۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
به زودی سجامی ها هم می توانند از بورس کالا سیمان بخرند
معاون نظارت بر بازار بورس کالا:

به زودی سجامی ها هم می توانند از بورس کالا سیمان بخرند

معاون نظارت بر بازار بورس کالا اعلام کرد که در راستای تسهیل هر چه بیشتر خرید سیمان از بورس کالا، ظرف روزهای آینده با ابلاغیه سازمان بورس و اوراق یهادار، امکان معامله سیمان با کد سجام نیز فراهم می شود.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه تاکنون ۶۴ شرکت سیمانی در بورس پذیرش شده است گفت: سه شرکت دیگر در نوبت پذیرش هستند که تا هفته آینده پذیرش آنها انجام می شود و بدین ترتیب بخش عمده صنعت سیمان در بورس کالا حضور یافته و پذیرش شده است.

وی افزود: در بخش خریداران نیز کدهای بورسی در حال صدور است و تاکنون بیش از ۵۱۰۰ مشتری نسبت به خرید سیمان از بورس کالا اقدام کرده اند و بیش از ۱۰ هزار کد بورسی برای خریداران سیمان صادر شده است.

عرضه های پر حجم به تعادل قیمت منجر شد
به گفته او، در سه هفته اخیر و با احتساب هفته پیش رو حجم هفتگی عرضه سیمان در بودس کالا بالای یک میلیون تن بوده است. هفته قبل از ۱.۵ میلیون تن عرضه صورت گرفته ۱.۳ میلیون تن مورد معامله قرار گرفت.

وی ادامه داد: ثبات عرضه ای که در چند هفته گذشته شکل گرفت توانست ثباتی را به بازار بدهد اما آن چیزی که در مورد قیمت ها صحبت می شود در واقع مکانیزم عرضه و تقاضا و آن چیزی است که در بازار اتفاق افتاده و سبب کشف قیمت می شود. لذا بورس نه در مورد روند قیمت ها در آینده و کاهش و افزایش آن و نه پیش بینی نرخ ها نمی تواند اظهار نظری داشته باشد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران تاکید کرد: نکته مهم داشتن عرضه های منظم است و اینکه شرکت ها بتوانند با تمام توان عرضه های خود را انجام دهند و در این بین وظیفه بورس کالا، مدیریت عرضه است. در سوی تقاضا نیز کنترل هایی از سوی وزارت صمت در قالب سامانه جامع تجارت و طرح افق در حال انجام و شکل گیری است تا بتوان زنجیره پس از بورس را نیز رصد کرد.

وی اظهار داشت: زنجیره سمت عرضه از سوی بورس و با همکاری وزارت صمت در حال تکمیل شدن است و در صدور کدهای متقاضیان نیز روند رو به رشدی را شاهد هستیم و تقاضاها هر هفته در حال صعود است.

امکان معامله از سوی سجامی ها
جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا روند صدور کدهای معاملاتی تسهیل شده است؟ گفت: بله، تا پیش از این برای مشتریان حقیقی موضوع مودی مالیاتی بودن و برای مشتریان حقوقی بحث صورت های مالی و اظهارنامه های مالیاتی جزو الزامات صدور کد بود اما در مورد معاملات سیمان این موارد فعلا حذف شده تا روند پذیرش و صدور کد با سرعت بالا و بدون چالش انجام شود. از این رو تا جایی که می توانستیم دریافت مدارک را تسهیل کردیم و هفته آینده با ابلاغیه سازمان بورس، امکان معامله سیمان با کد سجام نیز فراهم می شود.

تامین نیاز کشور با عرضه هفتگی ۱.۲ میلیون تن سیمان
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از مهندسی قیمت ها باید چه اقدامی انجام داد اظهار داشت: برای جلوگیری از سودجویی در بازار باید عرضه های مناسبی در بورس اتفاق افتاده و بحث عرضه با جدیت پیگیری شود تا در همین سطوح حفظ شود به طوریکه با عرضه بالای ۱.۲ میلیون تن سیمان در هفته می توان نیاز کشور را جوابگو بود. از سوی دیگر رصد بازار و خریدها پس از بورس باید از سوی وزارت صمت پیگیری شود. در واقع فرآیندهایی که از طرف وزارت صمت برای این کار تعریف می شود باید با جدیت دنبال شود تا درصورت اخلال یا عدم تعادل در هر یک بخش ها نسبت به آن اقدام و تصمیم گیری لازم اتخاذ شود.

به گفته جهرمی عرضه و فروش کلیه سیمان تولیدی در بورس کالا موجب رقابتی تر شدن بازار سیمان و منصفانه تر شدن معاملات و کشف قیمت واقعی می شود.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha