۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
راهکارهایی برای بازشدن گره رکود ساخت و ساز| ظرفیت تعاونی‌های مسکن فعال شود
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

راهکارهایی برای بازشدن گره رکود ساخت و ساز| ظرفیت تعاونی‌های مسکن فعال شود

بیرجند- فعال حوزه مسکن در خراسان جنوبی گفت: چنانچه مصالح ساختمانی به صورت یارانه‌ای در اختیار انبوه سازان و تعاونی‌های مسکن قرار گیرد، قیمت تمام شده ساخت مسکن به شدت کاهش می‌یابد.

 بازار؛ گروه استان‌ها- حکیمه بهمن زاده: ساخت مسکن فقط تأمین یکی از نیازهای اساسی خانواده‌ها را به دنبال ندارد، بلکه هر واحدی که ساخته می‌شود به معنای رونق برخی مشاغل چون در پنجره‌سازی‌ها، فروشندگان مصالح ساختمانی، کابینت ساز و ... است.

هر واحدی که ساخته می‌شود به معنای آن است بخش عمده‌ای از درآمدی که برای اجاره‌خانه هزینه می‌شد، حال با صاحب خانه شدن آن خانواده می‌تواند برای رفاه و سایر نیازهای اولویت دار هزینه شود و همه این‌ها در شاخص‌های اقتصادی تأثیرگذار است.

در این میان از جمله مشاغل و فعالیت هایی که ارتباط مستقیم با مسکن‌سازی دارند و رفع موانع و مشکلات آنان در رونق ساخت مسکن تأثیرگذار است، انبوه سازان هستند. علاوه بر اینکه رفع موانع کاری آن موجب افزایش مسکن‌های ساخته شده می‌شود، تجربیات زیادی در این حوزه دارند که باید از آن بهره گرفت.

فریدون ابراهیمی از فعالان حوزه مسکن و از انبوه سازان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ما انبوه‌سازان و فعالان حوزه مسکن هیچ مشکلی در راستای ساخت و ساز نداریم به شرط آنکه برخی از تصمیمات در مسیر ما مشکل ایجاد نکند.

انبوه ساز امکان خرید سیمان از بورس ندارد
وی که از سال ۸۳ تا به امروز در شهرستان بیرجند ۷۰۰ واحد مسکونی ساخته است، بیان‌کرد: به عنوان مثال در حال حاضر سیمان قاین وارد بورس شده و همه چیز در این زمینه به سمت دلال بازی رفته است و هر کسی نیز نمی‌تواند از بورس خریداری کند.

ابراهیمی ادامه‌داد: من که سازنده و انبوه ساز هستم به واسطه اینکه کد بورسی ندارم، نمی‌توانم از بورس سیمان خریداری کنم.

این فعال حوزه مسکن خراسان‌جنوبی گفت: از طرف دیگر من یک ماه پیش ۶ میلیارد تومان آهن خریداری کردم که همان میزان خرید من با افزایش ۶۰۰ میلیون تومانی مواجه و به ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید که نشان می‌دهد بر بازار فروش مصالح ساختمانی باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

ابراهیمی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی قیمت آهن آلات در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امیدواریم در دولت جدید شاهد نظارت و اتفاقات خوبی در حوزه مسکن باشیم.

نواقص طرح اقدام ملی و مسکن مهر
وی با انتقاد از طرح اقدام ملی مسکن بیان کرد: در این طرح به ۵ نفر با هم یک قطعه زمین دادند که در آن مسکن بسازند اما در شهر بیرجند هنوز اتفاق خاصی در این حوزه صورت نگرفته چون  ممکن است بین ۵ نفر هماهنگی وجود نداشته باشد.

انبوه ساز خراسان‌جنوبی گفت: در بین ۵ نفر ممکن است کسی پول و منبع مالی کافی برای ساخت داشته و آماده شروع به کار باشد ولی شهروند دیگری منبع مالی کافی نداشته باشد و همین مسائل باعث شده که در نهایت نتوانند ساخت مسکن را شروع و یا به سرانجام برسانند.

یکی از مهمترین طرح‌های دولت سیزدهم ساخت یک میلیون مسکن در کشور به صورت سالیانه اعلام شد و نیاز است دولت برای موفقیت در این طرح کار را با همکاری تعاونی‌ها و انبوه سازان همراه با نظارت پیش ببرد

ابراهیمی اظهار کرد: در مسکن مهر هم هر چند خانه سازی‌های زیادی به ویژه در شهر بیرجند صورت گرفت ولی به واسطه عدم نظارت‌های کافی، سازه‌ها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار نبودند و در بسیاری از موارد زمینه نارضایتی شهروندان به وجود آمد.

فعال حوزه مسکن در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حال حاضر هم اگر دولت طرحی برای ساخت مسکن دارد باید موضوع نظارت را جدی بگیرد و از این مهم غفلت نشود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه‌ها و طرح‌های دولت سیزدهم ساخت یک میلیون مسکن در کشور به صورت سالیانه است، گفت: دولت برای موفقیت در این طرح باید کار را با همکاری تعاونی‌ها و انبوه سازان همراه با نظارت پیش ببرد.

یک پیشنهاد برای رونق مسکن سازی
فعال حوزه مسکن در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر دولت مصالح ساختمانی چون سیمان، آهن و... را با یارانه در اختیار انبوه‌ساز و تعاونی‌های مسکن قرار دهد تا قیمت تمام شده مسکن برای آنان کاهش یابد، به طور طبیعی آنان نیز مسکن را ارزانتر در اختیار مردم و اعضای شرکت‌های تعاونی قرار می‌دهند و ساخت مسکن نیز رونق می‌گیرد.

ابراهیمی بیان‌کرد: ما در یک سال آخر دولت آقای احمدی نژاد و ۸ سال دولت آقای روحانی هیچ ساخت و ساز قابل توجهی نداشتیم و در حقیقت در حوزه ساخت مسکن ۹ سال عقب هستیم و از طرف دیگر اگر همین امسال نیز ساخت یک میلیون مسکن وعده داده شده دولت سیزدهم شروع شود به صورت طبیعی یک سال هم طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

وی گفت: همه این موارد نشان دهنده آن است که برای ساخت یک میلیون مسکن و از طرف جبران کم کاری‌ها در سال‌های گذشته باید عزمی جهادی و بسیجی داشته باشیم و امیدواریم با تلاش مضاعف این مهم در سال‌های آتی محقق شود.

انبوه ساز مسکن در خراسان‌جنوبی که ۲۵ سال است در حوزه مسکن فعالیت می‌کند، اظهارکرد: به نظر من با حمایت از تعاونی‌های مسکن و انبوه سازان وعده ساخت مسکن دولت در خراسان‌جنوبی با توجه به ظرفیت های موجود قابل تحقق است.

کمیاب شدن سیمان در خراسان جنوبی
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که در ساخت و ساز چقدر به خرید مصالح ساختمانی داخل استان بها می‌دهید و اصولا خراسان‌جنوبی در این زمینه چقدر خودکفا است، گفت: خراسان جنوبی در زمینه تولید برخی مصالح چون سیمان به واسطه کارخانه ها، آجر و لوله های نیوپایپ  خودکفا است اما در مورد آهن آلات و گچ تولید در داخل استان نداریم و به ناچار از دیگر نقاط وارد می‌کنیم.

وی گفت: طبیعی است در مورد مصالحی که در داخل استان تولید می‌شود ما نیز تمایل به خرید از خراسان‌جنوبی داریم ولی این نکته را هم باید در نظر گرفت که گاه همین مصالح تولیدی در داخل استان مثل سیمان با کمبود رو به رو است و یافت نمی‌شود.

فعال حوزه مسکن در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: به عنوان مثال در حالی که در بازار خراسان‌جنوبی با کمبود سیمان رو به رو هستیم، تریلی تریلی سیمان از خراسان‌جنوبی صادر می‌شود چون سود بیشتری دارد در حالی که در این زمینه باید نظارت شود و نیاز داخل نیز تأمین شود.

ابراهیمی که هم اکنون دو پروژه مسکن در بیرجند(در محدوده خیابان ملاصدرا و یکی از شهرک‌های اقماری بیرجند با همکاری بنیاد مسکن) را در دست اجرا دارد، یادآور شد: امیدواریم با تلاش و همت روز افزون و جهادی بتوانیم قدم هایی را در راستای رفع مشکل مسکن در خراسان‌جنوبی و به ویژه شهر بیرجند برداریم.

کد خبر: ۱۰۶٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha