۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
افزایش تولید و مدیریت بخش کشاورزی یکی از ضرورت‌های سیاست ارزی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

افزایش تولید و مدیریت بخش کشاورزی یکی از ضرورت‌های سیاست ارزی است

کالاهای اساسی در سبد خانوار مردم ایران که با تحریم مواجه هستند، از اهمیت زیادی برخوردار هستند و بنابراین دولت افزایش تولید و مدیریت کارآمد بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش بازار، مصطفی سمیعی نسب اشکالات نظام تصمیم گیری و سیاست گذاری را ناشی از نگاه جزیره ای و تک بعدی دانست و گفت: در یک فضای سیستمی، تأمین و عرضه کالاهای اساسی و نهاده های اولیه در داخل کشور داری اهمیت است که این بخش مرتبط به جهاد کشاورزی و مجموعه وزارت صمت است.

وی افزود: به علت اینکه سیاست گذار تمام ابعاد موضوع کالاهای اساسی را در یک نظام سیستمی در نظر بگیرد، صرفاً سیاست هایی را اتخاذ کرده ایم که ناظر به مصرف کننده کالاهای اساسی بوده است. در حقیقت سیاست های اتخاذ شده جانب تولیدکنندگان کالاهای اساسی که بخش عمده ای از کشاورزان را شامل می شود در نظر نگرفته است.

این استاد دانشگاه با تصریح بر این موضوع که سیاست های موجود در حال ضربه زدن به نظام تولید کشور است، عنوان کرد: در چند سال اخیر به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت ها یا همان تورم، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی مناسب نبوده است و در نتیجه شاهد کاهش تولید محصولات بخش کشاورزی بوده ایم.

سمیعی با اشاره به اینکه در بخش گندم ۱۲ میلیون تن نیاز سالانه در کشور داریم اما تولید کشور به هفت میلیون تن کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: این پنج میلیون تن کاهش به دلیل صرفاً مسئله خشکسالی نیست. کشاورز وقتی هزینه های تولید و درآمد را محاسبه می کند متوجه می شود برای او صرف ندارد که تولید کند.

وی با انتقاد از واردات گندم بیان کرد: دولت حاضر است با اختلاف اندکی کالای اساسی مانند گندم را از خارج از کشور وارد کند اما نرخ خرید تضمینی را افزایش ندهد در حالی ‌که با این کار کشاورز ایرانی وارد میدان می شود و این ناشی از عدم سیاست گذاری صحیح است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت کالاهای اساسی تصریح کرد: این کالاها در سبد خانوار مردم ایران که با تحریم مواجه هستند، از اهمیت زیادی برخوردارند و بنابراین دولت افزایش تولید و مدیریت کارآمد بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دهد.

کد خبر: ۱۰۶٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha