۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
رانت عرضه اولی برای حقوقی ها؛ کارگزاری ها دوباره از کار افتادند
بازار خبر می دهد؛

رانت عرضه اولی برای حقوقی ها؛ کارگزاری ها دوباره از کار افتادند

بیشتر کارگزاری ها امروز از دسترس خارج شده و نمی توان دو عرضه اولیه جدید را ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، لغو خرید خودکار عرضه اولیه امروز باعث ناراحتی و عصبانیت فعالان حقیقی بازار سرمایه شده است.

دو روز پیش کارگزاری ها در پیامی به مشتریان خود اعلام کردند که دیگر گزینه خرید خودکار عرضه اولیه وجود ندارد و باید خود فعالان حقیقی به صورت دستی اقدام به خرید کنند، سوال اینجاست سازمان بورس که باید همیشه راه را برای فعالان حقیقی باز کند و با فناوری های جدید عرصه را شفاف تر کند با لغو فناوری خرید خودکار باعث عدم شفافیت در بازار شده است.

جالب اینجاست که بسیاری از کارگزاری ها امروز دیگر فعال نبوده و به سختی می توان وارد پرتفو شد تا عرضه اولیه را خریداری کرد. گذاشتن دو عرضه اولیه نسبتا بزرگ در یک روز از دیگر گلایه های فعالان بازار بود، باز هم مشخص شد زیرساخت های کارگزاری ها و سازمان بورس کفاف فعالان حقیقی بازار سرمایه را نمی دهد و سازمان بورس با این کار به صورت غیرمستقیم رانتی بزرگ و سودآور را برای حقوقی های بزرگ و کارگزاری ها ایجاد کرده است.

نکته سومی که باعث عصبانیت فعالان حقیقی شده این است که عرضه اولیه حآفرین به صورت کامل به صندوق های سرمایه گذاری تخصیص داده شده و فعالان حقیقی مجبورند در صف خرید نشسته و از این صندوق ها خریداری کنند، این رانت آشکار و بد سازمان بورس برای صندوق ها است.

از دولت جدید و به ویژه وزیر محترم اقتصاد جناب خاندوزی درخواست می شود با این رانت های آشکار بازار سرمایه مبارزه کنند، زیرا فعالان حقیقی که با پول بسیار کم وارد این بازار شده اند چشم امیدی جز عرضه اولیه نداشته و می توانند با این عرضه اولیه حداقل به وضعیت بازار سرمایه امیدوار شوند.

کد خبر: ۱۰۶٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 0
      برااای من هم قطع بود
    • US ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 1
      تغییر دولتها هم فایده نداره این بورس خراب شده همونه باز
    • رضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 0
      از همین عرضه اولیه ها یه سود ناچیزی به سهامداران خرد و مردم عادی می رسید که ظاهرا میخوان این رو هم ازشوم بگیرن. هرجا ضرری باشه کسی به فکر سهامداران نیست ولی یه جایی هم که سود ناچیزی داره رو هم میخوان بین خودی ها تقسیم کنن. از اینکه این موضوع رو پیگیری می فرمایید ممنونیم.
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      1 0
      عرضه به این روش ،توزیع رانت است وباید لغو گردد