۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
قطعی برق به ریشه تولید تبر زد| بی‌تفاوتی متولیان به ضرر میلیاردی صنایع
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

قطعی برق به ریشه تولید تبر زد| بی‌تفاوتی متولیان به ضرر میلیاردی صنایع

گرگان- قطعی پیاپی برق در ماه‌های گذشته خسارت‌های سنگینی به واحدهای تولیدی و صنعتی گلستان زده است، موضوعی که مدیرعامل شرکت توزیع برق استان آن را با یک تفاهم نامه توجیه می‌کند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: قطعی برق در فصل گرما به یکی از اصلی‌ترین مشکلات در کشور تبدیل شده است. مشکلاتی که به‌خصوص دربخش تولید به‌شکلی پیچیده ای تبعات خود را نشان می‌دهد. زیرا با هر بار قطعی برق واحدهای صنعتی، خسارت قابل ملاحظه‌ای به تولید کنندگان وارد می شود؛ خسارتی که تبعات آن گریبان مصرف کنندگان را خواهد گرفت چراکه حاصل این روند ثمره ای جز تورم و افزایش قیمت نهایی کالا در بازار نخواهد بود.

براساس ماده ۲۵ قانون بهبود کسب و کار، هر زمان نیاز به قطعی برق یا هر منبع انرژی دیگری باشد باید از قبل به صنایع اطلاع داده شود، ضمن اینکه اولویت با حفظ تامین انرژی واحدهای تولیدی است. در آیین نامه اجرایی این قانون در سال ۹۵ نیز آمده است که هر تصمیمی برای قطعی منابع انرژی باید مدیریت شده، باشد. با اینحال در سال‌های اخیر شاهدیم که هربار دولت در تامین انرژی آب، برق یا گاز با مشکل مواجه شد، قطعی انرژی صنایع تولیدی را نخستین راهکار در نظر می گیرد.

خسارت میلیاردی ناشی از قطع برق
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان در گفتگو با بازار،  ضمن انتقاد از قطعی بی برنامه برق در شهرکهای صنعتی استان، می گوید: امسال قطعی برق میلیاردها خسارت به واحدهای تولیدی استان وارد کرد همچنین باید گفت جدای از قطعی برق که روند تولید در واحدهای صنعتی را با کاهش چشمگیر مواجه ساخت، نوسانات برقی از دیگر مسائلی بود که خسارت جبران ناپذیری به دستگاه واحدهای تولیدی وارد کرد.

امیر یوسفی خسارت حاصل از نوسانات برق را بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعلام می کند و می گوید: به دلیل نوساسنات الکتروموتور فیوز دچار سوختگی شده و دستگاه ها مشکل پیدا کرده و ناچار به تعویض آن هستیم.

برای خرید هریک از قطعات دستگاهی که به دلیل نوسان برق سوخته یا مختل شده، باید میلیون ها تومان هزینه شود ضمن اینکه زمان زیادی برای ارسال قطعات به کشور لازم است که همین چرخه تولید را کندتر از گذشته می کند

وی ضمن یادآوری این نکته که تمامی دستگاه های این واحد صنعتی به کشور وارد می شوند، اضافه می کند: برای خرید هریک از قطعات دستگاهی که به دلیل نوسان برق سوخته یا مختل شده، باید میلیون ها تومان هزینه شود ضمن اینکه زمان زیادی برای ارسال قطعات به کشور لازم است که همین چرخه تولید را کندتر از گذشته می کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان می افزاید: نیاز است تا دولتمردان با استعانت از فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید ملی، موانع را از مقابل راه تولیدکنندگان برداشته و از آنها حمایت و پشتیبانی کنند، نه اینکه با ایجاد کوچکترین مشکل تولیدکنندگان را هدف قراردهند و باری بر دوش آنها بنهند اگر روند نوسانات و قطعی آب و برق به همین منوال ادامه داشته باشد، واحدهای تولیدی ناگزیر به تعدیل نیرو خواهند بود؛ هرچند که به سرمایه نیروی انسانی معتقدند و از کاهش نیرو تاکنون امتناع کردند.

قطعی برق به ریشه تولید تبر زد | بی‌تفاوتی متولیان به ضرر میلیاردی صنایع

قطعی برق با تفاهم شرکت شهرک‌هاست
درحالی که فعالان اقتصادی انتقادهای زیادی به قطعی برق دارند و آن را حاصل ضعف مدیریت دولت و مسئولان می دانند اما مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان معتقد است که برای قطعی برق واحدهای صنعتی تفاهم نامه ای با شرکت شهرک های صنعتی استان منعقد کرده و بر این اساس در ساعت ۱۴ الی ۱۶ که پیک مصرف است، برق واحدهای صنعتی قطع شود.

علی اکبر نصیری با بیان اینکه هشت هزار تفاهم نامه با صنعتگران، ادارات و بخش کشاورزی منعقد شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می افزاید: بر اساس این تفاهم نامه واحدهای صنتعی با ما در کاهش پیک مشارکت می کنند؛ ضمن اینکه زمانی که برای واحدهای صنعتی درنظر گرفته شده، ساعت نماز، ناهار و تعویض شیفت است.

هشت هزار تفاهم نامه با صنعت گران، ادارات و بخش کشاورزی درباره برق منعقد شده است

وی زمان پیک مصرف روزانه را ساعت ۱۲ الی ۱۸ اعلام می کند و می گوید: به آنهایی که می گویند امسال متحمل ضرر شدند باید عرض کنم که ما مدت چهار سال است که این سیاست را در پیک مصرف برق اجرا کردیم و امسال برای اولین بار نبوده است.

نوسان برق پیش می آید!
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان درباره نوسانات برقی که منجر به خسارت به واحدهای تولیدی شده، اینگونه توضیح می دهد: نوسان برق یا ناشی از اتصالات سست پیش می آید که در این صورت، همکاران ما برای رفع مشکل، مراجعه می کنند و گاهی به دلیل سرقت سیم نول است که باز هم نیروهای توزیع برق به محض اطلاع نسبت به رفع این مشکل اقدام خواهند کرد.

به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، قطع برق مشترکان صنعتی اولین و رایج‌ترین راهکاری است که به عقل متولیان تامین انرژی رسیده است راهکاری که برای آنها منجر به بروز مشکلاتی از قبیل بیکاری نیروی انسانی در ساعات کاری، کاهش بهره‌وری و  تاخیر در تحویل سفارشات شده است.

در همین راستا یک فعال اقتصادی با بیان این مطلب که بار سنگین تولید ناخالص ملی کشور روی دوش صنایع تولیدی است، می افزاید: یکی از عوامل ممانعت از تورم، تولید است و وقتی تولید آسیب ببیند تورم افزایش پیدا می کند از طرفی چون ما دچار رکود هستیم رکود هم به تورم اضافه می شود این موارد شاخص های اقتصادی است که کاملا اثبات شده و بدیهی است.

قطعی برق به ریشه تولید تبر زد | بی‌تفاوتی متولیان به ضرر میلیاردی صنایع

بی اقدامی دولت در حوزه ظرفیت زیرساخت ها
یک فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن قدردانی از توجه مقام معظم رهبری به مقوله تولید و نامگذاری شعار سال به حمایت از تولید، ادامه می دهد: در سیاست کلان کشور، سیاست حمایت از تولید وجود دارد اما وقتی در مباحث فنی با مسئولان صحبت می کنیم به دلیل عدم ایجاد زیرساخت لازم در حوزه تولید انرژی متاسفانه آن ظرفیت لازم برای مصرف، حداقل در دولت  یازدهم و دوازدهم به وجود نیامده است.

امیرحسین ساداتی بیان کرد: به نظر می رسد هیچ گونه سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت ها رخ نداده است  گفته می شود که در زمان پیک مصرف، نیاز به تولید ۶۶ هزار مگاوات انرژی برق است درحالیکه در شرایط فعلی با توجه به خشکسالی ۴۵ هزار مگاوات تولید می شود؛ این گپ به وجود آمده به الطبع سیاست را به سمتی می برند که کمترین نارضایتی ایجاد کند یعنی اولویت برمبنای شاخص های اجتماعی است نه اقتصادی بنابراین صنایع در دسترس ترین بخش هستند.

در سیاست کلان کشور، سیاست حمایت از تولید وجود دارد اما وقتی در مباحث فنی با مسئولان صحبت می کنیم به دلیل عدم ایجاد زیرساخت لازم در حوزه تولید انرژی متاسفانه آن ظرفیت لازم برای مصرف، حداقل در دولت  یازدهم و دوازدهم به وجود نیامده است

وی که مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید انواع رول های صنعتی است در خصوص خسارات ناشی از قطعی برق به واحدهای تولیدی، اینگونه می گوید: محاسبه دقیق اینکه صنعت در کوتاه مدت و دراز مدت چه آسیب هایی دیده درحال حاضر امکان پذیر نیست چراکه هنوز قطعی برق در جریان است از سوی دیگر باید گفت خسارات ناشی از قطع برق واحدهای تولیدی در سه طبقه دسته بندی می شود و باید خسارت را در بخش های حسابداری قیمت تمام شده، برگشت مجدد نیروها به کار و ضایعات مواد اولیه کالاهای در جریان ساخت، بررسی کرد.

زیانی که قطعی برق به تولید وارد می کند تنها متوجه تولیدکنندگان نیست بلکه مصرف کنندگان و در نهایت اقتصاد کشور تاوان آن را می‌دهد. هر بار که قطع ناگهانی برق واحدهای صنعتی، خسارت قابل ملاحظه‌ای به تولید کنندگان وارد کند حاصلی جز شوک قیمت‌ها در بازار عرضه نهایی کالا و خدمات ندارد. هر دلیلی هم برای قطعی برق وجود داشته باشد بازهم باید دولت و شرکت‌های مربوطه آمادگی لازم را برای مواجه با بحران داشته باشند تا شاهد مشکلات اینچنینی نباشیم.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha