۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
گردشگری گرفتار در تور قانون| تعطیلی مجازها افزایش غیرمجازها
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

گردشگری گرفتار در تور قانون| تعطیلی مجازها افزایش غیرمجازها

مشهد- با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از تورهای گردشگری حالا تورهای غیرمجاز فرصت بیشتری برای جولان و جذب گردشگران بومی پیدا کرده اند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: به دلیل تنوع مناطق گردشگری و بهره‌مندی مشهد مقدس از جاذبه‌های طبیعی لذا ورزش‌هایی مانند کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی مشتریان بسیاری دارد.

همیشه و در ایام تعطیل به‌ویژه در مبادی خروجی این شهر مینی‌بوس‌ها و یا اتوبوس‌هایی با حضور خیل مشتاقان طبیعت‌گردی دورهم جمع می‌شوند تا دسته‌جمعی راهی مناطق گردشگری شوند.

متأسفانه شیوع بیماری کرونا طی دو سال گذشته شوق سفر را در ایرانیان به‌شدت سرکوب کرده و لذا برای آن‌هایی که از این خانه‌نشینی‌های مستر به ستوه آمده‌اند شرکت در یک تور طبیعت‌گردی یک‌روزه آن‌هم باقیمت‌هایی معادل ۴۵ تا ۱۰۰ هزار تومان خالی از لطف نیست و لذا داستان گزارش ما نیز از همین‌جا آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر فضای مجازی مملو از آگهی‌هایی است که برخی از افراد به‌صورت غیرمجاز در قالب تورهای بیابان‌گردی و یا تورهای روستاگردی و یا در پناه گروه‌های ورزشی از این راه منبع درآمدی برای خود دست‌وپا کرده‌اند.

در این وضعیت ویژه که امکان برپایی تورهای گردشگری به دلیل کرونا محدود و کمتر شده است لذا عده‌ای از افراد سودجو شرایط را برای برگزاری تورهای غیرمجاز و غیرقانونی مهیاتر از همیشه یافته و لذا همین موضوع موجب شده تا پای پلیس امنیت هم به دلیل برگزاری این تورها با مشکلات خارج از عرف به ماجرا باز شود.

بی‌برنامگی برای حوزه گردشگری
احسان صالحی یکی از تور گردانان مشهدی که بنا بر گفته خودش بیش از دو سال است به دلیل بیماری کرونا مجبور شده تا شغلش را عوض کند و حالا به فروش اینترنتی روی آورده است به بازار می‌گوید: اگرچه شیوع کرونا برای تمامی دنیا غیرمترقبه بود اما دولتمردان ما نیز در این زمینه خیلی کوتاهی کردند.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/09/28/4/42988.jpg

​وی اظهار می‌کند: ما می‌بایست برای این شرایط و این بحران که بر سر بسیاری از مشاغل و کسبه سایه انداخته است برنامه داشته باشیم.

این راهنمای گردشگری اذعان می‌کند: فرض را بر این بگیرید که کرونا تا ۱۰ سال دیگر میهمان ما بود آیا ما باید گردشگری و این صنعت را برای ۱۰ سال تعطیل کنیم یا زمینه را برای گردشگری استاندارد و ایمن مهیاسازیم؟

صالحی به ما می‌گوید: افزون بر دو سال است که بنده از کارم به دلیل شرایط کرونا بیکار هستم اما تاکنون هیچ توجهی به ما نشده است به‌غیراز اینکه دولت یک وام ۶ میلیون تومانی برای ما در نظر گرفت که به دلیل نداشتن شغل از عهده پرداخت اقساط آن‌هم برنمی‌آییم.

وی می‌افزاید: در این دو سال که از کرونا می‌گذرد تورهای طبیعت‌گردی کمابیش با تعداد محدود گردشگر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کنترل‌شده در فضای باز و با اتومبیل شخصی مسافران به‌صورت پراکنده برگزار می‌شد و ادامه داشت، البته این سفرهای محدود و کنترل‌شده هم بیشتر به سمت گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی که در فضای باز بود سوق پیدا کرد و انتظار می‌رفت حداقل بر روی همین گردشگری در فضای باز برنامه‌ریزی می‌کردیم.

صالحی بیان می‌کند: من به‌عنوان یک راهنمای تور با برگزاری برخی از تورها که دختران و پسران به دورهم جمع شده و یک مینی‌بوس کرایه می‌کنند و راهی کوه‌های اطراف مشهد می‌شوند مخالف هستم اما به نظرم باید از این بعد هم به این موضوع نگاه کرد که اگر ما توانسته بودیم بر روی تورهای یک‌روزه و یا روستاگردی تبلیغات و سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کردیم شاید کمتر کسی حاضر می‌شد که مخاطرات این سفرهای غیرقانونی را به جان بخرد.

گردشگری مسئولانه
این کارشناس تور بیان می‌کند: به‌طور مثال ما مدتی است که بر طبل گردشگری طبیعت‌گردی و روستایی می‌کوبیم و گاه‌وبیگاهی نیز از برخی اصطلاحات مانند گردشگری مسئولانه سخن می‌گوییم اما تاکنون این واژه را برای گردشگران و خانواده‌های ایرانی تشریح کردیم که گردشگری مسئولانه فقط نریختن زباله نیست!

وی بیان می‌کند: ما گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی را ترویج می‌کنیم اما آموزشی به خانواده‌ها و یا گردشگران طبیعت ندادیم که یک گردشگر علاوه بر این موارد باید نسبت به حفظ احترام به سنت‌ها و آداب و سنت‌های جوامع محلی که بازدید می‌کند احساس مسئولیت کند.

صالحی می‌افزاید: در خصوص این تورهایی هم که در حال حاضر شاهد برخوردهای قهری با آن هستیم ما همین مشکل راداریم و متأسفانه به‌گونه‌ای در فضای مجازی و حتی برخی از مسئولان جلوه داده می‌شود که اغلب این تورها با مشکلات اخلاقی همراه است.انعکاس این نوع مطالب و با این شکل موجب می‌شود تا بسیاری از خانواده‌ها حتی به همین تورهای مجاز هم بدبین شوند.

وی یادآور می‌شود: در این راستا باید شرایط یک تور مجاز و احتمال مخاطراتی که برای آن وجود دارد برای مردم . گردشگران تشریح شوند تا ناخودآگاه گردشگر از قبول شرکت در این تو خا پرهیز کند.

این لیدر تور تأکید می‌کند: برای رونق دادن به صنعت طبیعت‌گردی به جاده‌سازی‌ها ، تجهیزات خودرویی، وجود هتل‌ها و این امکانات  نیازی نیست، طبیعت‌گردی به طبیعت نیاز دارد؛ طبیعتی که انسان را از زندگی ماشینی و آپارتمان‌ها  و دود خودروها دور کند و لذا این نیاز در این شرایط کرونایی بیش از گذشته احساس می‌شود.

برخورد با تورهای غیرمجاز
معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این راستا در گفت‌وگو با اظهار می‌کند: تاکنون دو مرحله برای مقابله و برخورد با تورهای غیرمجاز در استان به مرحله اجرا گذاشته‌شده است.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/10/07/4/44926.jpg

​یوسف بید خوری بابیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی حامی برگزارکنندگان تورهای گردشگری است اظهار می‌کند: بحث ما در اینجا تورهایی است که در فضای مجازی و بدون هیچ شناسنامه‌ای نسبت به جذب گردشگران اقدام و با ارائه برخی خدمات غیرمتعارف سعی می‌کنند تا دست به سودجویی بزنند لذا این موضوع امنیت گردشگران را به مخاطره می‌اندازد.

وی بابیان اینکه در همین راستا کمیته نظارت بر تورهای گردشگری نسبت به رصد تبلیغات غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی به‌طور مستمر اقدام می‌کند می‌افزاید:  برخی از افراد با ایجاد کانال در فضای مجازی و بدون رعایت موازین قانونی و اخلاقی تور برگزار می‌کنند که این اقدام خلاف قانون است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه برگزاری تورهای گردشگری از طریق دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری امکان‌پذیر است یادآور می‌شود: این شرکت‌ها و دفاتر نیز باید برای برگزاری هر تور ضمن انعقاد قرارداد با گردشگران، نسبت به ثبت و بارگذاری اطلاعات تخصصی تور در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت (سادرا) اقدام کنند.

وی تاکید می‌کند: در این سامانه اطلاعاتی ازجمله درج مشخصات اعضای تور، تعیین شرکت یا دفتر مجری، راهنمای دارای کارت، مبدأ و مقصد سفر و بیمه اعضای تور اقدام کرده و کد مربوطه را دریافت کنند و تورهایی که این کد را نداشته باشند اجازه فعالیت نخواهند داشت.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی عنوان می‌کند: در این راستا گزارش‌ها و رصدهای فضای مجازی به دفتر نظارت بر دفاتر ارسال می‌شود و پس از بررسی تبلیغات در صورت غیرمجاز بودن تورهای برگزارکننده از طریق پلیس فتا پیگیری و با متخلفان برخورد می‌شود.

یوسف بید خوری در مواجه با این نوع تورها اظهار می‌کند: زمانی که به برخی از این افراد که نسبت به برگزاری تور اقدام می‌کنند ایراد می‌گیریم آن‌ها فعالیت خود را منتسب به وزارت ورزش و جوانان می‌دانند و تور را ورزشی و برای آمادگی جسمانی جلوه می‌دهند اما هنگامی‌که اداره ورزش و جوانان پیگیر موضوع می‌شود آن‌ها تور را منتسب به میراث فرهنگی عنوان می‌کنند!

فعالیت در فضای مجازی بدون مجوز ممنوع
برخورد با تور های غیر مجاز که مدتی است در خراسان رضوی با شدت بیشتری در حال پیگیری است تاکنون و به دفعات واکنش دادستانی و مقامقات قضایی را نیز به دنبال داشته است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در همین رابطه  با بیان این‌ که برگزاری تورهای خانوادگی با رعایت شئونات اسلامی و موازین قانونی از سوی دفاتر و شرکت‌های مجاز بلامانع است بیان می کند: مخالفتی با گردشگری وجود ندارد و هدف ما کمک به توسعه گردشگری و برخورد با متخلفان است.

اسماعیل رحمانی درباره همراهی افراد مجرد در تورهای گردشگری نیز ادعا می کند: با همراهی افراد مجرد در تورهای گردشگری مشکلی نداریم اما باید شرایط و مقررات تعیین شده، موازین و شئونات اسلامی رعایت شود و شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، باید در زمان صدور بیمه‌نامه به هویت افراد ثبت‎ نام کننده به منظور جلوگیری از وقوع بزه توجه کنند.

وی با اشاره به ضرورت برخورد با تورهای غیرمجاز هشدار داده است: با هرگونه فعالیت گروهای غیرمجازی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند برخورد و فضاهای مورد استفاده آنها از طریق پلیس فتا مسدود خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha