۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
حذف ارز ترجیحی برخی از کالاهای اساسی ضروری است
کارشناس مسائل اقتصادی:

حذف ارز ترجیحی برخی از کالاهای اساسی ضروری است

قوامی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از بسیاری از کالاها سبب حفظ بسیاری از منابع ارز خواهد شد، گفت: در مورد مدیریت منابع ارز باید توجه بیشتری از سوی سیاست گذاران صورت بگیرد.

به گزارش بازار، هادی قوامی با اشاره به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی گفت: یک نگرانی که نسبت به این موضوع وجود داشت این بود که کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد کشور می شوند، با نرخ ارز آزاد به دست مصرف کننده می رسد و عملاً مردم هیچ نفعی از این قیمت ارز ترجیحی نمی برند.

وی افزود: بررسی ها نشان می داد در حوزه نهاده های دامی و بیشتر کالاهای اساسی عملاً قیمت ارز ترجیحی در هنگام عرضه برای مصرف کننده نادیده گرفته می شود و تنها قیمت دارو تقریباً با همان قیمت ارز ترجیحی وارد می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تأکید بر اینکه نباید برای همه کالاها ارز ترجیحی تخصیص دهیم اظهار کرد: یک زمانی گوشت قرمز را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می کردیم که قیمت آن ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بود. این در حالی‌ بود که هزینه تمام شده برای واردات گوشت ۳۰ هزار تومان بود و عملاً با دو برابر قیمت به دست مصرف کننده می رسید.

وی با تصریح بر این موضوع که هدف سیاست گذاری در ارز ترجیحی برای بسیاری از کالاها محقق نشده است، بیان کرد: دولت با ارز ترجیحی قصد دارد واردات و توزیع کالای اساسی ارزان قیمت انجام شود اما این هدف تأمین در بسیاری از موارد از جمله گوشت قرمز تأمین نمی شد. وقتی برای گوشت قرمز ارز ترجیحی برداشته شد، قیمت ها متعادل شد.

قوامی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از بسیاری از کالاها سبب حفظ بسیاری از منابع ارز خواهد شد، تأکید کرد: در مورد مدیریت منابع ارز باید توجه بیشتری از سوی سیاست گذاران و مسئولان دولتی صورت بگیرد تا برخی از کالاها را از لیست دریافت کنندگان ارز ترجیحی حذف کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در عین حال عنوان کرد: در مورد نهاده های دامی موضوع ارز ترجیحی باید حفظ شود زیرا حذف آن سبب افزایش هزینه ها و آسیب به بخش کشاورزی و همچنین مصرف کننده خواهد شد. اگر بتوانیم تقاضا برای مدیریت ارز را کنترل کنیم، می توانیم قیمت آن را در کنترل داشته باشیم.

کد خبر: ۱۰۶٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      اینم از کارشناس مملکت،عزیز دل ما تولید کننده ها همه نهاده ها رو از بازار ازاد و به قیمت دلار ازاد تهیه میکنیم ،دلار ۴۲۰۰ تومانی خیلی وقت هس که حذف شده ،فقط اسمش مونده اونم برا سرکوب قیمت محصولات دامی ازش استفاده میکنند ،به خدا همه ورشکست شدیم دست از سر ما بردارید ،به چه زبونی بگیم ما حمایت نمیخواهیم ،با این وضعیت تو اینده ای نزدیک فاجعه تولید محصولات دامی رخ خواهد داد ،چون همه ناامید و خسته و ورشکست شدیم ،