعی کنیم که روابط بین دو ملت از طریق دانشگاه، روابط بین تجار و گردشگری را افزایش دهیم زیرا این مسیرها این موجب نزدیکی بین دو کشور می شود.

معاون کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق چین اظهار کرد: در سطوح بین المللی هم بر این باوریم که روابط بین دو کشورباید بر اساس احترام متقابل، تمامیت ارضی کشورها، عدم دخالت در مسائل یکدیگر، روابط دوستانه و مسالمت آمیز باشد. ما مخالف هژمونی هستیم و نباید از قدرت سیاسی سوء استفاده کنیم.   بحث چند جانبه گرایی مقابل یک جانبه گرایی کشورهای مانند امریکا هم باید مطرح شود و کشورها مقابل آن بایستند وبر توسعه پایدار تاکید داشته باشند. ایران و چین در اتحادیه بین المجالس جهانی (در کنفرانس کمیته اجرایی و شورای حکام) روابط خوبی دارند و امیدواری این روابط ادامه یابد.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha