۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
آتش تورم در خرمن محصولات کشاورزی
تغییر قیمت قابل توجه برخی تولیدات کشاورزی؛

آتش تورم در خرمن محصولات کشاورزی

گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در بهار امسال نشان می‌دهد که قیمت ۷ قلم از محصولات کشاورزی بیش از ۱۰۰ درصد رشد نسبت به بهار سال گذشته داشته‌ است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مرکز آمار ایران تازه‌ترین گزارش خود از متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در بهار امسال را منتشر کرده که نشان می‌دهد درحالی‌که قیمت پیاز نسبت به بهار سال قبل کاهش یافته اما قیمت کاه بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

قیمت کدام محصولات بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؟
در سه‌ماهه سال ١٤٠٠، در گروه غلات، جو با ۱۸۶.۹ درصد افزایش قیمت صدرنشین این گروه بوده و گندم با ۱۰۱.۵ درصد رشد در رتبه‌ بعدی قرار دارد. متوسط قیمت جو در بهار امسال ۵ هزار و ۷۸۵ تومان و گندم ۵ هزار و ۱۸ تومان بوده است.

در گروه حبوبات عدس با ۱۰۷.۹ درصد رشد قیمت نسبت به بهار سال قبل، صدرنشین افزایش قیمت‌ها در این گروه است. قیمت عدس در بهار امسال به‌طور متوسط ۲۳ هزار و ۸۷۲ تومان بوده است.

در بخش محصولات علوفه‌ای، در بهار امسال قیمت کاه نسبت به بهار سال پیش، ۴۰۱.۵ درصد رشد داشته است. در همین زمان قیمت یونجه هم ۱۰۳.۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. بهار امسال متوسط قیمت هر کیلوگرم کاه ۲ هزار و ۸۲ تومان و یونجه ۴ هزار و ۲۵۷ تومان بوده است.

در گروه میوه‌های هسته‌دار هم هلو با ۱۳۰.۳ درصد رشد قیمت نسبت به بهار سال قبل صدرنشین افزایش قیمت بوده است. در این مدت قیمت زردآلو هم ۱۲۴.۵ درصد رشد نسبت به بهار سال قبل نشان می‌دهد. بهار امسال متوسط قیمت هلو ۱۲ هزار و ۲۷۰ تومان و متوسط قیمت زردآلو ۲۵ هزار و ۶۷۲ تومان بوده است.

قیمت کدام محصولات بیش از ۵۰ درصد رشد داشته‌اند؟
در بهار امسال در گروه فراورده‌های دامی سنتی، شیر گاو با رشد قیمت ۸۹.۹ درصدی نسبت به بهار سال قبل صدرنشین رشد قیمت در این گروه است. متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو در بهار امسال ۴ هزار و ۷۴۲ تومان بوده است. به‌علاوه متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند هم ۱۳ هزار و ۷۷۵ تومان بوده که نسبت به بهار سال گذشته ۵۶.۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.

همچنین در بخش محصولات جالیزی، خیار با متوسط قیمت ۳ هزار و ۹۶۵ تومان نسبت به بهار سال قبل ۷۰.۶ درصد رشد قیمت داشته است. در گروه حبوبات، هم در این بازه زمانی متوسط قیمت نخود ۱۲ هزار و ۲۲۱ تومان بوده که ۷۳.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در گروه سبزیجات هم قیمت گوجه‌فرنگی نسبت به بهار سال قبل ۷۶.۵ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت این محصول در بهار امسال ۲ هزار و ۴۶۷ تومان بوده است.

در بخش میوه‌های هسته‌دار، متوسط قیمت آلبالو ۱۵ هزار و ۱۴۰ تومان بوده که نسبت به بهار سال قبل ۶۵.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در میان میوه‌های دانه‌دار، متوسط قیمت سیب‌درختی ۱۲ هزار و ۸۹۵ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۸.۸ درصد افزایش یافته است.

قیمت کدام محصولات کمتر از ۵۰ درصد رشد داشته‌اند؟
همین‌طور در بهار امسال در بخش محصولات جالیزی، هندوانه با متوسط قیمت دو هزار و ۱۰۶ تومان و خربزه با متوسط قیمت سه هزار و ۶۶۶ تومان نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب با ۱۶.۹ و ۲۳.۹ درصد افزایش روبرو بوده‌اند.

در بخش سبزیجات هم متوسط قیمت سیب‌زمینی دو هزار و ۲۹۰ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل با ۲۶.۲ درصد افزایش مواجه شده است.

همچنین در گروه دامداری سنتی، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ۴۹ هزار و ۴۳۵ تومان و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ۴۴ هزار و ۸۱ تومان بوده است. به‌این‌ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قیمت یک کیلوگرم گوسفند زنده ۲۵.۱ درصد افزایش و قیمت یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ۴۸.۴ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند.

قیمت کدام محصول نسبت به بهار سال قبل کاهش یافته؟
اما در کنار همه اینها گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد پیاز تنها محصول کشاورزی است که قیمت آن در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل ۳۵.۳ درصد کاهش داشته است. متوسط قیمت پیاز در بهار امسال هزار و ۳۸۰ تومان بوده است.

هزینه خدمات کشاورزی چه میزان افزایش داشته است؟
بنا بر گزارش مرکز آمار ایران در بخش هزینه‌های خدمات ماشینی، در بهار امسال، هزینه شخم یک هکتار زمین زراعی آب ۴۸۹ هزار و ۴۸۵ تومان و هزینه شخم یک هکتار زمین زراعی دیم ۳۷۲ هزار تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۱ و ۵۸.۷ درصد افزایش داشته‌اند.

در بخش دستمزد نیروی کار، دستمزد کارگر میوه‌چین مرد ۱۴۶ هزار و ۷۸۹ تومان بوده که نسبت به سال قبل ۴۲.۹ درصد افزایش داشته و دستمزد کارگر میوه‌چین زن ۱۲۱ هزار و ۶۸۷ تومان بوده که نسبت به بهار سال قبل تنها ۱۰.۵ درصد افزایش داشته است. همچنین، دستمزد کارگر وجین‌کار و تنک‌کار مرد ۱۵۴ هزار و ۱۴۰ تومان بوده که نسبت به بهار سال قبل ۴۰.۴ درصد افزایش یافته اما دستمزد کارگر وجین‌کار و تنک‌کار زن ۲۲۱ هزار و ۹۲۰ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۱.۶ درصد افزاش داشته است.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha