۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
کمبود ۵هزار مگاواتی برق در صنعت فولاد| ضرر ۲۳۵میلیون دلاری قطعی برق برای زیر مجموعه ایمیدرو
معاونت طرح و برنامه وزارت صمت خبر داد

کمبود ۵هزار مگاواتی برق در صنعت فولاد| ضرر ۲۳۵میلیون دلاری قطعی برق برای زیر مجموعه ایمیدرو

معاونت طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه صنعت فولاد برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز با کمبود ۵ هزار مگاوات برق مواجه است، ادامه داد: در زیر مجموعه های ایمیدرو به دلیل قطعی برق هفته ای ۲۳۵ میلیو

بازار؛ گروه صنعت: به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد با بیان اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ مشخص شده  که هر یک از بخش های تولید به چه میزان برق و گاز و آب نیاز دارند، ادامه داد : با این وجود ظرفیت های ایجاد در این بخش ها متناسب با نیاز صنایع نبوده و همین مساله خسارت سنگینی را به تولید وارد کرده است. به عنوان مثال  به دلیل محدودیتهای برق  و قطعی های مکرر در زیر مجموعه ایمیدرو هفته ای ۲۳۵میلیون دلار ضرر کردیم. بنابراین این اتفاق باعث شد تا ما تدبیری برای این موضوع بیندیشیم.

به گفته او، در صنعت فولاد اگر قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴ برسیم حداقل ۵هزارمگاوات کمبود برق داریم.

به باور این مقام مسئول در صنعت؛ تا زمانی که مدل صنعتی اقتصاد برق ایجاد نشود شرایط تغییر نمیکند. البته در شرایط فعلی و کمبود برق رقم اتلاف شبکه نیز عدد بزرگی بوده و برخی از اقدامات وزارت نیرو همچون فاینانسها هم بی نتیجه مانده است.

 به دلیل محدودیتهای تامین برق  و قطعی های مکرر در زیر مجموعه ایمیدرو هفته ای ۲۳۵میلیون دلار ضرر می کردند 

آمادگی فولادی ها برای تولید برق
معاونت طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به نیاز برای جذب سرمایه گذار در این حوزه گفت: برای جذب سرمایه گذار ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور شناسایی کرده و از آنها در خواست کردیم که به کمک صنعت برق بیایند. البته در این میان شرکتهای فولادی که از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و به دلیل قطعی برق رقم عدم النفع بالایی داشتند نیز آمادگی خود را اعلام کردند که در این راه قدم بگذارند.

او ادامه داد : هم اکنون ظرفیت تولید برق توسط این شرکتها به میزان ۱۰ هزارو ۵۰۰مگاوات وجود دارد و وزارت نیرو برای شروع کار ۱۳ واحد موافقت خود را اعلام کرده است.

زرندی گفت: همچنین  راه اندازی نیروگاه خورشیدی در شهرکها در دستور کار قرار گرفته تا خود صنعت به پای کار بیاید. زیرا همانگونه که صنایع در تامین آب مورد نیازشان ورود کردند و تقریبا ۲۳ هزار میلیارد تومان در فاز اول سرمایه گذاری انجام دادند و برای ۳ خط دیگر ۸۵هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی میشود، برای حوزه برق نیز این دست از اقدامات را انجام خواهند داد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صمت،  در واقع راه برون رفت از مشکلات برق ورود صنایع  برای تولید این انرژی است. چراکه کمبود برق در حوزه فولاد موضوع جدی بوده و به شرکتهای بخش خصوصی اعلام شده تا در این زمینه ورود کنند.

گذر از تحریم ها بدون کمک صنایع معدنی ممکن نبود
زرندی با اشاره به رش ۸ درصدی صنعت در سال گذشته، گفت : بررسی های انجام شده نشان می دهد که از ۴۰ محصول منتخب ۲۰ مورد رشد مطلق و ۳۰ مورد هم رشد نسبی داشتند. از ابتدای امسال نیز این هدفگذاری انجام شد تا با رشد مداوم به پیش برویم. اما  از خرداد ماه امسال شاهد قطعی برق در این صنعت و افت تولیدات این بخش مهم  بودیم.

 این مقام مسئول در وزارت صمت بر این باور است که بدون کمک صنایع معدنی امکان گذر از تحریم ها برای کشور وجود نداشت.

در صنعت فولاد اگر قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴ برسیم حداقل ۵هزارمگاوات کمبود برق داریم

سهم ۱۲ درصدی فولاد از ارزش افزوده صنعت
معاون طرح و برنامه وزارت صمت همچنین با بیان اینکه  ۱۲ درصد ارزش افزوده صنعت متعلق به فولاد است، ادامه داد : بر اساس هدف گذاری صورت گرفته میزان تولید باید در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن  برسد. و تمام انرژی خود را صرف کردیم تا این عدد محقق شود.

به گفته او،  هم اکنون ظرفیت تولید کنسانتره ۶۲میلیون و ۸۰۰ هزار تن، گندله ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزارتن، آهن اسفنجی ۳۶ میلیون و ۴۰۰ تن و در شمش نیز ۴۲ میلیون تن است. . در حوزه نورد نیز ظرفیت سازی زیادی انجام شده و از عدد ۴۶ میلیون تن هم جلوتر رقته است.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha