۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
تراکتورها به خط شدند؛ ضرورت ساماندهی سوخت کشاورزی
بازار گزارش می‌دهد؛

تراکتورها به خط شدند؛ ضرورت ساماندهی سوخت کشاورزی

ساری- ۱۲ هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی بدون پلاک در مازندران فعالیت دارند و برای ساماندهی مدیریت سوخت و شناسنامه دار شدن، این روزها به خط شده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی توسعه یافته نیازمند ماشین آلات کشاورزی و توسعه ضریب مکانیزاسیون است و وجود ۲۴ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در استان مازندران حکایت از بالا بودن ضریب مکانیزاسیون است.

مدیریت مطلوب توزیع سوخت از جمله اهداف طرح پلاک گذاری ادوات و ماشین آلات کشاورزی است و اجرای این طرح در شناسایی و ساماندهی مشترکان مصرف کننده فرآورده‌های نفتی حائز اهمیت است.

شناسنامه دار نبودن ادوات کشاورزی طی سال‌ها سبب مصرف خارج از حوزه سوخت در مناطق مختلف از جمله مازندران می‌شد و طرح پلاک گذاری در ساماندهی و مدیریت سوخت تأثیر بسزایی دارد.

به تاکید کارشناسان پلاک گذاری ادوات کشاورزی سبب تخصیص سوخت به مصرف کننده واقعی و تسهیل دریافت آن می‌شود و پوشش بیمه‌ای این ادوات را تسهیل می‌کند.

تأمین سوخت دغدغه کشاورزان است
داشتن سند کارخانه و دفترچه مالکیت وسیله و مدارک هویتی مالک برای پلاک گذاری ادوات کشاورزی الزامی است. صدراله مالک یک دستگاه تراکتور که خرج زندگیش را با شخم و شیار مزارع، حمل ونقل محصولات کشاورزی، حمل شن و ماسه و غیره می‌گذارند، در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تأمین سوخت دغدغه اصلی فعالان کشاورزی و مالکان تراکتور به شمار می‌رود، گفت: به دلیل نداشتن کارت سوخت و پلاک، مجبوریم، سوخت گازوئیل را به صورت آزاد تهیه کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح پلاک گذاری و هویت دار شدن ادوات کشاورزی، مشکل و دغدغه سوخت بخش کشاورزی برطرف شود.

وی با اینکه تقاضای پلاک کردیم اما می‌گویند باید تراکتور را بیمه کنیم، گفت: دست و بال کشاورز تنگ است و باید حمایت ویژه ای صورت گیرد.

سوخت تخصیصی کفاف نمی‌دهد
علیرضا دیگر مالک تراکتور با اظهار اینکه در حال حاضر سوخت مورد نیاز را به صورت روابطی تهیه می‌کنیم، گفت: متأسفانه به رغم آنکه پلاک گذاری و بیمه کردیم اما سوخت تخصیصی کافی نیست.

تراکتورها به خط شدند؛ ضرورت ساماندهی سوخت کشاورزی

وی با اینکه ماهانه هزار و ۶۰۰ لیتر گازوئیل نیاز داریم اما حدود ۹۰۰ لیتر ارائه می شود، گفت: مابقی را از طریق رابطه‌ای و آزاد تهیه می‌کنیم.

طرح پلاک گذاری ادوات کشاورزی در مازندران شروع شده و قرار است ۱۲ هزار دستگاه تراکتور و کمباین بی پلاک در این طرح ساماندهی شوند، عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه از جمله مسائل جدی در حوزه کشاورزی مکانیزاسیون اراضی کشاورزی استان به شمار می‌رود، گفت: مازندران از جمله استان‌هایی بوده که ضریب مکانیزاسیون در آن بالا است.

وی با اظهار اینکه دستگاه‌هایی مانند کمباین، تراکتور و ادوات کشاورزی در مزارع استان فعالیت دارد، یکی از مشکلات و معضلات مکانیزاسیون را مالکیت و سنددار کردن ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور و ادوات سنگین بیان کرد.

وی با عنوان اینکه مازندران با ۲۴ هزار دستگاه کمباین و تراکتور ناوگان خوبی در بخش کشاورزی دارد، گفت: ۱۲ هزار دستگاه ماشین آلات فاقد پلاک در استان وجود دارد و با تفاهمنامه منعقد شده با پلیس راه و فرمانداری‌ها درصددیم تا ۱۲ هزار دستگاه را پلاک گذاری کنیم.

شهیدی فر با عنوان اینکه تاکنون پنج تا شش هزار دستگاه را در شهرستان‌های مختلف به خط کردیم گفت: تا پایان شهریور این دستگاه‌ها پلاک گذاری می‌شوند و مابقی نیز از مزایای این طرح اجرا می‌شود.

هویت بخشی و مالکیت از جمله مزایای پلاک دار شدن ماشین آلات بوده زیرا یکی از دغدغه‌ها، تأمین سوخت ادوات است و با پلاک گذاری می‌توانند سوخت مورد نیاز را در فصل‌های مختلف کشاورزی بهره گیری کنند

وی هویت بخشی و مالکیت را از جمله مزایای پلاک دار شدن ماشین آلات بیان کرد و گفت: یکی از دغدغه‌ها، تأمین سوخت ادوات است و با پلاک گذاری می‌توانند سوخت مورد نیاز را در فصل‌های مختلف کشاورزی بهره گیری کنند.

تراکتورها به خط شدند؛ ضرورت ساماندهی سوخت کشاورزی

وی این اقدام را گامی در تأمین سوخت مورد نیاز، شناسنامه دار شدن ادوات و برخورداری از سایر مزایا ذکر کرد.

۴۰ درصد ادوات کشاورزی پلاک دار شدند
همچنین مجید بهادری معاون بهبود جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد ادوات کشاورزی در استان پلاک گذاری شدند، افزود: با توجه به اینکه مقرر است ادوات شناسنامه دار شوند و به صورت قانونی فعالیت کنند، طرح اقدام ضربتی ماشین آلات کشاورزی با کمک جهاد کشاورزی اجرا شده است.

وی با اشاره به تشکیل پرونده‌های مختلف اظهار داشت: جذب جریمه دیرکرد بیمه گذاری از جمله مزایای است و مالکان تراکتور به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند و از مزایای شناسنامه دار شدند و دریافت سوخت بهره مند شوند.

وی ادامه داد: مالک یا متصرف ادوات کشاورزی باید با دریافت معرفی نامه از دهیاری‌ها نسبت به شماره گذاری و دریافت پلاک مراجعه کند.

مدیریت منسجم و تحلیل داده‌های آماری از میزان دقیق سوخت اقدامی مهم برای مانع زدایی از سر راه تولید به شمار می‌رود. در حال حاضر ۹۵ درصد برداشت از شالیزارها و مزارع مازندران به صورت مکانیزه انجام می‌شود و این مسئله نشان از توسعه مکانیزاسیون در استان به شمار می‌رود. اما هرازگاهی در فصل کشت و کار کشاورزی فعالان بخش کشاورزی و مالکان ادوات کشاورزی با کمبود سوخت روبرو هستند.

افزایش بهره وری، کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی از جمله مزیت‌های مکانیزاسیون کشاورزی به شمار می‌رود اما این ادوات کشاورزی نیازمند سوخت هستند و ماشین آلات برای دریافت سوخت باید در سامانه صدف ثبت نامه کنند و ثبت نام در سامانه نیازمند پلاک گذاری است.

کد خبر: ۱۰۶٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha