۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
صادرات ۲۸هزار تنی میگوی ایران| ارزش جهانی صادرات میگوی منجمد ۱۷.۸میلیارد دلار
بازار گزارش می دهد؛

صادرات ۲۸هزار تنی میگوی ایران| ارزش جهانی صادرات میگوی منجمد ۱۷.۸میلیارد دلار

در حالیکه ارزش بازار صادراتی میگوی منجمد در ۲۰۲۰ بیش از ۱۷ میلیارد دلار بوده به گفته خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران کل میزان صادرات میگوی ایران در این سال ۲۸هزار و ۸۰۰ تن بوده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: میگو یکی از آبزیان پر طرفداری است که غالبا به صوت پرورشی در جهان تولید می شود و بخشی دیگر نیز در دریا تولید می شود. لذا بازار جهانی میگوی تازه بازار پر رونقی است و بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ ارزش بازار جهانی صادرات میگو در مجموع ۱۷.۸ میلیارد دلار بوده است. این در شرایطی است که بر اساس آمار منتشر شده این میزان صادرات در سال ۲۰۲۰ نشان دهنده کاهشی به میزان ۱.۲ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۶ است. از سوی دیگر بر اساس گزارشات منتشر شده میزان صادرات میگو در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ نیز روندی کاهش داشته و کاهشی به میزان ۷.۷ درصد را به ثبت رسانده است.

کاهش ۷.۶ درصدی میگوی منجمد در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹
از سوی دیگر آمارهای منتشر شده در خصوص بازار صادراتی میگوی منجمد نیز نشان می دهد که ارزش میگوهای منجمد صادراتی در سال ۲۰۲۰ به میزان  ۴.۲ درصد افزایش یافته و از ۱۷.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱۷.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. با این وجود این آمارهای بیانگر این است که صادرات میگوی منجمد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل تر ۷.۶ درصد کاهش داشته است.

در ۲۰۲۰ ایران ۴۸ هزار تن تولید میگو داشته و از این مقدار ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن آن را صادر کرده است

صادرات ۲۸هزار و ۸۰۰ تن میگوی ایران در ۲۰۲۰| ۹۰ درصد میگوی صادراتی ایران میگوی منجمد است
کشور ایران نیز جزو کشورهای تولید کننده میگو است و در این حوزه نیز صادرات دارد. به طوری که علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: سال گذشته ۴۸ هزار تن تولید میگو در کشور داشته ایم که ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن آن را صادر کرده ایم.

خدایی افزود: در بحث صادراتی ۹۰ درصد منجمد و ۱۰ درصد نیز میگوی تازه است که غالبا میگوی تازه ما به کشورهای همسایه ارسال می شود.

وی خاطر نشان کرد: صادرات ما غالبا به کشورهای جنوب شرق آسیا است و حدود ۵۰ درصد صادرات ما به این منطقه است. حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد به کشورهای عربی خصوصا امارات ارسال می کنیم و حدود ۱۵ درصد مابقی نیز به روسیه و اتحادیه اروپا صادر می کنیم.

خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در خصوص عمده موانع صادراتی محصول میگو نیز گفت: تنها مانعی که وجود دارد و نیاز به تسهیل گری بیشتر دارد بحث نمونه برداری ها و صدور مجوزهای صادراتی از سوی دامپزشکی است که نیاز به همکاری بیشتر دارد.

ارزش۱۶ میلیارد دلاری صادرات میگوی منجمد دریایی در ۲۰۲۰
در بخش دیگری از گزارشات جهانی به صادرات میگوهای منجمد دریایی پرداخته شده است و بر اساس این گزارشات ارزش صادراتی این بخش در سال ۲۰۲۰ به میزان  ۱۶.۲ میلیارد دلار بوده است. این گزارشات نشان می دهد که میزان صادرات میگوی منجمد دریایی در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۵ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴.۴ درصد افزایش یافته و به ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است. با این وجود آمارها نشان می دهد که میزان صادرات میگوی منجمد دریایی در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۷.۸ درصد کاهش داشته است.

در سال ۲۰۲۰ در بخش میگوی منجمد دریایی کشور هند به میزان ۳.۸ میلیارد دلار صادرات داشته و در رتبه اول قرار گرفته است

هند، اکوادور و ویتنام؛ سه کشور برتر صادر کننده میگوی منجمد دریایی
بر اساس این گزارشات، در سال ۲۰۲۰ در بخش میگوی منجمد دریایی کشور هند در رتبه اول صادرات قرار داشته است و در این سال به میزان ۳.۸ میلیارد دلار صادرات رقم زده است که به عبارتی ۲۳.۴ درصد از کل صادرات میگوی منجمد دریایی بوده است.

از سوی دیگر کشور اکوادور نیز در این سال به میزان ۳.۶ درصد میگوی منجمد دریایی صادر کرده است که ۲۲.۴ درصد از کل صادرات این حوزه بوده است.  بر اساس این گزارش کشور ویتنام نیز در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته و با صادراتی به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار سهمی به میزان ۱۲ درصد را به خود اختصاص داده اند.

امارات متحده عربی صادرات میگوی منجمد دریایی را در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۲۵۴ درصد افزایش داده است
ا
ین گزارشات حاکی از این است که کشورهای «اندونزی، آرژانتین، تایلند، چین، بنگلادش، اسپانیا، مکزیک، هلند، پرو، هندوراس، مالزی و امارات متحده عربی» در جایگاه چهارم تا پانزدهم صادر کنندگان برتر میگوی منجمد دریایی دنیا قرار داشته اند.

گفتنی است این ۱۵ کشور در مجموع ۸۹.۹ درصد از کل میگوی منجمد دریایی صادراتی دنیا را رقم زده اند و کشور امارات متحده عربی نسبت به سال ۲۰۱۹ میزان صادرات خود را به میزان ۲۵۴ درصد افزایش داده است.  هلند نیز در این سال صادرات خود را در این بخش به میزان ۷۱.۲ درصد، اکوادور ۶۰.۹ درصد و کشور پرو نیز در مدت نامبرده ۴۰.۳ نسبت به ۲۰۱۹ صادرات خود را افزایش داده است.

در حالی که بر اساس این گزارشات چین میزان صادرات خود را در این بخش ۵۶ درصد کاهش داده است. همچنین تایلند نیز ۳۸.۷ درصد، هندوراس ۳۶ درصد و بنگلادش نیز حجم صادرات خود را به میزان ۲۸ درصد صادرات خود را در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ کاهش داده است. کشور ایران در این بخش جایگاهی به خود اختصاص نداده است چرا که میگوی صادراتی ایران غالبا پرورشی است.

کد خبر: ۱۰۶٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha