۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
 ۶ میلیارد دلار درآمد را به دلیل قطعی برق از دست دادیم| کاهش ۱۰ میلیون تنی تولید فولاد
رییس انجمن فولاد ایران

۶ میلیارد دلار درآمد را به دلیل قطعی برق از دست دادیم| کاهش ۱۰ میلیون تنی تولید فولاد

سبحانی رییس انجمن فولاد ایران با بیان اینکه به دلیل قطعی های برق فرصت های صادراتی خودرا از دست داده ایم، گفت : خاموشی ها موجب شده که تولید ۱۰ میلیون تن فولاد معادل ۶ میلیارد دلار در سال از دست بدهیم.

بازار، گروه صنعت: به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، بهرام  سبحانی رییس انجمن فولاد ایران  در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد گفت : قرار بوده که ظرفیت تولید فولاد ایران تا  سال ۱۴۰۴ به  حدود ۵۵ میلیون تن ظرفیت تولید داشته باشیم. این هدف گذاری در شرایطی صورت گرفته که هر سال به دلیل کمبود، برق فولادی ها در تابستان قطع می شود. این قطعی حتی در زمانی که تولید ما ۲۶ هزار تن هم بوده وجود داشته است.  البته قطعی های برق امسال وضعیت بدتری داشت.

او همچنین ادامه داد : در تابستان با گرم شدن هوا برق واحدهای تولیدی دچار محدودیت شده  و در زمستان به دلیل سرد شدن هوا  تامین گازمان دچار مشکل می شود. در نتیجه این محدودیت ها حدود ۲۵ درصد از ظرفیت آماده بهره برداری ما بلا استفاده باقی مانده است.

به گفته رییس انجمن فولاد ایران، ظرفیت آماده بهره برداری در صنعت فولاد  ۴۰ میلیون تن است اما به دلیل محدودیت های موجود هیچ گاه تولیداتمان از ۳۰ میلیون تن فراتر نرفته  و عملا ۲۵ درصد از ظرفیت این صنعت بلااستفاده مانده است.

ظرفیت آماده بهره برداری در صنعت فولاد  ۴۰ میلیون تن است اما به دلیل محدودیت های موجود هیچ گاه تولیداتمان از ۳۰ میلیون تن فراتر نرفته و عملا ۲۵ درصد از ظرفیت این صنعت بلااستفاده مانده است

او با بیان اینکه به دلیل قطعی های برق فرصت صادرات خود را از دست داده ایم، ادامه داد : قطعی های برق موجب شده که تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، معادل ۶ میلیارد دلار در سال از دست برود.

این فعال صنعت در بخش دیگری از سخنان خود لزوم مدیریت منسجم برای تامین برق از سوی وزارت نیرو را مورد تاکید قرار داد و گفت: این وزارت خانه باید یک سری مشوق هایی را برای افزایش سرمایه گذاری در صنعت برق  در نظر بگیرد، اما این مشوق ها لزومی مالی هم نیستند.  

سبحانی همچنین با اشاره به ایجاد ظرفیت های نیروگاهی در برخی از واحدهای تولیدی، گفت: به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد بعضا ساخت نیروگاه در فنس و محوطه کارخانجات فولادی مسیر نبوده و فولادسازان ناچار شدند که نیروگاه های برق خود را در مکان دیگری احداث کنند. اما حالا همین مساله موجب شده که سوختی که در اختیار نیروگاه های خود تامین بخش تولید قرار می گیرد، براساس تعرفه نیروگاهی نباشد که خواسته ما اصلاح این مساله است.

قطعی های برق موجب شده که تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، معادل ۶ میلیارد دلار در سال از دست برود

رییس انجمن فولاد ایران همچنین  تخصیص ارز برای تامین تجهیزات را یکی دیگر از روش های حمایتی از صنایع خود تامین برق دانست و ادامه داد : با توجه به شرایط بحرانی که در صنعت برق وجود دارد باید انگیزه های سرمایه گذاری در این صنعت افزایش پیدا کند.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مطالبات صنایع خود تامین برق از وزارت نیرو اشاره کرد و افزود:  به عنوان مثال یک واحد صنعتی به دلیل بدهی کمی که به وزارت نیرو  دارد، چندین بار تذکر و هشدار دریافت کردند. این در حالی است که چندین برابر بدهی خود از وزارت نیرو طلب دارد.   اما وزارت نیرو نه این بدهی را پرداخت می کند و نه حتی حاضر به تهاتر آن با بدهی واحدهای صنعتی می شود.

سبحانی گفت: متاسفانه وقتی مشکلی در تامین برق شبکه ایجاد می شود، دیگر  برای وزارت نیرو فرقی نمی کند برق  واحد صنعتی که می خواهد آن را قطع کند، نیروگاه دارد یا نه.؟ در زمان خاموشی ها برق صنایع خود تامین هم همانند سایر صنایع قطع شد و صنایع حتی اجازه استفاده برق تولیدی خود را هم نداشتند. اما حداقل کاری که می توان کرد این است که صنایع که نیروگاه برق دارند، حداقل  به اندازه تولید خود از برق استفاده کنند.

کد خبر: ۱۰۶٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha