۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
چرخ اقتصاد گردشگری پنچر شد؛ ادامه سیر نزولی سفرها به خراسان رضوی
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخ اقتصاد گردشگری پنچر شد؛ ادامه سیر نزولی سفرها به خراسان رضوی

مشهد- پایتخت معنوی جهان اسلام که روزگاری نه چندان دور برای سفر به آن باید در انتظار تهیه بلیت می‌نشستیم این روزها همچون سایر شهرهای گردشگری مسافری ندارد و آمار مسافرانش سیر نزولی دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با گشت و گذار در بازار های اصلی به ویژه بازار رضا(ع) و هم چنین مبادی ورودی شهر مقدس مانند فرودگاه و پایانه مسافربری و حتی عوارضی جاده‌ای به خوبی می توان فهمید که وضعیت آن ها مانند هیچ تابستانی نیست و تعداد گردشگران آن به حداقل رسیده است.

درحالی‌که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۰ مشهد تعداد ۳ میلیون گردشگر خارجی با متوسط اقامت ۳ شب و ۴۰ میلیون گردشگر داخلی با متوسط اقامت ۵ شب متصور می شد اما کرونا تمام این معادلات را به‌هم‌ریخت.

تا پیش از کرونا حدود ۳ میلیون نفر زائر خارجی همه‌ساله از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به مشهد مقدس سفر می‌کردند که حضور آن‌ها برای ساکنان مشهد کاملاً محسوس بود اما مدتی است که بازارها و پایانه‌های مسافری خالی از این مسافران و هر گونه رونق کسب و کار است.

کاهش ۵۰ درصدی پروازها
فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد که تا پیش از این هر ۱۰ دقیقه غرش نشست‌وبرخاست هواپیمایش سکوت آسمانش را در هم می‌شکست حالا تعداد پروازهایش به حداقل میزان ممکن رسیده است.

فرودگاه بین‌المللی مشهد پس از فرودگاه مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که پیش از شیوع کرونا به‌طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرت‌ها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی روزانه در آن انجام می‌شد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی بابیان اینکه به دلیل شرایط خاص و شیوع کرونا پروازهای این فرودگاه روند کاهش داشته است، اظهار می‌کند: از هجدهم مردادماه با دستور استاندار خراسان‌ رضوی کاهش شمار پروازهای فرودگاه مشهد در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد در مدت ۱۰ روز حجم پروازهای این فرودگاه تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

محمود امانی بنی خاطرنشان می کند: روند کاهشی پروازهای این فرودگاه با جدیت پیگیری شد که در برخی روزها کاهش عملیات پروازی مشهد بیش از ۷۰ درصد نیز به ثبت رسید.

وی می افزاید: در حال حاضر نیز پروازهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد روند کاهشی دارد و دیروز ۱۲ شهریورماه تنها ۴۴ پرواز ورودی داخلی و ۴۳ پرواز خروجی داخلی در این فرودگاه انجام شد که درمجموع هشت هزار و ۶۶۹ مسافر توسط این پروازها جابه‌جا شدند و در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل تعداد پروازها ۴۰ درصد کاهش داشت.

ریزش مسافران در پایانه‌های مسافری
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این رابطه با امتناع از ذکر آمار و تعداد مسافران جابه‌جاشده و سفرهای صورت گرفته توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به ما می‌گوید: میزان ورود مسافر در قالب ناوگان اتوبوسی بین‌شهری به استان در نیمه دوم مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد کاهش داشته است.

چرخ اقتصاد گردشگری پنچر شد؛ ادامه سیر نزولی سفرها به خراسان رضوی

ابراهیم نصری می‌افزاید: در بازه زمانی ذکرشده تردد مسافر در استان از طریق مینی‌بوس ۱۲ درصد کاهش داشته است اما در مقابل تردد مسافر از طریق ناوگان خودروهای سواری کرایه، هفت درصد در مقایسه با پارسال افزایش‌یافته است.

وی ابراز می‌کند: تعداد سفر با اتوبوس و مینی‌بوس در خراسان رضوی نیز در مدت‌زمان یادشده در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب هفت و ۱۶ درصد کاهش‌یافته است اما تعداد سفرها با ناوگان خودروهای سواری کرایه ۲۴ درصد بیشتر شده است.

نصری بیان می‌کند: درحالی‌که جابه‌جایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسی و مینی‌بوسی در جاده‌های استان کاهشی فراوان داشته است، اما سفر با ناوگان سواری کرایه رشد داشته است.

ضرر جبران ناپذیر به حوزه خدمات گردشگری
سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با اشاره به ضرر غیر قابل جبران به این حوزه به بازار می گوید: کاهش شدید تورهای مسافرتی، بیکاری راهنمایان گردشگری و ضرر و زیان دفاتر خدمات گردشگری تنها بخشی از زیان های وارده به این صنعت و هم چنین آژانس های مسافرتی بود.

مجید فرقانی با اشاره به این موضوع که امسال نسبت به سال گذشته اندکی در بخش سفرها رونق وجود داشت می افزاید: اما در مجموع و نسبت به چندین سال گذشته می‌توان گفت که شاهد رونق در حوزه سفر و فعالیت راهنمایان گردشگری در تعطیلات نوروزی نبودیم.

صنعت گردشگری در خراسان رضوی بیش از ۵ هزار اشتغال مستقیم و بیش از ۱۵ هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده که به‌تمامی آنان صدمات زیادی واردشده و بیش از یک‌سوم این مشاغل کاهش‌یافته است

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر اتفاقاتی رخ داده است که به صنعت گردشگری ضربات مهلکی وارد کرد می افزاید: با کاهش حجم تورها بیشتر راهنمایان گردشگری بیکار شدند و متاسفانه این عدم فعالیت موجب شد تا برخی از این افراد برخلاف میل باطنی به فعالیت‌های غیر مرتبط بپردازند و می‌توان گفت این یک ضربه اساسی بر بدنه صنعت گردشگری است.

وی با اشاره به این موضوع که انتظار حمایت‌های پشتیبانی، اداری، مالی، بانکی و سیستماتیک داریم که متاسفانه در صنعت گردشگری انجام نشد و این اتفاق موجب شد افرادی که در این صنعت در حال فعالیت بودند و سرمایه‌گذاری‌های کلان داشتند، متضرر شده و از ادامه کار نا امید شوند.

تعدیل نیروهای متخصص
سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بابیان این‌که آژانس‌های مسافرتی در سال گذشته افزون بر ۷۰  درصد تعدیل نیرو داشتند عنوان می کند: نیروهایی که تاکنون باقی‌مانده‌اند به‌صورت درصدی همکاری م یکنند که این موضوع کفاف خرج آن ها نبوده و امنیت شغلی آن را تامین نمی کند.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه می دهد: این در حالی است که سال‌ها روی این افراد در بحث‌های تجربه و آموزش سرمایه‌گذاری کردیم و لذا  دولت و دستگاه دولتی مانند سازمان تأمین اجتماعی، وزارت کار و بانک‌ها لازم بود تا از دفاتر و کارکنان آژانس‌های مسافرتی حمایت می‌کردند تا بتوانیم این سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که با افزایش دستمزدها در سال جدید و کاهش حداقلی سفرها امکان پرداخت حقوق ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی عملاً به کارمندان یک دفتر مسافرتی امکان‌پذیر نیست اظهار می‌کند: جذب و آموزش این‌همه نیروی متخصص در حوزه گردشگری در آینده کاری بس دشوار است درحالی‌که با حمایت برخی دستگاه‌های دولتی مانند تأمین اجتماعی و یا حمایت‌های دولتی می‌توانستیم بخشی از این بدنه متخصص را حفظ کنیم.

چرخ اقتصاد گردشگری پنچر شد؛ ادامه سیر نزولی سفرها به خراسان رضوی

فرقانی خاطرنشان می‌کند: صنعت گردشگری در خراسان رضوی بیش از ۵ هزار اشتغال مستقیم و بیش از ۱۵ هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده که به‌تمامی آنان صدمات زیادی واردشده و بیش از یک‌سوم این مشاغل کاهش‌یافته است.

کاروکاسبی‌هایی که تخته شد
استان خراسان رضوی تا پیش از شیوع ویروس کرونا به‌رغم میزبانی سالانه از بیش از ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و  سه میلیون گردشگر خارجی که بیش از دوسوم گردشگران ورودی به کشور هستند دارای گردش مالی ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی توسط گردشگران بود.این میزان، درآمد همه بخش‌های مرتبط با حوزه گردشگری شامل سوغات، اقامت، خرید، تفریح و بازدید از مجموعه‌های تاریخی، صنایع‌دستی و رستوران‌هاست را تا پیش‌ازاین شامل می‌شد که در حال حاضر به کمترین رقم ممکن کاهش‌یافته است.

احمد قاسمی رئیس هیئت‌مدیره یکی از مجتمع‌های تجاری مشهد در گفت‌وگو با بازار با اشاره به شیوع کرونا و تأثیر آن بر کسب‌وکارها به‌ویژه واحدهای صنفی در مجتمع‌های تجاری اظهار می‌کند: سرپوشیده بودن فضای مجتمع‌های تجاری و سختی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این مکان‌ها، تعطیلی پی‌درپی این واحدها از سوی ستاد ملی کرونا را به دنبال داشته است.

وی می افزاید: با توجه به اینکه بسیاری از این واحدها اجاره خود را به‌صورت یک‌ساله یا رهن کامل پرداخت کرده بودند، این موضوع باعث وارد آمدن خسارت فراوان به اصنافی شد که در این مجتمع‌ها فعالیت می‌کردند.

وی به ما می گوید: از سوی دیگر، نرخ تورم و افزایش قیمت ارز، این زیان را برای افرادی که در این مجتمع‌ها سرمایه‌گذاری کلان کرده بودند، بیشتر کرد، ازاین‌رو چنانچه مسئولان تمهیدهای جامعی برای این موضوع نیندیشند، این مجتمع‌ها با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهند شد و به‌این‌ترتیب، سرمایه کلانی در مشهد از بین خواهد رفت.

این فروشنده پوشاک اذعان می‌کند: وقتی دولت کرکره مغازه‌های ما را پائین می‌کشد باید برای مدیریت زندگی آن‌ها راهکار ارائه کند و ضرر و زیان کسبه را بپردازد.

قاسمی بیان می‌کند: متأسفانه دولت نه‌تنها به اصناف کمکی نکرده و ریالی به‌حساب آن‌ها واریز نشده بلکه ۱۵ درصد هم مبلغ مالیات را بیشتر کرده است.

این معتمد بازار می‌افزاید: شهرداری عوارض گوناگون خود را هر زمان بخواهد مبالغش را افزایش می‌دهد از سوی دیگر بی‌توجهی ‌سازمان امور مالیاتی بر نبود درآمد اصناف در دو سال گذشته و اصرار این سازمان بر وصول مالیات، ‌امان اصناف را بریده است. ‌

وی بابیان اینکه با شرایط فعلی ضرورت بخشش مالیاتی اصناف از واجبات است، اظهار می‌کند: موضوع ‌حمایت از اصناف نیست؛ بلکه ضرورتی است که باید بیشتر به آن توجه می کردیم.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha