۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
فناوری در کشاورزی مدرن| گاو متصل به اینترنت؛ انقلابی در مدیریت دام
بازار گزارش می دهد؛

فناوری در کشاورزی مدرن| گاو متصل به اینترنت؛ انقلابی در مدیریت دام

در عصر حاضر اعمال نوآوری در کشاورزی مدرن بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد؛ چرا که این صنعت با چالش های بزرگی در ایجاد پایداری، شفافیت و کارایی بالا مواجه بوده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در عصر حاضر اعمال نوآوری در کشاورزی مدرن بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد؛ چرا که به طور کلی این صنعت با چالش های بزرگی از جمله افزایش هزینه های عرضه، کمبود نیروی کار و تغییر در ترجیحات مصرف کنندگان برای شفافیت و پایداری مواجه است.

همچنین امروزه شرکت های کشاورزی به طور فزاینده ای در حال شناسایی راه حلهایی برای مدیریت این چالش ها بر اساس نیاز خود هستند. بر همین اساس، در ۱۰ سال گذشته، فناوری کشاورزی رشد چشمگیری در سرمایه گذاری ها داشته ، به طوری که ۶.۷ میلیارد دلار در پنج سال گذشته و ۱.۹ میلیارد دلار تنها در سال گذشته سرمایه گذاری صورت گرفته است.

نوآوری های عمده فناوری بر حوزه هایی مانند کشاورزی عمودی داخل ساختمان، اتوماسیون و رباتیک، فناوری دامداری، شیوه های مدرن گلخانه ای، کشاورزی دقیق، هوش مصنوعی و بلاک چین متمرکز شده است.

در زیر به توضیح برخی از این فناوری ها پرداخته می شود:

اتوماسیون مزرعه
اتوماسیون مزرعه که اغلب با کشاورزی هوشمند مرتبط است، یک فناوری است که مزارع را کارآمدتر کرده و چرخه تولید محصولات زراعی یا دامی را خودکار می نماید.

بر همین اساس، تعداد فزاینده ای از شرکت های کشاورزی مبتنی بر نوآوری در زمینه رباتیک در جهت توسعه هواپیماهای بدون سرنشین، تراکتورهای خودران، ماشین های جمع آوری رباتیک، آبیاری خودکار و ربات های بذرپاش کار می کنند.

اگرچه این فناوری ها نسبتا جدید هستند، اما تعداد زیادی از شرکت های کشاورزی سنتی نیز اتوماسیون کشاورزی در فرایندهای خود وارد کرده اند.

پیشرفت های جدید در فناوری های مختلف از رباتیک و هواپیماهای بدون سرنشین گرفته تا نرم افزار بینایی رایانه ای، کشاورزی مدرن را کاملاً متحول کرده است. هدف اصلی فناوری اتوماسیون مزرعه، پوشش دادن کارهای ساده تر و پیش پا افتاده است.

برخی از فن آوری های عمده ای که بیشتر در مزارع مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: اتوماسیون برداشت، تراکتورهای مستقل، بذرپاشی و وجین و هواپیماهای بدون سرنشین. فناوری اتوماسیون مزرعه مسائل و چالشهای عمده ای مانند افزایش جمعیت جهان، کمبود نیروی کار در مزرعه و تغییر ترجیحات مصرف کننده را برطرف کرده است.

مزایای خودکارسازی فرآیندهای کشاورزی سنتی برای مقابله با مسائل مربوط به ترجیحات مصرف کننده، کمبود نیروی کار و ردپای زیست محیطی کشاورزی حائز اهمیت است.

فناوری دامداری
صنعت سنتی دام اگرچه حیاتی ترین بخش کشاورزی است، اما امروزه دیگر به طور گسترده ای نادیده گرفته شده و تحت بهره برداری و خدمات مورد توجه قرار نمی گیرد. دام منابع تجدیدپذیر و طبیعی مورد نیازی را فراهم می کند که همه ما هر روز به آن متکی هستیم. مدیریت دام به طور سنتی به عنوان مدیریت کسب و کار مرغداری ها، مزارع لبنیات، دامداری ها یا سایر صنایع کشاورزی مرتبط با دام شناخته می شود.

تحولات جدید در هشت تا ۱۰ سال گذشته پیشرفتهای چشمگیری در صنعت ایجاد کرده که پیگیری و مدیریت دامها را بسیار آسانتر و مبتنی بر داده نموده است

از جمله وظایف مدیران دام هم این است که دارای سوابق مالی دقیق بوده، بر کارگران نظارت داشته باشند و از مراقبت و تغذیه مناسب دامها و حیوانات اطمینان حاصل کنند. با این حال، روندهای اخیر ثابت کرده و نشان داده که فناوری انقلابی در دنیای مدیریت دام ایجاد کرده است.

تحولات جدید در هشت تا ۱۰ سال گذشته پیشرفتهای چشمگیری در صنعت ایجاد کرده که پیگیری و مدیریت دامها را بسیار آسانتر و مبتنی بر داده نموده است. این فناوری می تواند به شکل فناوری های تغذیه ای، ژنتیک، فناوری دیجیتال و موارد دیگر نشان داده شود.

فناوری دام همچنین می تواند ظرفیت بهره وری، رفاه یا مدیریت حیوانات و دامها را افزایش داده یا بهبود بخشد. در مفهوم «گاو متصل به اینترنت» نتیجه این است که تعداد بیشتری از گله های لبنی با سنسورهایی برای نظارت بر سلامتی و افزایش بهره وری مجهز شده اند. قرار دادن سنسورهای پوششی جداگانه بر گاو می تواند فعالیت های روزانه و مسائل مربوط به سلامتی را در حالی که بینش داده محور را برای کل گله ارائه می دهد، پیگیری کند.

علاوه بر آن، پیاده‌سازی این شیوه می‌تواند به مدیریت دوره باروری گاوها کمک کند. همچنین، با کمک اطلاعاتی که از حرکات گاوها ثبت‌ می شود، کشاورزان در جریان وضعیت سلامت عمومی گاوها و در نتیجه تعیین بیماری‌های پنهان این حیوان می‌گذارد.

همه این داده های تولید شده نیز به بینش های معنی دار و کاربردی تبدیل می شوند که در آن تولیدکنندگان می توانند به سرعت و به راحتی تصمیمات سریع مدیریتی را اتخاذ کنند.

فناوری ژنومیکس در حیوانات اهلی
ارزیابی ژنومی و ژنومیکی حیوانات، به مطالعه کل چشم انداز ژنی یک حیوان زنده و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر برای  اثرگذاری بر رشد و نمو حیوان اشاره می کند. فناوری ژنومیکس به تولیدکنندگان دام کمک می کند تا خطر ژنتیکی گله های خود را درک کرده و سوددهی آتی دام های خود را تعیین نمایند.

ژنومیکس مطالعه ژن‌ ها و عملکرد آنها و یکی از شاخه‌های علمی شناخته شده در حوزه زیست‌شناسی و ژنتیک می باشد.

استراتژیک بودن انتخاب حیوانات و تصمیمات مربوط به اصلاح نژاد و ژنومیک گاو به تولیدکنندگان اجازه می دهد سودآوری و عملکرد گله های دام را بهینه کنند. سنسورها و فناوری داده ها مزایای عظیمی برای صنعت دامداری کنونی دارند. این فناوری ها می توانند بهره وری و رفاه دامها را با شناسایی حیوانات بیمار و همچنین تشخیص هوشمند ایجاد نماید.

بینایی رایانه ای یا کامپیوتر به ما اجازه می دهد تا از انواع داده های بی طرفانه برخوردار بوده که به صورت خلاصه به بینش های کاربردی و معنی دار تبدیل می شود. تصمیم گیری مبتنی بر داده منجر به اتخاذ تصمیمات بهتر، کارآمدتر و به موقع می شود و در نتیجه بهره وری گله های دام را ارتقا می بخشد.

 کشاورزی دقیق؛ چشم اندازی از کشاورزی آینده
کشاورزی در حال تحول است و فناوری در حال تبدیل شدن به بخشی ضروری از هر مزرعه تجاری می باشد. کشاورزی دقیق یک مفهوم جدید در کشاورزی امروزی است و بر مبنای وجود ناهمگونی در سطح مزرعه استوار است.

شرکت های به کار برنده کشاورزی دقیق فرصت بزرگی برای رشد پیدا کرده اند به طوری که گزارش اخیر Grand View Research Inc پیش بینی می کند که بازار کشاورزی دقیق تا سال ۲۰۲۵ به ۴۳.۴ میلیارد دلار برسد

شرکتهای استفاده کننده از فناوری کشاورزی دقیق جدید در حال توسعه فناوری هایی هستند که به کشاورزان امکان می دهد با کنترل هر متغیری از محصولات کشاورزی مانند سطح رطوبت، تنش آفات، شرایط خاک و خرد اقلیم، حداکثر عملکرد را کسب کنند.

مفهوم کشاورزی دقیق با ارائه تکنیک های دقیق تر برای کاشت و پرورش محصولات، کشاورزان را قادر می سازد تا کارایی و مدیریت هزینه ها را افزایش دهند. شرکت های به کار برنده این فناوری فرصت بزرگی برای رشد پیدا کرده اند به طوری که گزارش اخیر Grand View Research Inc پیش بینی می کند که بازار کشاورزی دقیق تا سال ۲۰۲۵ به ۴۳.۴ میلیارد دلار برسد.

امروزه نسل جدید در حال ظهور کشاورزان، جذب استارت آپ های سریعتر و انعطاف پذیرتر می شوند تا به طور سیستماتیک عملکرد محصول را به حداکثر برسانند.

کد خبر: ۱۰۶٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha