۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
بازار فروش سیمان و فولاد نیاز به ساماندهی دارند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

بازار فروش سیمان و فولاد نیاز به ساماندهی دارند

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید بازار سیمان و فولاد ساماندهی شود، از برگزاری نشست هیات رئیسه مجلس با وزیر صمت در هفته جاری به منظور بررسی حوزه سیمان، فولاد و حقوق گمرکی معادن خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مصطفی طاهری در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۴ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در ابتدا پیروزی قهرمانان کشور در مسابقات پارالمپیک توکیو به خصوص ورزشکاران استان زنجان را تبریک گفت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولاً از وزارت صمت برای صدور ابلاغیه جهت ممنوعیت فروش سیمان خارج از بورس تشکر می کنم، چرا که اقدام خوبی است و اگر کل سیمان در بورس فروخته شود، شفافیت این حوزه بالا می رود، اما باید بخشی از کار را نیز جدی بگیریم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تولید سیمان تنها محدود به ۶۰ کارخانه می شود، به راحتی قابل کنترل است، آن هم در شرایطی که با برق مصرفی و مجوزهایی که از ظرفیت اسمی دارند، باید کنترل کنند که نیاز به عرضه در سطح حداکثری انجام شود و متناسب با تولیدشان حتماً در بورس عرضه شود و این فرمول باید برای فولاد نیز بکار گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بنا بر گزارش دیوان محاسبات، ما ۲۴ هزار میلیارد تومان معوقات حقوق دولتی معادن داریم که ۸۰ درصد آن مربوط به ۸ معدن شاخص می شود که این عدد کمی نیست و در این شرایط کسری بودجه و کمبود نقدینگی در خزانه، باید با جدیت پیگیری شود که بازگردد، ضمن اینکه باید توجه شود دلیل برنگشتن این مبلغ به کمبود نقدینگی یا به صرفه نبودن برای معادن، ارتباط نداشته و به دلیل ایرادی است که در قانون وجود دارد، چرا که قانونگذار تنها یک درصد برای جریمه در این حوزه تعیین کرده، بنابراین معادن ترجیح می دهد که با توجه به سود بانکی و تورم موجود، آن را پرداخت نکنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در پایان از قوه قضائیه و دیوان محاسبات خواست تا برگشتن این منابع به خزانه را به طور جدی پیگیری کند.

علی نیکزاد در پاسخ به وی افزود: آقای فاطمی امین در زمان برگزاری جلسات رأی اعتماد قول داد موضوع سیمان و فولاد و معادن را ساماندهی کند، بنابراین ما این هفته با وی جلسه ای خارج از صحن جهت بررسی موضوع سیمان، فولاد و حقوق گمرکی معادن خواهیم داشت، ضمن اینکه از کمیسیون صنایع و معادن نیز می خواهم تا ساماندهی این حوزه ها را به طور جدی پیگیری کند.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: با وضعیت فعلی قیمت سیمان و فولاد، اکثر پروژه ها متوقف شده، به رغم اینکه سازمان برنامه و بودجه برای جبران قیمت سیمان و فولاد، بخشی را تامین کرد، اما باز هم پروژه های ساختمانی و اساسی در بحث زیرساخت متوقف شده اند.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha