۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
قیمت هر پاکت سیمان بزودی به کمتر از ۲۵ هزار تومان می رسد| عرضه تولیدات ۷۶ کارخانه در بورس
مقام مسئول وزارت صمت در گفتگو با «بازار»:

قیمت هر پاکت سیمان بزودی به کمتر از ۲۵ هزار تومان می رسد| عرضه تولیدات ۷۶ کارخانه در بورس

امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از کاهش قیمت سیمان تا ۲۵ هزار تومان ظرف ۱۰ روز آینده خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم وزیر صنعت تمامی تولیدات ۷۶ کارخانه سیمان در بورس عرضه خواهد شد.

بازار؛ گروه صنعت: «قیمت هر پاکت  سیمان که در ماه های گذشته تا ۱۱۰ هزار تومان هم پیش رفته بود حالا طبق وعده سکاندار ساختمان سمیه قرار است که به روزهای قبل از قطعی برق برگردد. آنگونه که فاطمی امین اعلام کرده قیمت هر پاکت سیمان ظرف ۱۰ روز آینده به به حدود ۲۵ هزار تومان می رسد. اما سئوال اینجاست که وزیر صمت دولت سیزدهم چه تدبیری برای این کاهش قیمت اندیشیده است.؟ آنگونه که «سیف اله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی به خبرگزاری «بازار» می گوید: تمامی ۷۶ کارخانه تولید کننده سیمان موظف شده اند که تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و تمامی مصرف کنندگان و عاملان توزیع از بورس محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند.

او با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند منافع تولیدکننده تأمین شود و عرضه و تقاضای سیمان شفاف شود، ادامه داد: در هفته گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان در بورس عرضه شده و همین مساله موجب شد که قیمت سیمان پاکتی به ۲۷ هزار تومان و سیمان فله ای به ۲۳ هزار تومان کاهش پیدا کند. به گفته او، در گذشته تنها ۱۰ درصد سیمان تولیدی در بورس عرضه می شد. به عبارتی کافی  نبودن عرضه موجب افزایش قیمت در بورس و به تبع آن بازار آزاد می شد.
متن کامل گفتگوی بازار با «سیف الله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی با خبرگزاری «بازار» را در ادامه می خوانید:

در صورت عرضه تولیدات تمامی کارخانجات سیمان در بورس قیمت این محصول در ۱۰ روز آینده به پاکتی ۲۵ هزار  تومان می رسد. این کاهش قیمت در شرایطی اتفاق می افتد که در ماه های گذشته شاهد افزایش قیمت هر پاکت سیمان به ۱۱۰ هزار تومان هم بودیم

*  به دنبال اعمال محدودیت های تامین برق  قیمت سیمان از حدود ۳۰ هزار تومان در هر پاکت به بالای ۷۰ هزار تومان رسید. حتی در برخی از شهرهای کشور هر پاکت سیمان به قیمت ۱۱۰ هزار تومان هم معامله می شد. دولت سیزدهم چه برنامه ای برای کاهش قیمت ها در این بازار دارد؟
دولت تصمیم گرفته که تمام تولید کارخانجات سیمان در بورس عرضه شود تا تمامی عاملان توزیع و مصرف کنندگان که شامل بتن سازان و موزاییک سازان و مواردی از این دست، نیاز خود را از بورس تامین کنند. به همین دلیل به تمامی کارخانجات سیمان اعلام شده که ظرف دو هفته آینده باید در بورس کالا ثبت نام کنند.

با عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان در بورس طی هفته گذشته قیمت سیمان پاکتی به ۲۷ هزار تومان و قیمت سیمان فله هم به ۲۳ هزار تومان در هر کیلو کاهش پیدا کرد

* اما بسیاری از فعالین بازار عرضه سیمان در بورس را راه حلی برای کاهش قیمت نمی دانند؟
تجربه دو هفته گذشته نشان داد که افزایش عرضه در بورس می تواند به کاهش قیمت کمک کند. با عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان در بورس طی هفته گذشته قیمت سیمان پاکتی به ۲۷ هزار تومان و قیمت سیمان فله هم به ۲۳ هزار تومان در هر کیلو کاهش پیدا کرد. با ادامه این روند قطعا قیمت ها در هفته آینده پایین تر هم خواهد آمد.

از شنبه آینده قرار است که کف عرضه برای هر یک از کارخانجات تولید سیمان مشخص و به آنها ابلاغ شود. از طرفی به کارخانجات ابلاغ شده اگر کسی سیمان تولیدی خود را در بورس کالا ارائه نکند، باید به قیمت سازمان حمایت یعنی قیمت کمتر تولیدات خود را بفروشد

* چه تضمینی وجود دارد که کارخانجات سیمان تولیدات خود را در بورس عرضه کنند؟
از شنبه آینده قرار است که کف عرضه برای هر یک از کارخانجات تولید سیمان مشخص و به آنها ابلاغ شود. از طرفی به کارخانجات ابلاغ شده اگر کسی سیمان تولیدی خود را در بورس کالا ارائه نکند، باید به قیمت سازمان حمایت یعنی قیمت کمتر تولیدات خود را بفروشد. به همین دلیل شرکت های تولیدی برای منافع خودشان هم که شده سیمان تولیدی را در بورس کالا ارائه خواهند کرد. در واقع دولت در شرایط فعلی تلاش می‌کند که منافع تولیدکننده تأمین شود و عرضه و تقاضای سیمان شفاف شود.

هم اکنون حدود ۷۹ کارخانه سیمان داریم که ۳ مورد آنها تعطیل است، اما مابقی یعنی ۷۶ کارخانه فعال در این صنعت از این به بعد بخش زیادی از تولیدات خود را در بورس عرضه خواهند کرد

* در گذشته چه میزان سیمان در بورس عرضه می شد و حالا قرار است این مقدار چقدر افزایش پیدا کند؟
در گذشته تنها ۱۰ درصد تولید سیمان در بورس عرضه می شد. از آنجایی که تقاضا از عرضه بیشتر بود، قیمت ها هم بالا بود و همین قیمت بالای بورس هم می شد مبنای خرید و فروش کالا در بازار و اینگونه نرخ بازار آزاد افزایش پیدا می کرد. هم اکنون حدود ۷۹ کارخانه سیمان داریم که ۳ تای آنها تعطیل است، اما مابقی آن یعنی ۷۶ کارخانه فعال در این صنعت از این به بعد بخش زیادی از تولیدات خود را در بورس عرضه خواهند کرد. پیش بینی ما این است که اگر حدود ۴.۵ میلیون تن سیمان به صورت ماهانه در بورس عرضه شود، بازار به ثبات کامل برسد.  

قیمت هر پاکت سیمان بزودی به کمتر از ۲۵ هزار تومان می رسد| عرضه تولیدات ۷۶ کارخانه در بورس

* از طرفی ممکن است عاملان توزیع که سیمان را از بورس خریداری کرده اند، حاضر به فروش آن به مصرف کنندگان خرد بازار نشوند یا بخواهند با قیمت بالاتری آن را بفروشند؟
عاملان توزیع باید در سامانه جامع تجارت و افق فاکتورهای فروش خود را بارگذاری کنند. ما در وزارت صمت این فاکتورها را رصد می کنیم تا هم مشخص شود که مصرف کنندگان خُرد با چه قیمتی سیمان را از عاملان توزیع دریافت می کنند. همچنین از طریق همین فاکتورها خریدارهای خُرد و میزان عرضه به بازار هم مشخص می شود و به نوعی راه های سودجویی و سوداگری بسته می شود.

در حال حاضر قیمت سیمان در بازار با احتساب سود ۱۷ درصدی باید حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان باشد. در واقع اگر واحدی گران تر از این قیمت ها سیمان را بفروشد، گران فروشی کرده است

* آیا کاهش قیمت ها در بورس، قیمت ها در بازار آزاد را هم نزولی کرده است؟
در حال حاضر قیمت سیمان در بازار با احتساب سود ۱۷ درصدی باید حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان باشد. در واقع اگر واحدی گران تر از این قیمت ها سیمان را بفروشد، گران فروشی کرده است.

محدودیت های تامین برق حالا به شدت کاهش یافته و طبق وعده مسئولان وزارت صمت قرار است که این محدودیت ها از ابتدای مهر کاملا برداشته شود

* کارخانجات سیمان از قیمت های فعلی در بازار راضی هستند و حاضر به ادامه تولید با این قیمت ها خواهند بود؟
کارخانجات به دلیل قطعی های برق با نصف ظرفیت خود کار می کردند و همین مساله تولید و عرضه را به شدت کاهش داده بود. محدودیت های تامین برق حالا به شدت کاهش یافته و طبق وعده مسئولان وزارت صمت قرار است که این محدودیت ها از ابتدای مهر کاملا برداشته شود. به همین دلیل دیگر فعلا مشکلی در تولید وجود نخواهد داشت مگر اینکه در زمستان به دلیل کاهش دما دولت مجبور شود، گاز این کارخانجات را قطع کند.  از طرفی برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که قیمت تمام شده سیمان برای کارخانجات خیلی کمتر از قیمت های موجود در بازار تمام می شود و تولید و عرضه در بازار داخل برای آنها توجیه و صرفه اقتصادی دارد.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha