۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
زخم ناسور نهاده‌ها بر تن دامداران اصفهانی| گاوهای تلیسه در پای کم‌کاری مسئولان قربانی شدند
بازار گزارش می دهد؛

زخم ناسور نهاده‌ها بر تن دامداران اصفهانی| گاوهای تلیسه در پای کم‌کاری مسئولان قربانی شدند

اصفهان- اصفهان با تولید ۷۰ هزار تن گوشت قرمز در سال رتبه سوم کشوری محصولات دامی را به خود اختصاص داده است اما هنوز کمبود نهاده‌های دامی و علوفه یکی از مسائل مهم دامداران این استان است.

عاطفه علیان؛ بازار: استان اصفهان یکی از قطب های مهم محصولات دامی در کشور است و با تولید ۷۰ هزار تن گوشت قرمز در سال رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است؛ اصفهان از نظر تعداد گاوداری های شیری و ارزش اصلاحی گاو شیری اصیل و از نظر افزایش بهره وری در گاوداری های صنعتی هم رتبه اول کشور را دارد.

رسول قضاوی صاحب گاوداری در شرق اصفهان با ۲۸۰ راس گاو تلیسه و مولد است؛ از دی ماه پارسال مجبور شده گاوهای گوشتی و پرواری اش را رد کند.

وی به خبرنگار بازار در ارتباط با شرایط این روزهای دامداری‌های اصفهان می گوید: گاو موجود زنده است و همیشه گرسنه؛ بماند که اگر مرض به جانش بیفتد خیلی شانس بیاوری تا قبل از حرام شدن، می توانی آن را با یک سوم قیمت بفروشی!

او ادامه می دهد: تنها برای سه نهاده جو، ذرت و سویا ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده است آن هم به مقدار  پنج کیلو و ۴۰۰ گرم که از طریق سامانه بازارگاه عرضه می شود.

زخم ناسور نهاده‌ها بر تن دامداران اصفهانی| گاوهای تلیسه در پای کم‌کاری مسئولان قربانی شدند

تهیه خوراک دام با ارز آزاد
این دامدار اصفهانی تاکید کرد: این مقدار خوراک به هیچ عنوان کفاف نیاز خوراک روزانه دام را نمی دهد و ما مجبوریم بقیه خوراک دام را با ارز آزاد تهیه کنیم.

وی می افزاید: خشکسالی، باعث شده تا جمع آوری علوفه های خشبی هم با محدودیت شدید مواجه شود و قیمت یونجه و کاه و علوفه ذرت چند برابر شود.

سال گذشته در همین زمان، هر کیلو کاه، ۸۰۰ تومان بود که امروز به چهار هزار تومان افزایش یافته است و یونجه  نیز از دو هزار و ۵۰۰ تومان به پنج هزار و ۷۰۰ رسیده و قیمت علوفه ذرت هم سه برابر شده است

قضاوی تاکید می‌کند: سال گذشته در همین زمان، قیمت هر کیلو کاه، ۸۰۰ تومان بود که امروز به چهار هزار تومان افزایش یافته است، یونجه از دو هزار و ۵۰۰ تومان به پنج هزار و ۷۰۰ تومان رسیده و قیمت علوفه ذرت نیز سه برابر شده است.

حذف دام‌های مولد و تلیسه در شرایط کمبود علوفه
او می گوید: در چنین شرایطی دامدار چاره‌ای ندارد جز اینکه از تعداد دام‌هایش را کم کند و در نهایت مجبور می شود دام های مولد و تلیسه نیز را از دامداری اش حذف کند چراکه مقرون به صرفه نیست، در چنین شرایطی شک نکنید در آینده نزدیک بازار گوشت دچار کمبود شدید می شود و باز هم سبد خانوار از این کالای اساسی خالی‌تر!

قضاوی مشکل را در کمبود نهاده های دامی خلاصه نمی کند و می افزاید: نظارتی بر بازار حمل بار نهاده های دامی هم نیست، در بارنامه، برای هر کیلوگرم نهاده از بندر امام تا اصفهان ۳۲۰ تومان درج شده است اما راننده ۵۰۰ تومان طلب می‌کند و ما هم به خاطر اینکه دام‌هایمان گرسنه هستند مجبوریم به این امر تن دهیم!

زخم ناسور نهاده‌ها بر تن دامداران اصفهانی| گاوهای تلیسه در پای کم‌کاری مسئولان قربانی شدند

مشکل عرضه نهاده های دامی یک سالی می شود که این بخش تولیدی مهم را نحیف تر از گذشته کرده است و مشکلات تامین و توزیع نهاده های دامی همچنان پا بر جاست و دامداران درباره وضعیت تولید محصولات پروتئینی در ماه های آتی هشدار می دهند.

در این میان اگرچه اصفهان توانسته است با راه اندازی سامانه رهتاب تا حدی نسبت به بقیه استانها مشکل کمبود فراورده های گوشتی را مدیریت کند؛ اما هنوز زخم ناسور کمبود نهاده های دامی و علوفه بر پیکر دامداران اصفهانی باقی است.

کمبود نهاده‌های دامی، مهمترین زنجیره معیوب در چرخه تولید
معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان، در خصوص کمبود نهاده های دامی به عنوان مهمترین زنجیره معیوب در چرخه تولید شیر و محصولات لبنی به خبرنگار بازار می گوید: قیمت علوفه مشمول قیمت‌گذاری دستوری نبوده و دچار کاهش تولید شدیم و از سوی دیگر همین کمبود علوفه به دام سبک هم فشار وارد کرد و تاثیر آن را در بازار مشهود است.

حسین ایراندوست، اضافه می کند: کمبود نهاده‌های دامی هم با کرایه پشت بارنامه با چالش‌هایی مواجه شده است و شرکت پشتیبانی امور دام و اداره غله بهتر است به جای بهره‌گیری از حمل بار جاده‌ای از سیستم ریلی برای حمل نهاده‌های دامی استفاده کنند.

 قیمت علوفه مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده و دچار کاهش تولید شدیم و از سوی دیگر همین کمبود علوفه به دام سبک هم فشار وارد کرد و تاثیر آن در بازار مشهود است

 او تصریح می کند: از سوی دیگر اگر به جای تحویل نهاده های دامی در بنادر، دامداران می توانستند این نهاده‌ها را در دامداری‌ها دریافت کنند، با مشکلات کمتری مواجه می شدیم و نهاده‌ها با سرعت بیشتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گرفت.

قصه پرغصه نهاده‌های دامی
اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، موضوع نهاده‌های دامی را قصه‌ای پر غصه می‌نامد و به خبرنگار بازار می گوید: نهاده‌های دامی به بندر امام رسیده است و برای رفع نحوه توزیع آن چند جلسه برگزار و مقرر شد شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان غله از ناوگان ریلی برای حمل نهاده های دامی استفاده کند. 

سید حسن قاضی عسگر، ادامه می دهد: در نامه‌ای به ستاد تنظیم بازار درخواست کردیم، شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی موظف شوند که نهاده ها را از طریق بازارگاه به دست مصرف کننده نهایی برسانند.

وی اضافه می کند: این اتفاق باعث می‌شود دامدار و مرغدار در تقابل با توزیع کنندگان نهاده‌ها قرار نگیرند و شرکت‌های حمل و نقل با وارد کنندگان نهاده‌ها، مساله توزیع را حل و فصل کنند.

در هیچ کجای دنیا یارانه به نهاده تخصیص نمی‌یابد بلکه  در اختیار تولیدکننده، مصرف کننده نهایی و یا دهک های یک تا سه جامعه قرار می گیرد که امیدواریم باجراحی بزرگ اقتصادی این مساله یک بار برای همیشه حل شود

قاضی عسگر تصریح می کند: یکی از مسائل مهم این است که شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی و طیور مبلغ را چندماه زودتر از موعد تحویل، از مرغدار و دامدار دریافت می‌کنند که این شیوه باید هرچه زودتر اصلاح شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان بر وجود یارانه‌های کور در کشور تاکید می کند و می‌گوید: در هیچ کجای دنیا یارانه به نهاده تخصیص نمی‌یابد بلکه یارانه در اختیار تولیدکننده، مصرف کننده نهایی و یا دهک‌های یک تا سه جامعه قرار می گیرد که امیدواریم با جراحی بزرگ اقتصادی این مساله یک بار برای همیشه حل شود.

زخم ناسور نهاده‌ها بر تن دامداران اصفهانی| گاوهای تلیسه در پای کم‌کاری مسئولان قربانی شدند

او ادامه می دهد: استان اصفهان توانسته با سامانه رهتاب مساله توزیع فراورده های دامی را حل کند و یارانه‌ای که دولت با هزار سختی پرداخت می‌کند از این طریق به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد و با نظارت دقیق توسط همین سامانه رهتاب افرادی که یارانه ها را به سمت بازار آزاد منحرف می کنند شناسایی و مشمول جریمه می شوند.

اگرچه یک سالی می شود که خشکسالی مشکلات کمبود خوراک را برای دام ها تنگ‌تر کرده است و طناب نابودی هر روز بیشتر گلوی دامدار را تنگ می کند اما می‌توان با راهکارهای کوتاه مدت و نظارت دقیق تر بر روند تامین و توزیع نهاده های دامی پایان خوشی برای قصه پر غصه نهاده‌های دامی نوشت.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha